Cellular PVC in Nederland kopen?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:
Cellular PVC in Nederland kopen?

Bericht door Samuel Murray » di 08 mar 2016, 10:18

Hallo allemaal

Ik las op een engelstalig houtwerkforum over "cellular PVC", die mogelijk voor het maken van bijenkasten gebruikt kunnen worden. Het ziet er uit als hout en kan bewerkt worden zoals hout. Wat is "cellular PVC"in Nederlands?

Bedankt
Samuel

PS: Ik lees ook vaak van "marine plywood" (zou geschikt moet zijn voor bijenkasten), maar wat is de Nederlandse woord ervoor?

Frank Olde Daalhuis
Berichten:68
Lid geworden op:di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds:2015
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica P en F1
Locatie:Losser
Contacteer:

Re: Cellular PVC in Nederland kopen?

Bericht door Frank Olde Daalhuis » di 08 mar 2016, 15:37

Samuel Murray schreef:Wat is "cellular PVC"in Nederlands?
PVC Hardschuim platen / panelen, word in de bouw wel eens voor boeidelen / windveren gebruikt


Samuel Murray schreef: PS: Ik lees ook vaak van "marine plywood" (zou geschikt moet zijn voor bijenkasten), maar wat is de Nederlandse woord ervoor?
https://en.wikipedia.org/wiki/Plywood#Marine_plywood Ik lees iets over Okoumè, in nederland hebben we Okoume multiplex WBP verlijmd,

De letters WBP bij multiplex staan voor Water Boiled Proof. Dit wil zeggen dat het multiplex verlijmd is met een lijm, waardoor het multiplex minimaal 72 uren in een kookproef kan doorbrengen, zonder dat de verschillende lagen van het multiplex losraken (ontlijmen, delamineren).

De aanduiding WBP is nodig om het multiplex buiten te kunnen gebruiken. Daarom wordt WBP ook wel WaterBestendige Plaat genoemd, niet echt helemaal correct dus want de plaat is nooit permanent waterbestendig, maar wel begrijpelijk gezien de toepassing buiten.

Niet alle multiplex exterieur is WBP, de kwaliteitsklasse Exterieur 1 is wat minder goed maar wordt veel toegepast.
(bron: http://www.joostdevree.nl/shtmls/wbp.shtml )

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten