waarom nog dadant of andere grote broedbakken?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
M. Goossens
Berichten:52
Lid geworden op:zo 15 mar 2015, 12:36
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nispen
Contacteer:
waarom nog dadant of andere grote broedbakken?

Bericht door M. Goossens » di 29 mar 2016, 15:22

Hallo,
ik heb met de paasdagen eens een beetje aan het lezen geweest hier op het forum, omdat ik ook overweeg om van nederlands simplex maat over te stappen naar dadant.
nu kwam ik op een gegeven moment bij de db+ uit, en ik ben er van overtuigd dat het een goede kast is, maar dat is niet het punt,
Het punt is dat er door personen overgestapt wordt naar een grotere maat bk maar dat ze dan hk maat gaan nemen en dan nog de renson methode toe gaan passen.
Dan kan ik toch net zo goed mijn spaarkast op 2 bk zetten en tussen de 1 en 2 bk een koninginnen rooster en boven op de 2de ook een koninginnen rooster als ik er een hk op wil zetten.
ik dacht over te stappen zodat mijn koninging 1 grote broedkamer heeft (in geval van een dadant broedbak)
voor een beginnend imker zie je zo door de bomen het bos niet meer
ik werk met buckfast, wat is nu wijs?
toch overstappen op dadant blatt, met 1 grote bk en de rest hk, of alleen maar hk en dan broedbeperking gaan doen, of gewoon lekker bij de maat blijven die ik heb en daar dan evt broedbeperking doen,
of is broedbeperking ook al weer achterhaald?

gr M. Goossens
M. Goossens :be9:

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: waarom nog dadant of andere grote broedbakken?

Bericht door joselito » di 29 mar 2016, 15:59

Je hebt overschot van gelijk. Als je alles hetzelfde wil blijf dan bij spaarkast. Alleen honingkamers Dadant vindt ik bizar. En om in een dergelijke kast Renson toe te passen nog meer bizar.
Ik werk met Dadant omdat ik niet geloof in het beperken van de leg van de koningin. En in een Dadant broedbak kan ze leggen naar hartenlust.
Wil je dat bereiken met een spaarkast dan moet je 2 broedkamers geven.
Doordat ik met de kasten reis moet ik ze vaak op verplaatsing gaan nakijken en dan wil dat zo snel mogelijk achter de rug hebben. Daarom vind ik de grote broedkamer een gemak omdat ik maar één bak moet nakijken. Ook om een koningin te vinden of doppen te breken is dit gemakkelijker . En omdat het 12 ramers zijn hebben ze meestal genoeg reservevoedsel in de broedbak waardoor je niet direct ongerust moet worden als je de honingzolders afneemt.
Het ras van bijen maakt niet veel uit. Ik heb zowel met buckfast als carnica in deze kasten gewerkt en merk niet veel verschil. Buckfast koninginnen hadden een groot broednest maar ook de carnica koninginnen gaan soms tot broed op 10 ramen.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: waarom nog dadant of andere grote broedbakken?

Bericht door ErikS » di 29 mar 2016, 16:26

DB BK heeft het voordeel van een ononderbroken broednest, DB HK heeft het voordeel van een onderbroeken broednest. ;-)

Als je weinig ramen wil controleren heeft BK het voordeel. Wil je kippen en de onderzijde snel bekijken heeft HK het voordeel.

Zover mijn kennis reikt hebben beide systemen een goede opbrengst bij overvloedige dracht. Is de dracht beperkt heeft de broedbeperking voordelen, ook als je in het voorjaar veel haalbijen wil.

Maar kwestie van smaak en wensen.

Het voordeel van de DB+ zit vooral in de maatvoering en het gemak van werken in de kast. Alles past en is aan de maat. Geen getrek, gesjor en gekras. Bijen blijven rustig en geen geplet. De kast is droog, geen problemen met condens en vocht. Uitstekende mogelijkheid om te voeren onder de deksel (zeer gunstig tegen roven en geen warmteverlies) en zeer goede varroa lade.

Broedbeperking heeft verder het voordeel van zwermverhindering (ik zit in de stad met mijn bijen) en gemakkelijker de varroa bestrijden zonder chemische middelen.

Met een Spaarkast kun je ook een honingkamer tussen 2 roosters zetten. De toren wordt hoger dat is het enige verschil maar voor een toren van 6 bakken wel een belangrijk verschil. En dan heb je weer 2 raammaten. Alles een raammaat en dan ook nog een maat die je kunt delen en die dan past in een miniplus is een voordeel dat je moet ervaren. Ik heb geen belang bij de DB+ maar het is gewoon een goed ontworpen en uitgevoerde kast.

Bij deze uitnodiging om te komen kijken!

Mvg,

Erik.
Laatst gewijzigd door ErikS op di 29 mar 2016, 16:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: waarom nog dadant of andere grote broedbakken?

Bericht door Tieme » di 29 mar 2016, 16:27

Hier wil ik nog graag aan toevoegen dat je het beter een jaar kunt proberen dan dat je gaat redeneren of iets wel of niet een goed idee is.
Zoals Joselito aangeeft zijn er voordelen aan de Dadantkasten.

Toch werkt niet iedereen er mee. Andere kasten hebben ook voordelen, en het is heel persoonlijk wat je handig vind. Zelf heb ik twee jaar lang Dadant geprobeerd. De volken ontwikkelen zich daarin ook mooi, maar ik wil graag snel controleren op zwermneigingen middels de kiep-controle en dat kan niet als je maar één broedbak hebt. Het gevolg was dat ik steeds allerhande ramen moest lichten en nakijken, hetgeen me veel tijd kostte.

Zo zie je maar weer, twee imkers kunnen met precies dezelfde argumenten tot een andere conclusie komen. :D

Dadant is een mooi uitgewerkt systeem, dus probeer het gewoon uit. (Mijn post kwam tegelijk met die van Erick)

Groeten,
Tieme

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: waarom nog dadant of andere grote broedbakken?

Bericht door joselito » di 29 mar 2016, 16:54

Tieme schreef: maar ik wil graag snel controleren op zwermneigingen middels de kiep-controle en dat kan niet als je maar één broedbak hebt. Het gevolg was dat ik steeds allerhande ramen moest lichten en nakijken, hetgeen me veel tijd kostte.
Dat is dezelfde reden als Pia Aumeier gaf :)
Maar als ze dan doppen hebben en je wil ze allemaal breken als een vorm van zwermverhindering dan moet je dat doen in 2 bakken en dan is je tijdswinst weer weg :)
Dat is mijn ervaring toen ik nog met Duitse normaalmaat en dubbele broedbak werkte.
Proberen met een paar kasten is inderdaad een goed advies.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: waarom nog dadant of andere grote broedbakken?

Bericht door ErikS » di 29 mar 2016, 17:12

Klopt maar hoe vaak tref je doppen aan? 1 op de 10 keer dat je kijkt? Dat zou je ook mee moeten nemen in de keuze/beoordeling.

Het ligt ook aan de benadering. Stel je treft doppen aan, dan kun je bij een HK kast snel 2 afleggers maken en het zwermen is voorkomen en je hebt uitbreiding van je volken. (kweek je dan zwermneiging........ zou ik graag een antwoord op zien ;-), of beter geformuleerd, selecteer je dan op zwermneiging).

Een beroepsimker zal dit niet doen. Maar een welwillende imker met enkele volken zal die keuze wel (kunnen) maken. Dat is weer een voordeel van de HK ramen en alles op een raammaat. Flexibiliteit!

Het is ook deels een kwestie van smaak en lichaamsbouw. De brede Dadant bakken zijn voor mensen met korte armen erg groot, is ook een nadeel. Dan zou je liever voor spaarkast kiezen.

Het beste advies is misschien wel met andere imkers praten die ervaringen hebben en kijken wat voor jou van belang is.
- Ga je reizen?
- voorjaarsoogst of piek met de hoogzomer/linde?
- bestuivingsimker of honing?
- Standplaats vol in de zon, vochtige locatie?
- Moet je grote partijen voer geven of kun je kleine porties geven.

Grtz,

Erik.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: waarom nog dadant of andere grote broedbakken?

Bericht door semar » di 29 mar 2016, 19:56

een groot volk is een groot volk,
en moeilijk te verplaatsen of dat nu 1 dadant brbak+2honingbakken is.
of een spaarkast 2.brbakken en 4 honingbakken.
de een is een toren en het ander is een brede bunker.
alle 2 ondingen om mee te reizen of je nu met wolkenkrabber of met bunkers reist. :lol:
de dadant honingbakken zijn inderdaad zwaar om te tillen.
maar je hoeft ten minste niet boven je macht te tillen zoals bij wolkenkrabbers.
(ouwe imker met ouwe rug) :wink:
werk als 15 jaar met dadant-us, en zou voor mijn productievolken dan ook niet anders meer willen.

maar zoals gezegt, probeer ze naast elkaar uit,iedere kast heeft zijn voor en nadelen.
Laatst gewijzigd door semar op wo 30 mar 2016, 15:19, 3 keer totaal gewijzigd.


joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: waarom nog dadant of andere grote broedbakken?

Bericht door joselito » di 29 mar 2016, 21:54

semar schreef:de dadant honingbakken zijn inderdaad zwaar om te tillen ,maar je hoeft ten minste niet boven je macht te tillen bij zoals bij wolkenkrabbers.

Ze wegen vol 25 kg per stuk, dus dat vind ik nog te doen

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: waarom nog dadant of andere grote broedbakken?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 29 mar 2016, 22:53

Ik heb de DB kast nu ook. En heb er nog vele in opslag. Ik heb er twee bevolkt en ik hoop die twee volken uitelkaar te trekken rond de zwermstemming en daarmee andere lege DB kasten te vullen. Het is idd een grote kast en niet zo maar vol. Ik vind de ramen erg groot en en volgens mij zwaar tijdens volle dracht, maar we zullen het zien. Verder heb ik een DB kast op twee honingkamers staan. Zo kun je ook prima imkeren.

vr. gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten