Tanzanian Top Bar Hive - Ervarings Bericht

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
insektenjack
Berichten:85
Lid geworden op:vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Regio Arnhem
Contacteer:
Tanzanian Top Bar Hive - Ervarings Bericht

Bericht door insektenjack » di 05 apr 2016, 13:46

Kort geleden heb ik besloten om de werkwijze van een Tanzanian Top Bar Hive te proberen.

Hoewel de naam niet perse verwijst naar de soort bijenkast die in Tanzanie gebruikt word, is de term gebruikelijk om een lattenkast met verticale zijwanden te omschrijven.

Ik heb voor deze kast gekozen vanuit verschillende redenen.

- Interesse in nieuwe en andere bijen kasten en systemen
- meerdere broedkamers leken mij bij de Duitse Normal en de Segeberger kast onhandig
- omdat ik nog student ben is mijn budget voor bijenkasten beperkt
- dus waren Dadant en Langstroth minder interessant voor mij
- manipulaties bei een verticale kast gaan altijd samen met het uit elkaar halen het nest
- de lattenkast met schuine zijwanden lijkt niet meer vastbouw te hebben dan de verticale versie

In dit ervaring bericht wil ik graag mijn ervaringen en indrukken van deze kast vasthouden en ook de kosten en honing opbrengsten noteren. Hierdoor wil ik een impressie geven van het gebruiken van deze werkwijze en jullie laten deelnemen op mijn tocht naar een kleinschalige honingproductie die op gemakt en vreugde aan de bijen gericht is en minder op de verkoop van honing.

____

Jullie kunnen hier http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 08#p197108 discussiëren, omdat ik het ervaringsbericht graag vrij wil houden van commentaren om het lezen van de hele verhaal makkelijker te maken.
Laatst gewijzigd door insektenjack op di 05 apr 2016, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.

insektenjack
Berichten:85
Lid geworden op:vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Regio Arnhem
Contacteer:

Re: Tanzanian Top Bar Hive - Ervarings Bericht

Bericht door insektenjack » do 07 apr 2016, 17:59

Naar het overwegen van de voordelen en kosten van verschillende aanpassingen (zoals horizontale latjes, varroabodem etc) heb ik besloten om zo eenvoudig mogelijk te beginnen. Dat wil zeggen dat ik voor een kast heb gekozen met 4 zijwanden, een dak, een houten bodem incl. vliegplank en excl. varroabodem.

Ik ben wel van plan om te kijken en te leren welke effecten de gebruik van deze simpel methode heeft en of er nog aanpassingen aan de kast gedaan moeten worden om uiteindelijk een duurzame werkwijze te gebruiken.

-----------

Bij het weglaten van de varroabodem was ik heel erg aan het twijfelen, maar ben dan toch eerst voor een gesloten houtbodem gegaan - meest simpel dus. Graag hoor ik hier jullie ervaringen en meningen erover! - Ik wil met de poedersuiker methode de mijtenbeval vaststellen (om de 2 weken) en daarop gebaseerd actie ondernemen indien nodig naast de normale behandelingen.

Tijdens het informeren over de verschillende onderdelen heb ik ook gelezen dat een gaasbodem zonder lade een negatief effect op de varroa last lijkt te hebben. Kan iemand hier iets tegen/voor zeggen?

“The antivarroa bottom board must never be used with its bottom hole opened as this leads to a lowering of cluster temperature resulting in ideal conditions for varroa development. As confirmed in 2000, this situation not only negated the beneficial effects of the bottom board, it also resulted in a net increase in the mite infestation rate (29.2% more varroa mites, non significant) as compared to the control group.”

Source: Experimentation of an Anti-Varroa Screened Bottom Board in the Context of Developing an Integrated Pest Management Strategy for Varroa Infested Honeybees in the Province of Quebec (Jean Pierre Chapleau, 2003)

------------

Het bouwplan heb ik gevonden op de volgende website: https://sites.google.com/site/topbarbee ... p-bar-hive. Echter zijn deze maten ook nog op andere websites te vinden.

Tot nu toe heb ik voor de hele kast de volgende kosten gehad:

€8 - Dak
€32 - Latjes
€25 - Bodem en Zijwanden
______
€64.48

Schroeven zijn voor mij gratis en worden door de afronding meegenomen. Volgens mij zijn deze kosten tot nu toe nog minder dan een andere optie van bijenkast met “semi” beweegbare ramen. “Semi” omdat ik nog niet weet hoe veel raat vastgebouw zal worden. ;)

Ook is te zeggen dat het mogelijk is om een zulke kast met minder kosten te bouwen, met meer tijd en wat meer moeite. Maar dan is ook weer de vraag hoeveel je moeite waard is tov de besparingen...

Samengebouwd heb ik het geheel binnen ongeveer 2 uur en schilderen heb ik niet gepland. Als de kast minimaal een jaar of 5 mee gaat kan ik met afschrijvingen van 15 Euro per jaar rekenen. Als de bijen meer waarde aan honing produceren en ik ongeveer het zelfde aan lopende kosten (uitgenomen werk) heb, lijkt me dit een goed concept. Maar ik denk wel dat de kasten langer mee zullen gaan.

____

Jullie kunnen hier http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 08#p197108 discussiëren, omdat ik het ervaringsbericht graag vrij wil houden van commentaren om het lezen van de hele verhaal makkelijker te maken.

____
Bijlagen
Bijenkast Nr. 1.jpg
Ik heb onderaan links een ingang van 8 x 460 mm en wil MISSCHIEN bovenaan een opening tijdens de zomer maken ter preventie van extreme temperaturen.

insektenjack
Berichten:85
Lid geworden op:vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Regio Arnhem
Contacteer:

Re: Tanzanian Top Bar Hive - Ervarings Bericht

Bericht door insektenjack » zo 17 apr 2016, 17:05

Ik kon het toch niet laten en heb besloten om verticale latjes voor mijn ramen te bouwen.
Deze zijn met 20 cm lengte 10 cm korten dan de hele hoogte van de kast zelf en 9 mm dick.
Van de kunstraat heb ik elke helft naar een kant gebogen en deze op de latjes gesmolten.
Daardoor is aan de "achterkant", dus tegenover van de ingesmolten was, ruimte die de bijen zelf vastzetten waardoor de raat extra sterke krijgt.


Ik ga, als het warmer word, de hele kast onder een volk platsten om hun aan de ingang te wennen om dan, uiteindelijke, een vlieger te kunnen maken.

___
Bijlagen
2016-04-17 16.45.44.jpg

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Tanzanian Top Bar Hive - Ervarings Bericht

Bericht door Samuel Murray » zo 17 apr 2016, 19:31

insektenjack schreef:Ik kon het toch niet laten en heb besloten om verticale latjes voor mijn ramen te bouwen.
Ziet er een beetje uit als de ramen van de Jackson kast uit Zuid-Afrika (een hangende "latten"-kast).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten