Golzbeute ZweiPunktNull

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA »

eneHarrie schreef:Kan ik eens bij je komen kijken ?
Dat verloopstuk simplex-naar-Golz heb ik niet in gebruik omdat ik een zwerm heb geschept die nu in een Golzkast zit en het daar goed doet.
Van het gebruik van dat verloopstuk is dus niets te zien.
Nu ga ik een verloopstuk maken van een 6-raams simplex BK of HK naar een 12-raams Golzkastaflegger :)
joostY79
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Carnica in Golzkast
Locatie: Genk (België)
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door joostY79 »

FrancA,

ik ben zelf ook bezig om een golzkast te bouwen,
je weet toch dat ze in Duitsland met een reden het varroarooster enkel onder de broedkamer zetten?
Door de extra verluchting onder de honingkamer zou het wat issues geven met de honing?

bvb http://www.imkerforum.de/archive/index.php/t-28140.html


mvg, Joost
eneHarrie
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 01 feb 2015, 22:17
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): 3e generatie buckfast bastaarden
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door eneHarrie »

excuus, @francA, ik bedoelde niet het verloop maar de kasten zelf.

Normaal ben ik ongeveer 45 euro per jaar kwijt aan kunsthars, ramen , hiveclean
en propolis-lollies dus een kast van 200 euro is best wel veel geld, plus een iets andere manier van met de dames omgaan, is voor mij een reden om me er goed in te verdiepen

groeten
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA »

joostY79 schreef:Ik ben zelf ook bezig om een golzkast te bouwen,
je weet toch dat ze in Duitsland met een reden het varroarooster enkel onder de broedkamer zetten?
Door de extra verluchting onder de honingkamer zou het wat issues geven met de honing?

bvb http://www.imkerforum.de/archive/index.php/t-28140.html
@JoostY79
Dankjewel voor de link.
Net deze week precies gemerkt waar die discussie over gaat.

Eén van de Golz honingkamers werd al redelijk gevuld en de gedachte kwam op dat ik ze wat meer lucht zou kunnen geven tbv indikken van de honing.
Er lag best wat condens op de lade onder de HK, dus haalde ik de lade onder de HK helemaal weg.

Drie dagen later zat er geen honing meer in de HK.
Ik vermoedde al dat het weghalen van de lade er iets mee te maken had.

De lade heb ik toen weer teruggeschoven.
Over een paar dagen maares kijken wat ze nu doen.

Op zich moet het systeem met bodemgaas onder de honingkamer wel werken, zo wordt het gemaakt en verkocht.
Blijkbaar daarbij beter niet de lade openschuiven/weghalen onder de HK.

Als de bijen de HK met de lade eronder weer gaan vullen houd ik bodemgaas onder de HK er wel in.
Geeft een betere vochtigheidscontrole, gemakkelijker schoon te houden en de mogelijkheid tot aflezen wat er op de lade ligt.
joostY79
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Carnica in Golzkast
Locatie: Genk (België)
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door joostY79 »

Een vraagje:

je maakt gebruik van afstandshouders op de raampjes zelf, is het evenzeer mogelijk om gebruik te maken van afstandshouders waarop de raampjes rusten? of geeft dit wat specifieke nadelen ivm het imkeren in de golzkist? Ook eventueel in het achterhoofd houden dat ik er toch eventueel mee wil gaan reizen? :)

Raampjes zonder afstandshouders op lijken me makkelijker bij bepaalde apparatuur om ze te ontzegelen...
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA »

joostY79 schreef:Een vraagje:

je maakt gebruik van afstandshouders op de raampjes zelf, is het evenzeer mogelijk om gebruik te maken van afstandshouders waarop de raampjes rusten? of geeft dit wat specifieke nadelen ivm het imkeren in de golzkist? Ook eventueel in het achterhoofd houden dat ik er toch eventueel mee wil gaan reizen? :)

Raampjes zonder afstandshouders op lijken me makkelijker bij bepaalde apparatuur om ze te ontzegelen...
Die gedachte kwam ook bij mij op :)
Het blijkt in de praktijk ook best heel wat geschuif met Golzramen met afstandhoudertjes op glijijzers.

In plaats van afstandhoudertjes heb ik net de afgelopen dagen alu simplex afstandstrips die ik nog had liggen in een Golz 12-raamsaflegger aan de binnenbovenzijkanten bevestigd.

De oren van een Golzraam zijn wat breder dan simplex dus heb ik daar wat afgevijld.
Op de onderlatzijkanten ik wel 4 messing afstanddopjes gespijkerd zodat de ramen niet rammelen en bijen en eventueel de moer :shock: niet geplet worden tijdens reizen.
Het is even uitproberen.

Als afstandstrips in een Golzkast goed bevallen stap ik daar helemaal op over en pas ik mijn Golzkasten en eventueel de Golzramen daarop aan.
Misschien zijn er standaard strips voor de bredere Golzraambovenlatten?, daar heb ik nog niet naar gezocht.
mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door mick »

Als afstandstrips in een Golzkast goed bevallen stap ik daar helemaal op over en pas ik mijn Golzkasten en eventueel de Golzramen daarop aan.
Misschien zijn er standaard strips voor de bredere Golzraambovenlatten?, daar heb ik nog niet naar gezocht.[/quote]

Daar ben ik ook benieuwd naar.
mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door mick »

FrancA schreef: Die gedachte kwam ook bij mij op :)
Het blijkt in de praktijk ook best heel wat geschuif met Golzramen met afstandhoudertjes op glijijzers.

In plaats van afstandhoudertjes heb ik net de afgelopen dagen alu simplex afstandstrips die ik nog had liggen in een Golz 12-raamsaflegger aan de binnenbovenzijkanten bevestigd.

De oren van een Golzraam zijn wat breder dan simplex dus heb ik daar wat afgevijld.
Op de onderlatzijkanten ik wel 4 messing afstanddopjes gespijkerd zodat de ramen niet rammelen en bijen en eventueel de moer :shock: niet geplet worden tijdens reizen.
Het is even uitproberen.

Als afstandstrips in een Golzkast goed bevallen stap ik daar helemaal op over en pas ik mijn Golzkasten en eventueel de Golzramen daarop aan.
Misschien zijn er standaard strips voor de bredere Golzraambovenlatten?, daar heb ik nog niet naar gezocht.
Daar ben ik ook benieuwd naar.
joostY79
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Carnica in Golzkast
Locatie: Genk (België)
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door joostY79 »

Afbeelding

Mijn Golzbeute in constructie.Hier met geinstalleerd koninginnerooster. Wel een vraagje, de afstand tussen de houten latjes is een 12 mm. wordt dit niet door de bijen bebouwd? Wat is feitelijk de functievan deze houten latjes? kunnen ze evntuel ook weggeaten wrden? of gaan de bijen dan wel bouwen?

Afbeelding
Afbeelding

Hier heb ik ijzeren afstandhouders geplaatst. Deze komen van bij geller in Duitsland. Zie link Enkel passen er dan slechts 16 raampjes netjes in, en kom ik net plaats te kort voor raampje 17? kan raampje 17 nu net nog wel voor de helft gebruikt worden?


Afbeelding

En hier heb ik tussen het koninginnerooster en mn raampjes een +/-9mm ruimte. Is hier vastbouwgevaar? :)
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA »

8-)!
joostY79 schreef:En hier heb ik tussen het koninginnerooster en mn raampjes een +/-9mm ruimte. Is hier vastbouwgevaar? :)
De tolerantie is 2 mm uitgaande van +/- 8 mm.
Moet kunnen zou je zo zeggen.

Maar ja, bijen.. ..die trekken altijd hun eigen plan :)
Ik heb nu 2 volken in dezelfde Golzkasten.
Het ene volk kit nix vast, het andere volk zo'n beetje alles :shock:

Bij de dewerkbij.nl verkopen ze betaalbare alu bodemgaas 2 m x 1 m op rol:
http://dewerkbij.nl/webwinkel.php?pID=51705

Heb ik inmiddels in huis.
Nu nog even een Golzkast erbovenop maken ;)
Zal in grote lijnen hetzelfde ontwerp worden als die jij hebt gemaakt.

Bij mijn 12-ramer Golzafleggertje heb ik alu afstandstrips voor Segenbergers gebruikt die ik nog had liggen.
Op maat geknipt en vastgespijkerd met RVS-spijkertjes.
Wel wat dun en eigenlijk te smal dus de oortjes van de Golzramen even langs een schuurmachine gehaald zodat die nu goed passen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten