Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
chaussie
Berichten:97
Lid geworden op:do 24 jan 2008, 17:23
Locatie:Deventer
Contacteer:
Re: Vervuild kunstraat

Bericht door chaussie » wo 31 aug 2016, 00:49

halen we hier niet 2 dingen door elkaar en kan je het niet beter hebben over broedschade dan hagelschot. De schade die we nu zien is aannemelijk sterker dan bij hagelschot het geval is.

chaussie
Berichten:97
Lid geworden op:do 24 jan 2008, 17:23
Locatie:Deventer
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door chaussie » wo 31 aug 2016, 00:53

hier is de raat niet prima uitgebouwd, eerder uitgebouwd bij gebrek aan beter, sommige volken hier zijn niet eens begonnen aan deze raat uit te bouwen.
Flevobij schreef:Ik zou nog erg graag twee dingen willen weten.
De eerste vraag heb ik eerder gesteld in dit onderwerp. Als de kunstraat vervuild is geweest, waarom bouwden de bijen dan prima de raat uit en legde de koningin haar eitjes in de cellen? Ik probeer dit te snappen, maar kom er niet uit.
De tweede vraag is of er ook imkers zijn die ook het hagelschotprobleem gehad hebben in nieuwe kunstraat die ze zelf geperst/gewalst hadden ?

Bij voorbaat dank zoals altijd.

Groeten,

Flevobij

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » wo 31 aug 2016, 07:31

Aan flevobij,
Ik zeg toch ook helemaal niet dat ze de was doelbewust vervuild hebben. Alleen vind ik het triest dat ze de problemen blijven ontkennen.
Erkenning, verontschuldiging en helpen zoeken naar een oplossing, dat zou direct veel goedgemaakt hebben. Met zo'n juridische brief zoals jij het noemt schieten ze de bal echt mis. Ik zou toch een andere raadgever kiezen.

Flevobij
Berichten:75
Lid geworden op:di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Flevobij » wo 31 aug 2016, 08:17

Hans van der Post. schreef:Flevobij ik begrijp je vraag het antwoord geeft Rutger al met zijn foto's en de herbouwde raat (eigen was) die de door de bijen zelf is gebouwd. Hallo Hans, Toch is dat niet het antwoord op mijn vraag. Ik bedoel dit ik niet snap dat de bijen en de koningin de raat wel uitbouwen en beleggen. Als de raat vervuild is, dan zouden ze toch deze raat helemaal niet aanraken of wegknagen ?

Als ik al je reacties lees krijg ik de indruk dat jezelf geen kunstraat gebruikt. Ik gebruik ook kunstraat, zie mijn reactie op 13 augustus op Pagina 19 in dit onderwerp met foto's. De vier ramen op de eerste foto zijn ook ramen van de verdachte raat. De foto''s eronder met mijn probleemraten.


Zelf heb ik ook ramen met kunstraat die wel mooi worden uitgebouwd maar slecht worden bebroed lees schothagel.
Het raam er naast van vorig jaar is het gesloten broed "als een plank".
Mijn kunstraat is dit voorjaar afkomstig van het bijenhuis. Cursisten die van mij een "schudzwerm" met oude moer hebben gekregen en ook op kunstraat zijn gezet groeiden niet en bleken een schothagel bij het gesloten broed te hebben.

Een simpele vraag hoe komt dit :?:
Hans, je weet zelf ook wel dat het geen simpele vraag is, anders hadden we al het antwoord allang gehad. Overigens dacht ik dat het Bijenhuis zijn raat niet bij deze fabrikant inkoopt.Correctie 31 aug. Ik heb gebeld met het Bijenhuis, ook zij kopen hun kunstraat in bij deze fabrikant. Hans van der Post PB gemaild ter info
Laatst gewijzigd door Flevobij op wo 31 aug 2016, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door joselito » wo 31 aug 2016, 08:20

Flevobij schreef:De tweede vraag is of er ook imkers zijn die ook het hagelschotprobleem gehad hebben in nieuwe kunstraat die ze zelf geperst/gewalst hadden ?
Ik maak al meer dan 20 jaar zelf mijn waswafels, ik ben toen begonnen met 50 kg van een vriend die dat ook al jaren zo deed. Dus de was die ik gebruik is 100% bijenwas.
Ieder jaar pas ik totale broedafname toe en al de kasten krijgen einde juni alleen nieuwe wasraten, die ze in een paar dagen uitbouwen. Nog nooit heb ik een dergelijk probleem gehad, ook dit jaar niet.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door joselito » wo 31 aug 2016, 08:32

Flevobij schreef:Hans, je weet zelf ook wel dat het geen simpele vraag is, anders hadden we al het antwoord allang gehad. Overigens dacht ik dat het Bijenhuis zijn raat niet bij deze fabrikant inkoopt
Goed, dan zal het op grotere schaal zijn, een feit is dat er iets mis is met de was. Dat er al jaren gefoefeld wordt met de was is al lang bekend. Alleen zullen ze het nu wat overdreven hebben.
Waarom ze het wel uitbouwen en de koningin erin legt maar dat dan later de kleine larfjes terug verwijderd worden zal het gevolg zijn van het feit dat er een stof in de was zit waar de kleine lafjes niet tegen kunnen en waarschijnlijk van sterven. Deze worden dan verwijderd.
Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen.

Stephan
Berichten:143
Lid geworden op:za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Stephan » wo 31 aug 2016, 09:52

Er is onderhand bewijs genoeg, dat er daadwerkelijk gesproken mag worden over vervuilde kunstraat.

Deze uitslag kreeg ik vandaag toegezonden ..het betrof kunstraat aangekocht door een franse beroepsimker.
wasresultaat.jpg
Laatst gewijzigd door Stephan op wo 31 aug 2016, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door joselito » wo 31 aug 2016, 09:58

Stephan schreef: Deze uitslag kreeg ik vandaag toegezonden ..het betrof aangekochte kunstraat aangekocht door een franse beroepsimker.
Wow, er zit zelfs helemaal geen bijenwas meer in. Stephan, je begrijpt het verkeerd. Die 14,5% is iets anders. Dat heeft betrekking op de koowaterstoffen in normale bijenwas.
In beide aangeboden stalen is geen bijenwas gevonden. Ze bestaan respectievelijk voor 91.5% en 88.4% uit parrafine, intermediaten en microwas.
De rest bestaat uit niet bepaalde verbindingen.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ErikS » wo 31 aug 2016, 10:07

Stephan schreef:Er is onderhand bewijs genoeg, dat er daadwerkelijk gesproken mag worden over vervuilde kunstraat.

Deze uitslag kreeg ik vandaag toegezonden ..het betrof kunstraat aangekocht door een franse beroepsimker.
14% echte bijenwas :shock:

wasresultaat.jpg
Ik kan de scan slecht lezen maar volgens mij staat er iets anders als 14% bijenwas. Kun je een betere scan plaatsen?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Tieme » wo 31 aug 2016, 10:14

even op klikken Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten