Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Stephan
Berichten:143
Lid geworden op:za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:
Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Stephan » wo 31 aug 2016, 10:14

Hier is de link naar het document

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=584867EA

**EDIT: bedankt Joselito en Eriks..heb het reeds aangepast...**
Laatst gewijzigd door Stephan op wo 31 aug 2016, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ErikS » wo 31 aug 2016, 10:35

thanks, vergroten werkte eerst niet bij me, raar.

Zoals Joselito ook schrijft. Geen bijenwas aangetoond in het monster ...........
ze hebben ook Gaschromatografie gebruikt en zover mijn kennis reikt zou dit een betrouwbaar resultaat moeten zijn. Aan deze "kunst"raat zijn bijen niet te pas gekomen lijkt het.

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » wo 31 aug 2016, 10:50

ErikS
Gewoon de scan aanklikken dan wordt die vergroot en goed leesbaar

Lippe

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Lippe » wo 31 aug 2016, 13:19

Ik constateer hetzelfde als Chaussie. Bij gebrek aan beter wordt de raat toch uitgebouwd, maar liever niet.

Wat me zojuist opviel is dat op de NBV-site http://www.bijenhouders.nl/bijen-en-wel ... tproblemen een toevoeging per 30 augustus is gekomen dat "het nog niet bekend is wat de oorzaak is".

De toevoeging van 23 augustus staat er niet meer. Daar stond iets van dat er geen schadelijke stoffen inzitten en je honing wel kunt gebruiken (exacte bewoording weet ik niet meer)

Betekent dit dat dit advies niet meer geldt?

groeten

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Tieme » wo 31 aug 2016, 13:52

Wat er nu staat is een stuk verstandiger.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 31 aug 2016, 14:34

De toevoeging van 23 augustus staat er niet meer. Daar stond iets van dat er geen schadelijke stoffen inzitten en je honing wel kunt gebruiken (exacte bewoording weet ik niet meer)

Betekent dit dat dit advies niet meer geldt?
Ik vond die opmerking/advies ook wat raar, net zoals dat 'over enige broedronden het beter gaat'. Dit laatste is zeker niet waar. Ik heb hierover gebeld en het advies is dan ook een beetje aangepast (nu: 'niet eenduidend').
Op basis van gevonden samenstelling kan een deskundige denk ik beter zeggen of honing gevaar loopt of net.
JP

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door jjmvaningen » wo 31 aug 2016, 20:41

berichtgeving vanuit NBV-bijenhuis wageningen:
http://www.gelderlander.nl/regio/de-val ... -1.6317758

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jaap v.Popering » wo 31 aug 2016, 21:10

jjmvaningen schreef:berichtgeving vanuit NBV-bijenhuis wageningen:
http://www.gelderlander.nl/regio/de-val ... -1.6317758
Ik lees daar tot mijn verbazing .....Het probleem houdt de imkerwereld sinds begin deze maand flink bezig.......en verder .......Moens noemt het een serieus probleem voor de bijenhoudersvereniging. „Maar gezien de tijd van het jaar is het geen groot probleem. Het bijenseizoen is vrijwel voorbij....einde citaat

Weet dhr Moens niet dat al in de herfst van 2015 de eerste kunstraat met problemen in de schappen lagen ......

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » wo 31 aug 2016, 21:18

Mij houdt het al sinds half mei bezig. En als ik niet had ingegrepen eind juli had ik volgend jaar geen bijen meer.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door johan » wo 31 aug 2016, 23:51

ik val hier vanavond 2x van mijn stoel:
- eerst de uitslag van het labo-onderzoek dat ik gisteren onder ogen kreeg en aantoont dat er0% bijenwas in de kunstraat terug te vinden is!! :o
- vervolgens de brief van de firma die deze was op de markt heeft gebracht en elke verantwoordelijkheid afwijst. uiteraard is dit voer van/voor de advocaten. Ik hoop maar dat ze er zo niet vanaf komen. maar uiteraard zullen zij de verantwoordelijkheid willen afschuiven op de (dubiuze) chinese leverancier die deze namaakwas aan hen heeft verkocht.
eigenlijk hadden we het al kunnen weten: het bijenh*f dat deze was verkoopt, doet dit aan prijzen die beduidend lager liggen dan de omliggende (franse en duitse) concurrenten. dat prijsverschil moet ergens vandaan komen. nu weten we van waar.
het feit dat er in alle toonaarden ontkend wordt dat er geen causaal verband is tussen de was en het mislukte broed is er nochtans heel duidelijk bij mij. Ik kocht eind vorig jaar 1 pak (2kg) gegoten waswafels van een lot dat in de eerste berichtgevingen al aangeduid werd als 'besmet'. daarnaast had ik 8kg waswafels gegoten van eigen was. jullie mogen 2x raden wat het resultaat is: ik kan de waswafels van b*ssegem er zo uithalen.
ik ben het beu om als gek beschouwd te worden, uitgelachen te worden en niet serieus genomen te worden door de enige verantwoordelijke in dit verhaal. het maakt mij kwaad, mij zo machteloos te voelen en oneerlijk behandeld te worden. ik ben het beu om over eieren te moeten lopen, uit schrik dat 'ze ons een proces zullen aandoen'. dit lijkt wel de wereld op zijn kop.
wij imkers doen er alles aan om onze bijen door de winter te krijgen, en worden geconfronteerd met zoveel problemen, zoals varroa, nozema, pesticiden, etc.
als nu ook het kloppend hart van onze bijenkolonie, het skelet van dat superorganisme giftig blijkt te zijn voor onze bijen(larven) waardoor ze gewoon uitsterven puur voor geldgewin, dan is dat voor mij de druppel te veel.

ik vind het tijd worden dat we ons verenigen en dit bedrijf ter verantwoording roepen en schadeclaims indienen. dit heeft lang genoeg geduurd.
voor wie het nog niet doorhad: ik ben razend.
En hun houding maakt mij alleen maar woester.
Laatst gewijzigd door johan op do 01 sep 2016, 00:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten