Golzbeute ZweiPunktNull

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door mick »

joostY79 schreef:DE mensen die hier een golzkast hebben, maken die ook gebruik van kuntsch hoch raampjes? :)
Yep, ik wel.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA »

joostY79 schreef:eens goed kijken hoe ik volkjes op een toffere manier in een golzkast kan laten inlopen dan met een kunstzwerm.
Met een verloopstuk van Segeberger naar Golzkast gaat dat best goed, daar heb ik er nu een Golzkast mee uitgerust voor de winter.
Eigenlijk is dat verloopstuk voor het voorjaar bedoeld, maar het kwam even zo uit.

Afgelopen jaar had ik een zwerm geplaatst in een Golzkast die het nog steeds goed doet, en een ander volk opgekweekt vanuit kielers - dat ik helaas heb moeten afvoeren omdat HM niet zulke goede genen bleek te hebben :|

Volgende jaar hopelijk beter nectarweer en mijn eerste Golzkast honingoogst :)
joostY79 schreef:mensen die hier een golzkast hebben, maken die ook gebruik van kuntsch hoch raampjes? :)
Jawohl! :)


Vrouwlief is er vaak bij en kan inmiddels ook al aardig bijenhouden :)

Komende winter ook maar eens een paar Golzkasten erbij maken, zo mogelijk van red cedar.

Het bijenhouden met Golzkasten vind ik een echte verademing in het gebruik ten opzichte van bijv. stapelen met Segebergers.
Bijzonder weinig verstoring van het volk tijdens inspecties.
Zo rustig als in de Golzkasten waren volken bij mij nog niet eerder.

De alu bodemroosters heb ik sinds een paar maanden geaard zodat bijen hun elek. lading kunnen afvoeren in de kast.
In de natuur gebeurt dat vanzelf in bijv. een wat vochtig boomholtenest, maar bij een geisoleerd opgestelde bijenkast lukt dat niet als het droog weer is.
Misschien dat ze daardoor ook rustiger zijn geworden?
mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door mick »

FrancA schreef: De alu bodemroosters heb ik sinds een paar maanden geaard zodat bijen hun elek. lading kunnen afvoeren in de kast.
In de natuur gebeurt dat vanzelf in bijv. een wat vochtig boomholtenest, maar bij een geisoleerd opgestelde bijenkast lukt dat niet als het droog weer is.
Misschien dat ze daardoor ook rustiger zijn geworden?
Hier heb ik nog nooit van gehoord, is het gangbaar of een test?

Deze winter ga ik ook nog 2 golzkasten bijbouwen, in riet :)

In de plaats van red cedar moet je ook eens nadenken over thermowood, daar heb ik er ééntje van, super spul! Ik ga de rieten kasten bouwen met het houtwerk van thermowood.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA »

mick schreef:
FrancA schreef: De alu bodemroosters heb ik sinds een paar maanden geaard zodat bijen hun elek. lading kunnen afvoeren in de kast.
In de natuur gebeurt dat vanzelf in bijv. een wat vochtig boomholtenest, maar bij een geisoleerd opgestelde bijenkast lukt dat niet als het droog weer is.
Misschien dat ze daardoor ook rustiger zijn geworden?
Hier heb ik nog nooit van gehoord, is het gangbaar of een test?
Het is ook een test.
Op één plek waar twee Golzkastvolken op een erg droge ondergrond op een erg droge houten bok stonden merkte ik dat die bijen vaak wat geagiteerd reageerden.
Daar ben ik toen eens over gaan nadenken en kwam toen op dit idee.
De bijen zijn sinds het aarden opvallend rustiger, maar daar kunnen natuurlijk ook andere factoren in meespelen.
Het kost bijna niets om dat aan te leggen - een paar klemmetjes en wat montagedraad - en ik zie er zelf voldoende logica in om ermee door te gaan.
mick schreef:Deze winter ga ik ook nog 2 golzkasten bijbouwen, in riet :)
Ja, riet is erg koel :)
mick schreef:In de plaats van red cedar moet je ook eens nadenken over thermowood, daar heb ik er ééntje van, super spul! Ik ga de rieten kasten bouwen met het houtwerk van thermowood.
Dat is een goede tip!
Ik ga eens kijken of thermowood in de buurt van Apeldoorn verkrijgbaar is.
Of bestel je dat via internet?
mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door mick »

FrancA schreef:
mick schreef:In de plaats van red cedar moet je ook eens nadenken over thermowood, daar heb ik er ééntje van, super spul! Ik ga de rieten kasten bouwen met het houtwerk van thermowood.
Dat is een goede tip!
Ik ga eens kijken of thermowood in de buurt van Apeldoorn verkrijgbaar is.
Of bestel je dat via internet?
Via de lokale houthandelaar heb ik dit gekocht, online zal ook wel lukken waarschijnlijk.
eneHarrie
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 01 feb 2015, 22:17
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): 3e generatie buckfast bastaarden
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door eneHarrie »

Ik ben absoluut geen timmerman maar ga proberen een golz te bouwen volgens de tekening die ik ergens gevonden heb.
Ik snap er geen hout van maar in combinatie met de foto's en jullie opmerkingen kom ik er hopelijk wel uit..

De lokale houtboer wil me graag watervast hechthout verkopen, met als reden "gewoon hout trekt krom"

Een kennis die (scheeps)timmerman is kwam nog met de suggestie "accoya"
Accoya is de handelsnaam voor hout dat via acetyleren is verduurzaamd.
Het zou 50 jaar mee moeten gaan, bovengronds
Laatst gewijzigd door eneHarrie op zo 09 okt 2016, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door ErikS »

Hoe zit het met dampen van de verduurzaming en de lijm?
eneHarrie
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 01 feb 2015, 22:17
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): 3e generatie buckfast bastaarden
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door eneHarrie »

na het acetyleren wordt het azijn weer uit het hout getrokken waarbij ook de hars het hout verlaat ... volgens de site http://www.joostdevree.nl/shtmls/accoya.shtml
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA »

eneHarrie schreef:na het acetyleren wordt het azijn weer uit het hout getrokken waarbij ook de hars het hout verlaat ... volgens de site http://www.joostdevree.nl/shtmls/accoya.shtml
Mooi product.
Ben benieuwd naar de kosten om daar een Golzkast van te bouwen.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door ErikS »

eneHarrie schreef:na het acetyleren wordt het azijn weer uit het hout getrokken waarbij ook de hars het hout verlaat ... volgens de site http://www.joostdevree.nl/shtmls/accoya.shtml
Zou toch een test doen met een stuk van het hout in een bijenkast. Kijken of de bijen het verdragen. Kost nix maar gewoon zeker zijn dat het geen kwaad kan, bijen zijn heel gevoelig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten