Zelf kunstraat maken.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Zelf kunstraat maken.

Bericht door Dirk Blanken » do 10 nov 2016, 19:37

Zeer informatief Hennie,

Ik denk dat elk apparaat ook net weer wat anders is.
Maar het gaat steeds beter en ik begin ook productie te maken maar zo dun als jij ze hebt zal me waarschijnlijk niet lukken.
Je methode om eerst de bovenrand vol te maken en dan de rest in het midden te gieten zal ik morgen eens uitproberen.
Ik probeerde alles zoveel mogelijk aan de bovenkant te gieten van links naar rechts en dan te sluiten.

Ik heb ook gemerkt dat ik te weinig koelde en zo komen we er langzamerhand achter hoe het moet!

De eerste 300 staan op stapel.

Morgen weer een verbeterdag en dat rolmes wil ik ook.

Wat ik nu doe is een stapel maken van ongeveer 10 cm en dan pas gaan snijden dat geeft veel meer regelmaat en ik heb tijd genoeg in de winter.

Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zelf kunstraat maken.

Bericht door Kroese » do 10 nov 2016, 21:27

Dirk Blanken schreef: Wat ik nu doe is een stapel maken van ongeveer 10 cm en dan pas gaan snijden dat geeft veel meer regelmaat en ik heb tijd genoeg in de winter.
Dirk
Het is een simpele Piza roller.
Je kunt beter gelijk snijden/rollen, als het vel nog warm is.
Anders breken er hoeken af, omdat de was koud en bros is.
Het snijden kun je prima in de afkoeltijd doen, dan is het gewoon achter elkaar door werken.

En inderdaad het is een mooie arbeids bezigheid therapie voor AOWers. :D

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Zelf kunstraat maken.

Bericht door m.kolsters. » vr 11 nov 2016, 15:11

IK heb weer een nieuwe was wafelpers gekocht en ben weer aan het gieten.
Het is een mooi werk en het geeft rus en dan ook nog de was van mijn bijen.
Wat willen we nog meer, het is een schone zaak.
Tinus Kolsters

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zelf kunstraat maken.

Bericht door Dirk Blanken » vr 11 nov 2016, 19:08

Kroese schreef:
Dirk Blanken schreef: Wat ik nu doe is een stapel maken van ongeveer 10 cm en dan pas gaan snijden dat geeft veel meer regelmaat en ik heb tijd genoeg in de winter.
Dirk
Het is een simpele Piza roller.
Je kunt beter gelijk snijden/rollen, als het vel nog warm is.
Anders breken er hoeken af, omdat de was koud en bros is.
Het snijden kun je prima in de afkoeltijd doen, dan is het gewoon achter elkaar door werken.

En inderdaad het is een mooie arbeids bezigheid therapie voor AOWers. :D
Hennie,
Het ging vandaag zo goed nadat ik de koeling wat beter voor elkaar had dat ik ook gelijk gesneden heb maar ze blijven op een dikke 70 gram zitten.
Nog een dag dan ben ik door de was blokken heen.

Wat me opvalt is dat er toch nog wel wat troep in de was zit ondanks het een paar keer omsmelten in de stoomwassmelter.
Misschien moet ik het ook maar eens gaan zeven boven de emmer.

Pizaroller zal ik ophalen bij de Action.
Aow's doen dingen wat bedachtzamer maar ze worden minder afgeleid en leren eigenlijk beter dan ze in hun jonge jaren deden en komen vaak zo tot prachtige resultaten!

Dirk.
dertiende

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Zelf kunstraat maken.

Bericht door joselito » vr 11 nov 2016, 19:56

Dirk Blanken schreef: Wat me opvalt is dat er toch nog wel wat troep in de was zit ondanks het een paar keer omsmelten in de stoomwassmelter.
Als je was schept schep je best helemaal vanboven. Ik heb een pollepel die op de was blijft drijven. Het vuil zinkt naar de bodem van de was dus als je telkens vanboven de was in de pollepel laat lopen komt er geen vuil in. Ook als je nieuwe was bijvult laat je het een poosje rusten tot het vuil terug naar de bodem gezonken is.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zelf kunstraat maken.

Bericht door Kroese » vr 11 nov 2016, 20:03

Dirk Blanken schreef:Wat me opvalt is dat er toch nog wel wat troep in de was zit ondanks het een paar keer omsmelten in de stoomwassmelter.
Misschien moet ik het ook maar eens gaan zeven boven de emmer.
Dirk.
Als ik blokken was heb die nog niet door de fijne zeef zijn gefilterd, dan laat ik de vloeibaar gemaakte was uit de stoompan door een nylon kous lopen die ik over een oude huishoudzeef heb getrokken.
Dan komt er alleen was heel fijn stof vuil onderin de pan. Als ik er een soeplepel was uit haal, waar dan het stof vuil in mee komt, dan giet ik het over in een smalle hoge pan, die ik dan vervolgens langzaam laat afkoelen in de au-bain-marie pan. als de was dan langzaam afkoelt, kun je de volgende dag het laagje vuil er af schrapen.
Dan heb je altijd schone vellen.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zelf kunstraat maken.

Bericht door Dirk Blanken » vr 11 nov 2016, 23:31

Ja Hennie ik herken wat je zegt.
Als er echt iets komt bovendrijven vis ik dat op en deponeer ik dat in een apart bakje.

Verder roer ik altijd even met het pannetje rond zodat ongerechtigheden aan de buitenkant zitten en niet naar binnengaan bij het vullen.

Ik ben tevreden al had ik ze liever wat dunner .

De temperatuur van de was is belangrijk en ook de koeling tijdens het proces om een goed resultaat te bereiken.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Zelf kunstraat maken.

Bericht door m.kolsters. » ma 14 nov 2016, 10:10

Als je ze dunner wil hebben dan de was warmer gieten, duurt wel langen voor het afkoelen.
Denk er wel aan niet kokend is niet goed voor je mal.
En als het voor jezelf is de was die je in de kast hangt komt er ook weer uit, geen verlies.
En de bijen hoeven niet te zweten.
Tinus Kolsters

AnnekeW
Berichten:272
Lid geworden op:di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Zelf kunstraat maken.

Bericht door AnnekeW » ma 14 nov 2016, 18:11

Het lijkt me prachtig om je eigen raten te persen met eigen was!
Heeft er wel eens iemand geprobeerd om simpelweg een vlak vel was in de ramen te hangen? Dus zonder voorgeperste raat erop? Aangezien ik niet voldoende kasten en dus was heb om in een pers te investeren, vraag ik me wel eens af in hoeverre het mogelijk is om met minimale middelen vlakke vellen te produceren om zo toch voldoende stevige raten te verkrijgen om in de honingslinger te kunnen doen. Dit jaar heb ik de bijen zelf laten uitbouwen en met enige voorzichtigheid kwamen deze raten redelijk ongeschonden uit de slinger, maar ik ben toch benieuwd of de bijen iets kunnen met een "leeg" vel.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zelf kunstraat maken.

Bericht door ErikS » ma 14 nov 2016, 18:46


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten