Zwerm aangetroffen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
victort
Berichten:158
Lid geworden op:za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds:2010
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie:Riemst
Contacteer:
Re: Zwerm aangetroffen

Bericht door victort » ma 28 nov 2016, 11:42

Jemig, 35 jaar 'ervaring' en dan zo te werk gaan....Arme bijen...ook deze vallen weer ten prooi aan allerlei chemische en onnatuurlijke behandelingen. Ik hoop voor de beste man dat dit volk niet is gaan zwermen ter varroabestrijding, anders haalt hij het paard van Troje binnen...
Erg jammer dit, vooral ook omdat hij dus de brief van ErikS gewoon heeft genegeerd uit eigenbelang...niks natuurliefhebber....zo, dat is eruit :-)

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zwerm aangetroffen

Bericht door ErikS » ma 28 nov 2016, 14:19

Primus schreef:
ErikS schreef:Bedankt voor de link maar de methode is welbekend bij mij, helaas leest degene die het volk heeft weggehaald niet en heeft maar wat gedaan.
Er was gisteren een fotograaf aanwezig en nu hoor ik dat de imker de lokale krant heeft gehaald.... zal het artikel kopieeren en plaatsten.
Misschien dan de moment om een reactie aan het plaatselijk blad te geven :be8:
Reactie aan het plaatselijk blad is gegeven. Heb kort en krachtig mijn mening gegeven (kernwoorden: eigengereid handelen, onkunde, mishandelen van dieren) en de krant gevraagd de imker ook te bellen om verder verslag te doen van het welzijn van het volk.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zwerm aangetroffen

Bericht door ErikS » ma 28 nov 2016, 14:28

victort schreef:Jemig, 35 jaar 'ervaring' en dan zo te werk gaan....Arme bijen...ook deze vallen weer ten prooi aan allerlei chemische en onnatuurlijke behandelingen. Ik hoop voor de beste man dat dit volk niet is gaan zwermen ter varroabestrijding, anders haalt hij het paard van Troje binnen...
Erg jammer dit, vooral ook omdat hij dus de brief van ErikS gewoon heeft genegeerd uit eigenbelang...niks natuurliefhebber....zo, dat is eruit :-)
Voor behandelingen hoeven we niet meer te vrezen, het volk is effectief gedood door bij deze temperatuur de raten los te snijden en in een kartonnen doos te leggen. Niet vastgezet met elastieken in een bijenraam wat gebruikelijk is maar neergelegd in een doos, niet voorbereid dus. Ik wil ook graag de aandacht vestigen op de professionele en doordachte plaatsing van deze kartonnen doos ondersteund door een lat. De waterspuit die is gebruikt in de wind bij 6 graden boven nul om te voorkomen dat de bijen opvlogen is jammer genoeg niet meer te zien.
Voor de volledigheid, ik ken deze imker en twijfel niet aan zijn gedrevenheid, uiteindelijk heeft hij geruime tijd alleen op 5 meter hoogte op een ladder staan te werken, maar de manier waarop deze zwerm is aangepakt is genante dommigheid. Los van het negeren van hulp van anderen.
Ik heb teruggemeld bij de krant dat ze in verslag hebben gedaan van het mishandelen van bijen en het slopen van een bijenvolk.
Lijkt me niet meer als sportief dat ze de imker de kans geven om regelmatig een update te geven van de welzijn van het volk (dat nu in een kast zou wonen.)
Zo ook dat is eruit.... en nu over tot de orde van de dag.

mvg Erik.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Zwerm aangetroffen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 28 nov 2016, 15:20

Overdrijf je niet een beetje? Het is niet helemaal zeker (het is risicovol), maar het zou wel kans van slagen kunnen hebben. De tijd zal het leren.

vr. gr.
JP

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Zwerm aangetroffen

Bericht door Primus » ma 28 nov 2016, 15:56

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Overdrijf je niet een beetje? Het is niet helemaal zeker (het is risicovol), maar het zou wel kans van slagen kunnen hebben. De tijd zal het leren.

vr. gr.
Ik geloof ook wel als je het volk op opgewerkte ramen zet waaronder een paar stuifmeelramen en misschien een paar ramen voer dat het niet verloren zou zijn (natuurlijk wel op tijd een pak deeg opleggen) want zoveel broed zullen die niet meer gehad hebben deze tijd en dat kunnen ze wel missen ook.
Blijft natuurlijk stom om met zo'n weer aan een bijenvolk gaan te prutsen, anderzijds kunnen bijen veel verdragen. Ik ken iemand die zelfs is een klein volkske wilde doden en niet beter vond dan het een dag en nacht in een vrieskast te zetten (hij dacht dat ze dan een humane dood zouden sterven) en dat die dat ook overleefd hebben, dus...
MVG CP

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zwerm aangetroffen

Bericht door ErikS » ma 28 nov 2016, 15:56

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Overdrijf je niet een beetje? Het is niet helemaal zeker (het is risicovol), maar het zou wel kans van slagen kunnen hebben. De tijd zal het leren.

vr. gr.
Neen, helaas ik overdrijf niet. De bijen zijn verkleumd en onder de honing een kartonnen doos ingegaan. Bij 6 graden kunnen bijen zich niet meer schoonpoetsen of zelfs maar verplaatsen.
Laten hangen of een afdak voorzien was beter dan wat nu is gebeurd. En als je een volk weghaalt onder moeilijke omstandigheden bereid het dan goed voor of wacht op betere omstandigheden. mvg Erik.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zwerm aangetroffen

Bericht door ErikS » ma 28 nov 2016, 16:03

Primus schreef:
Jelte Pieter Dijkstra schreef:Overdrijf je niet een beetje? Het is niet helemaal zeker (het is risicovol), maar het zou wel kans van slagen kunnen hebben. De tijd zal het leren.

vr. gr.
Ik geloof ook wel als je het volk op opgewerkte ramen zet waaronder een paar stuifmeelramen en misschien een paar ramen voer dat het niet verloren zou zijn (natuurlijk wel op tijd een pak deeg opleggen) want zoveel broed zullen die niet meer gehad hebben deze tijd en dat kunnen ze wel missen ook.
Blijft natuurlijk stom om met zo'n weer aan een bijenvolk gaan te prutsen, anderzijds kunnen bijen veel verdragen. Ik ken iemand die zelfs is een klein volkske wilde doden en niet beter vond dan het een dag en nacht in een vrieskast te zetten (hij dacht dat ze dan een humane dood zouden sterven) en dat die dat ook overleefd hebben, dus...
MVG CP
Dat was een optie geweest, de bijen zo schoon mogelijk afslaan op een kast met goede ramen. En dat is dus niet gebeurd, de imker had een bak met (versuikerde) ramen bij zich, die hij niet heeft gebruikt. Hij heeft de losgesneden raten met opzittende bijen in een kartonnen doos gelegd.
In principe hadden de bijen al weken regen en een nachtvorst overleefd en waren in goede gezondheid. Ik weet ook van bijen in lekkende korven en kasten met afgewaaide deksels dat ze extreme omstandigheden goed kunnen overleven. Dus de noodzaak van ingrijpen op dat moment was er niet.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zwerm aangetroffen

Bericht door tomer » di 29 nov 2016, 01:02

De man had ongetwijfeld goede bedoelingen en wou het volk "redden", maar dat hij het bericht van Erik met de oproep om het volk te laten hangen heeft genegeerd vind ik niet kunnen.
Er is ook een verschil tussen een zwerm scheppen en een gevestigd bijenvolk van een boom wegsnijden.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Zwerm aangetroffen

Bericht door bee-tree » di 29 nov 2016, 01:17

Deze praktijk van de 'OS'peler is "Koren op de molen" van de Dierenpartij. Zj. :b10:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten