Vervuild kunstraat 2.0

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Vervuild kunstraat 2.0

Bericht door ErikS »

Er is heel veel aandacht voor de problemen met de vervuilde kunstraat die in de handel is. Ik zie een weg voorwaarts die voor alle imkers positief kan werken.
Vanwege de problemen met vervuilde kunstraat kiezen meerdere imkers voor natuurbouw of zelf bijenwas recyclen. Ieder zijn voorkeur, maar niet alle imkers hebben tijd, kennis, ruimte en kiezen voor kopen van kunstraat. Daarnaast is er ook goede kunstraat op de markt en zijn er ook betrouwbare leveranciers die moeite doen voor de imkers.
Probleem is dat de gemiddelde imker geen praktische test heeft voor de kwaliteit van kunstraat. Een test uit laten voeren in een laboratorium kan maar dan praat je over kosten hoger als de prijs van de kunstraat. En wat doe je met de constatering van xy% van stof zz in de bijenwas? Is dat een groot probleem voor de bijen? En als de producent die test laat uitvoeren op een steekproef is dan alle kunstraat die aangeboden wordt goed?

Mijn punt is: gekochte kunstraat hoort betrouwbaar te zijn. Streven is reine bijenwas, uiteraard, maar percentages toevoegingen zeggen me niet zoveel, als de bijen er maar goed mee overweg kunnen en geen dood broed optreedt. Ik heb de indruk dat veel imkers er zo over denken.

Mijn plan is simpel: Ik koop kunstraat bij een betrouwbare leverancier en spreek van tevoren af dat ik 2 ramen van elk pak in 2 volken hang, in de lente tegen het broednest. En daarna 6 weken de tijd neem om te kijken of de kunstraat goed wordt uitgebouwd.
Indien goed uitgebouwd, dit terugmelden, het is belangrijke info voor de leverancier.
Indien niet goed uitgebouwd, uiteraard ook terugmelden en pak kunstraat retour en geld terug.

Als de leverancier vertrouwen heeft in zijn product zal hij hier geen bezwaar tegen hebben (heeft hij ook niet gehad, ik kan zijn gegevens per pb doorzetten). Indien een leverancier wel bezwaar maakt gaat de koop uiteraard niet door, dat is de macht die kopers hebben. Informatie en ervaringen kunnen we uiteraard delen.
Voordat het pak teruggaat snij ik nog een hoek van het pak af zodat de platen kunstraat herkenbaar zijn en de producent het pak niet kan aanvullen en opnieuw verkopen aan een andere imker of leverancier.

Als één imker dit doet heeft dat weinig effect, maar als veel imkers gezamenlijk dit gaan doen heeft de producent snel een probleem met zijn handel. De goede leveranciers worden beloond met tevreden imkers en uitbreiding van hun klantenkring. De slechte producenten zitten met geretourneerde kunstraat die herkenbaar is als onbetrouwbare kunstraat. Uiteindelijk zijn we als imkers zelf baas of en waar we kunstraat inkopen en of we een geleverde kwaliteit accepteren.

2 stappen, stap 1: 2 ramen inhangen en 6 weken tijd nemen om de reactie van de bijen op de kunstraat te bekijken.
indien nodig stap 2: de kunstraat herkenbaar maken en terug sturen.

Heel eenvoudig om te doen, een duidelijk resultaat en we kunnen op een positieve manier de producenten te beïnvloeden.
HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat 2.0

Bericht door HeHo »

Voordat het pak teruggaat snij ik nog een hoek van het pak af zodat de platen kunstraat herkenbaar zijn en de producent het pak niet kan aanvullen en opnieuw verkopen aan een andere imker of leverancier.

Als je dit doet hoeft de leverancier het pak niet terug te nemen.

ik koop een auto, hij voldoet niet maar voor dat ik er mee terug ga sla ik er een deuk in. :think:

groetjes Henk
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat 2.0

Bericht door ErikS »

Ik ben het niet eens met je vergelijking. Vervuilde kunstraat is een ondeugdelijk product met een verborgen gebrek. Als ik een fietsband koop en hij blijkt na 10 km geen lucht te houden en poreus te zijn breng ik hem ook terug. Het is aan de winkel om dit met de producent te regelen of zijn verlies te nemen. Geen probleem, maar als ik vermoed dat de band opnieuw wordt verkocht aan een onoplettende klant schrijf ik er "lek" op met watervaste stift, wordt hij zeker niet meer verkocht. Hij is gewoon bruikbaar alleen herkenbaar.

Mvg, Erik.
Frank Olde Daalhuis
Berichten: 68
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica P en F1
Locatie: Losser
Contacteer:

Vervuild kunstraat 2.0

Bericht door Frank Olde Daalhuis »

Je zou er dan 2 hoeken af moeten snijden, anders maken ze van BK-formaat eenvoudig HK-formaat.




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat 2.0

Bericht door ErikS »

Cool! inderdaad, niet aan gedacht en zou zomaar kunnen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat 2.0

Bericht door Jaap v.Popering »

Frank Olde Daalhuis schreef:Je zou er dan 2 hoeken af moeten snijden, anders maken ze van BK-formaat eenvoudig HK-formaat.
ErikS » 01 dec 2016 19:55
Cool! inderdaad, niet aan gedacht en zou zomaar kunnen.


Denken jullie nu echt dat een verkoper zijn naam zo maar te grabbel zal gooien . :think: Wij hebben dit aan de producent te danken en niet aan de verkopers .
Frank Olde Daalhuis
Berichten: 68
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica P en F1
Locatie: Losser
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat 2.0

Bericht door Frank Olde Daalhuis »

En waar waren alle verkopers met hun goede bedoelingen dit seizoen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat 2.0

Bericht door Jaap v.Popering »

Frank Olde Daalhuis schreef:En waar waren alle verkopers met hun goede bedoelingen dit seizoen?
Ook wij hebben de kunstraat te goeder trouw gekocht ........

en ik denk dat zij dat op de zelfde manier al vele jaren bij hetzelfde verwerkingsbedrijf ingekocht hebben .
Zonder dat er bij vermeld is dat er deze keer verontreinigde was gebruikt is .
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat 2.0

Bericht door tomer »

ErikS schreef:Mijn plan is simpel: Ik koop kunstraat bij een betrouwbare leverancier en spreek van tevoren af dat ik 2 ramen van elk pak in 2 volken hang, in de lente tegen het broednest. En daarna 6 weken de tijd neem om te kijken of de kunstraat goed wordt uitgebouwd.
Indien goed uitgebouwd, dit terugmelden, het is belangrijke info voor de leverancier.
Indien niet goed uitgebouwd, uiteraard ook terugmelden en pak kunstraat retour en geld terug.
Het is een goed initiatief, maar het zou niet onze taak moeten zijn om ervoor te zorgen dat er betrouwbare bijenwas verkocht wordt.
Het is wel goed als iedereen alert is en volgend voorjaar meteen reageert wanneer de was goed of slecht is. Na 3 weken zou het ook al wel moeten te zien zijn. Misschien handig wanneer er een lijst met goede wasverkopers komt, want ik zou niet weten waar je op dit moment met 100% zekerheid goede was kan kopen... Bij welke (online) winkel heb je de beste kans?
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat 2.0

Bericht door ErikS »

Frank Olde Daalhuis schreef:En waar waren alle verkopers met hun goede bedoelingen dit seizoen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met deze reactie scheer je alle verkopers over een kam, onnodig en onjuist. MvG Erik.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten