Renson zesramer

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
t&mBreda
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 06 mar 2023, 13:11
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Renson zesramer

Bericht door t&mBreda » di 14 mar 2023, 09:43

Beste allemaal,
relatief nieuw hier, net een berichtje in de kennismaking gezet.

Vraag: waarom lees ik nergens dat iemand renson in zesramers doet?
Wij hebben vorig jaar geëxperimenteerd met één kast op renson en dat beviel heel goed. Daarom doen we het dit jaar met alle vier de kasten.
Alles wintert in op 1 tienraams broedkamer, deze week gaat er een tienramer bovenop met beperkte broedruimte (7 of 8 ramen, waarvan 1 een darrenraam). Hangen we twee raampjes broed van eronder in. Half april gaat er een koninginnerooster tussen de onderste bak en de bovenste broedbak. Daar weer een rooster op en daarboven een honingkamer. Koningin dus opgesloten. Eind augustus gaat die onderste bak, daar gebeurt toch weinig, door de smelter, honingkamer eraf en winteren we in op wat eerst die rensonkamer was, maar de vulblokken halen we dan weg en nieuwe ramen erin zodat ze op tien ramen kunnen inwinteren.

Volgens renson is 6 ramen eigenlijk de perfecte broedruimte. Je kunt zesraams broedkamers zonder bodem kopen of maken, en ook zesraams honingkamers, dus denk ik, waarom nou niet precies dit systeem, maar dan met zesramers? Inwinteren op zesramer lijkt me dan wat krap, dus dan moet die honingkamer er wel op lijkt me.

Ook minder zwaar sjouwen.
Is er nou een reden dat dit niet gedaan wordt? Een zesramer heeft ongeveer net zoveel cellen als een warré kamertje van 8 raampjes trouwens.

Bedankt en met vriendelijke groet allemaal,
T&MBreda

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Renson zesramer

Bericht door Fish » di 14 mar 2023, 10:29

Persoonlijk heb ik dat nog nooit geprobeerd omdat ik geen zesraams materiaal heb, in ieder geval geen losse bodems, roosters of broed/honingkamers. Puur praktisch dus eigenlijk. Het enige voordeel wat je noemt, namelijk beter te tillen, is voor mijzelf niet zo'n probleem bij 10 raams kasten.

Ik kan mij ook zo indenken dat je bij een goed drachtgebied zo'n 2 a 3 honingkamers (10 raams) gebruikt, Ga je dan over naar zesraams, dan zijn dat er dan een stuk of 4-5? Het wordt voor mijn gevoel dan een beetje instabiel, zo smal en hoog. Zeker met de wind van afgelopen dagen. Met tienramers ben ik er niet zo bang voor, maar een topzware zesraams toren zou je goed vast moeten zetten.

t&mBreda
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 06 mar 2023, 13:11
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Renson zesramer

Bericht door t&mBreda » wo 15 mar 2023, 08:59

Bedankt voor de reactie fish!
Wij zetten er meestal maar een honing kamer op. Ik zag als voordeel ook dat je geen vulblokken in een tienramer hoefde te zetten (wordt een beetje rommelig)?
Groeten t&m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten