Ramen wisselen aangekochte volken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Paul67
Berichten: 456
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Ramen wisselen aangekochte volken

Bericht door Paul67 » di 23 apr 2024, 19:44

Hallo mensen, ik heb een vraag:

ik heb in het begin van dit jaar een paar volken gekocht van een collega-imker. Die had weliswaar een
andere raammaat, maar ik wilde het toch doen. Zijn ramen zijn simplex, die van mij Dadant.
De kasten heb ik niet gekocht dus heb ik de simplexramen in mijn eigen ramen gehangen met tie-wraps.
Afspraak was dat de verkoper zijn ramen uiteindelijk terug gaat krijgen, maar wat is nou een goede manier
om zijn ramen in te wisselen voor mijn eigen ramen? En ik zeg het er maar even bij: ik heb geen uitgebouwde
ramen klaarliggen daarvoor.In sommige ramen zal nog broed zitten denk ik. Dus wat is wijsheid?

Gr P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8256
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ramen wisselen aangekochte volken

Bericht door Hans van der Post. » di 23 apr 2024, 21:49

Zou gewoon wachten tot dat het broed van de gekochte raten is uit gelopen ia. Eerdaags zal je toch vegers moeten maken en dan is na drie weken het broed van de gekochten raten is uit gelopen. :be8:
!Hans.

Paul67
Berichten: 456
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Ramen wisselen aangekochte volken

Bericht door Paul67 » wo 24 apr 2024, 07:21

Gaat de K dan niet gewoon weer in dezelfde raten leggen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8256
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ramen wisselen aangekochte volken

Bericht door Hans van der Post. » wo 24 apr 2024, 23:43

Als je de moer in de kast laat blijft ze het broednest in stand houden. Je zal toch geen zwerm willen hebben die stiekem uit de kast gaat. Met een kunstzwerm - veger - heb je zelf in de hand. Als je de oude moer met zes afgeslagen ramen bijen in een nieuwe kast zet en dan dertien dagen later heb je in het oude volk aantal jonge moeren waar van je EEN/TWEE IN de kast laat lopen heb je pas vier weken later een jonge leggende moer. Alle tijd om de gekochte ramen/raten te vervangen met ramen kunstraat.
Ik maak mijn kunstzwermen tussen 10 - 15 mei. De volken hier zijn nog niet op "zwermhoogte". Ik imker aan de kust waar het in het voorjaar koeler is door de westen wind.

Vragen staat vrij :P
!Hans.

Paul67
Berichten: 456
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Ramen wisselen aangekochte volken

Bericht door Paul67 » do 25 apr 2024, 19:51

Dank voor uw reactie. Ik zal dan die methode eens gaan toepassen. Hoewel ik niet al te goed ben
in het vinden van de koningin....

Gr P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten