Hochboden

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Job van Praagh
Berichten:11
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Locatie:Germany
Contacteer:
Re: Hochboden

Bericht door Job van Praagh » za 22 nov 2008, 18:18

bouwtekening voor Segeberger (ook die voor simplex) op:
http://www.laves.niedersachsen.de/maste ... _I826.html
ga naar
Bauplan / Materialliste für hohen Holz-Unterboden zur Segeberger Kunststoff-Magazinbeute [829 KB]

groeten,

job

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hochboden

Bericht door Dirk Blanken » za 22 nov 2008, 18:21

Ik gebruik al jaren standard 3 Bk's of 2 1/2 BK( de 1/2 BK onder) bij de oude koninginnenvolken, die hebben die ruimte nodig omdat ze veel sneller gaan dan de jong opgezette volken ondanks dat de volken in het voorjaar na het koolzaad in drie volken worden gedeeld.

Logisch natuurlijk want de oude koninginnen kunnen daarna direct volop doorgaan met leggen terwijl de afleggervolken die 2 of 3 doppen mee krijgen na een maand pas goed aan de leg zijn en de jonge koninginnen het eerste jaar niet zo snel gaan als de voorjarige koninginnen.

In de herfst staan de jonge koninginnen volken dus op 2 BK's en de voorjarige koninginnenvolken op 2 1/2 of 3 BK's, dan is er zelden wildbouw onder de raten.
De onderste kamer wordt weggehaald bij de voorjaarsinspectie.
Na de voorjaarsoogst oogst ik praktisch geen honing meer.
Wel zet ik hier en daar een kunstraat BHK op zodat de jonge bijen lekker kunnen bouwen en de honing geef ik dan terug bij het uitbreiden van de volken.
Nu er bijna geen groenbemesters meer zijn hebben de volken de honing zelf nodig.
Ik denk dat als er 1 of 2 HK's blijven opstaan je wat minder last hebt van bouwen onder de 2 BK's.
Dirk


dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten