minderramer Dadant

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:
minderramer Dadant

Bericht door Jeroenvt » vr 02 jan 2009, 19:12

Bij het bijenhuis heeft men zesramers voor simplexramen, maar niet voor Dadant, ik heb één Dadantkast. Nu kan ik die zelf maken aan de hand van tekeningen. Ik dacht aan vier- of vijframers om de raamoppervlakte in de buurt van simplexzesramers te brengen. Maar hoeveel ruimte zit er nou precies onder een raam tot de vaste bodem? Bij een standaard spaarkast kun je vanaf een centimeter schuin aflopend tot twee centimeter tot een hochboden van een centimeter of tien. Nu lijkt me dat laatste voor een minderramer wat overdreven, maar wat is nu optimaal?

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl

Lagerweij
Berichten:15
Lid geworden op:do 01 jul 2004, 10:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: minderramer Dadant

Bericht door Lagerweij » za 03 jan 2009, 09:25

zelf zou ik een 6 ramer ervan maken. of een standaard dadant kast in tweën delen.
en aan de voor en achterkant en opening.
Voordeel van een 6 ramers tov een 4 ramers is dat als het volk ruimte nodig heeft dit snel gegeven kan worden.
Ruimte wat niet nodig is een sluitblok erin.
zelf heb ik een 6 ramer gemaakt met een vaste bodem met een onderruimte van 30mm + 2 ventilatie gaten in de bodem.

Groeten,

Jan

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: minderramer Dadant

Bericht door Oude Essink » za 03 jan 2009, 11:59

Een evenwichtiger verdeling van het volk over de kast bereik je met een onevenaantal ramen; het centrum van het broednest zit in het midden van de kast en breidt gelijkmatig naar beide zijden uit.

Afbeelding

luc
Berichten:49
Lid geworden op:ma 01 okt 2007, 11:00
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: minderramer Dadant

Bericht door luc » za 03 jan 2009, 12:34

Ik zou niet weten waarom een oneven aantal ramen tot een betere volkverdeling zou leiden ??? In veel kasten trekken de bijen naar 1 zijde toe, bijen kennen het verschil niet tussen even of oneven. Als je bedoelt dat een volkje op 1 raam dan evenveel naar links als naar rechts kan uitbreiden met een oneven aantal ramen, dan is dat evenzeer het geval voor een volkje op 2 ramen in een kast met een even aantal ramen. Van geen belang dus.
Als je zoekt naar de juiste afmetingen van een kast, kijk dan eerst naar je bijenras, de grootte van je volken (vruchtbaarheid) en de vorm van de wintertros (hoger dan breed).

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: minderramer Dadant

Bericht door de vos roger » za 03 jan 2009, 18:46

Als je zoekt naar de juiste afmetingen van een kast, kijk dan eerst naar je bijenras, de grootte van je volken (vruchtbaarheid) en de vorm van de wintertros (hoger dan breed).luc


Luc het bijenras dat je hebt heeft daar geen enkele invloed op volgens mij.Het is de manier van imkeren die telt bij de verschillende bijenrassen.Ik imker zowel met Buckfast als Primorsky op simplexkasten,alhoewel voor buckfast Dadant aangeraden wordt lukt mij dat uitstekend met simplex door aan broedbeperking te doen.

roger

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: minderramer Dadant

Bericht door LWPisa » za 03 jan 2009, 19:29

In Belgie is het Bijenhof (http://www.bijenhof.com) die verkopen 6-raams Dadant in hout en kunststof geloof ik.

L

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: minderramer Dadant

Bericht door de vos roger » zo 04 jan 2009, 19:03

Zesramers Dadant in hout zeker,in kunststof nog niet gezien daar.

roger

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: minderramer Dadant

Bericht door willem » zo 04 jan 2009, 22:49

Bij Holterman leveren ze kunststof zesramers in Dadant-Blatt
Euro 22,--/stuk. Worden bij de deur afgeleverd.
Groeten, Willem

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: minderramer Dadant

Bericht door Kees Overeem » wo 21 jan 2009, 18:59

citaat1<<<<<<evenwichtiger verdeling van het volk over de kast bereik je met een onevenaantal ramen; het centrum van het broednest zit in het midden van de kast>>>>>>>
citaat 2 <<<<Ik zou niet weten waarom een oneven aantal ramen tot een betere volkverdeling zou leiden ???>>>>>>>>

Tsja, kwestie van gevoel ( en feeling: met de bijen) Ook ik kan niets met een even aantal ramen en bouw alleen maar 7- en 11-ramers, noem het een "tik" maar het komt wel voort uit een jarenlange imkerervaring.....!

maja de bij
Berichten:17
Lid geworden op:di 16 sep 2008, 19:31
Contacteer:

Re: minderramer Dadant

Bericht door maja de bij » wo 28 jan 2009, 20:57

ik woon in frankrijk. een zesraams dadant is hier het zwermkastje en dus gewoon standaard te koop. kijk maar op de site http://www.thomas-apiculture.com

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten