Renson imker methode

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
zoem zoem de bij
Berichten:121
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 20:42
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Renson imker methode

Bericht door zoem zoem de bij » ma 16 feb 2009, 11:13

Dirk en Marc ,

Hoe gaat je tewerk wanneer je volken hebt overgewintert op 1 broedhoogsel.

peter

Babelut
Berichten:11
Lid geworden op:vr 15 jun 2007, 14:48
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door Babelut » ma 16 feb 2009, 12:26

Dag Marc, je overtuigt ons om dit jaar ook in je kasten op broedbeperking te gaan werken. We deden dat al vroeger met andere kasten maar stapten er van af omwille van de darren.
Ik begrijp uit je vorige antwoorden dat je het broed ook afsluit met moerroosterramen (?). Ik kan die niet terugvinden op beeplus.be, heb je geen foto daarvan ?
Groeten, Lut

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door marc » ma 16 feb 2009, 21:00

Peter, als je met Dadant-Blatt werkt kom je meestal met 1 broedromp uit de winter. Eind maart zet je dan een uitgebouwde honingromp op de broedromp en hangt 2 ramen met broed van de broedromp in de honingromp (deze ramen zijn te groot en hangen dus door in de broedromp). Na 1 à 2 weken zal er ook broed zitten op de uitgebouwde ramen (in de honingromp) naast de broedramen. Dit is het sein om de broedramen terug in de onderbak te hangen en de honingromp om te vormen tot Rensonruimte en de moer erin op te sluiten. De moer heeft nu daar ook broedramen en gaat ongestoord verder met de leg.

Lut, Albert, op de winkelsite staat het moerroosterraam nog niet vermeld, maar om tegemoet te komen aan reeds gestelde vragen daarover werd het begin februari uitvoerig uitgelegd op : http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?t=236

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door Hans van der Post. » di 17 feb 2009, 23:33

marc schreef:
Lut, Albert, op de winkelsite staat het moerroosterraam nog niet vermeld, maar om tegemoet te komen aan reeds gestelde vragen daarover werd het begin februari uitvoerig uitgelegd op : http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?t=236


Kijk ook eens op deze link http://www.bijenhouden.nl/pagina/method ... erking.asp

de Renson methode met overzicht en moerroosters.
staat er sinds 2003 op bijenhouden.nl[:)]


!Hans.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door hans hoogendoorn » ma 27 apr 2009, 22:27

kijk ook eens op http://www.devlijtigebie.be/vereniging/ ... erking.htm
het verslag wordt onderbouwd met getallen en rekenmodellen.

Met de linken en de diskussie hier ontstaat een aardig compleet beeld mbt het nut en de toepassing zowel in simplex- als in dadant woningen. Hoeveel cellen heeft eigenlijk een dadant-raam ?

Er zitten ook leerzame gegevens in voor het bijenhouden in het algemeen.
Marc en de anderen, bedankt.

Hans.

vriendelijke groeten !HaHo!

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door martin b » ma 27 apr 2009, 23:47

Hans, heb het gelezen, en op zich vind ik het wel wat. Vooral omdat ik midden in de woonwijk zit, hoe minder bijen hoe minder overlast.

Hoewel ik van de buren geen tegen werking heb, integeldeel ze vinden het zelf mooi. En als er iemand gestoken wordt dan krijgt de persoon een potje honing, als pleister op de wond. In de 8 jaar dat ik hier woon pas 1 potje weggeven, gelukkig. Niet om de honing, maar voor de slachtoffer.

Maar als ik lees hoe vaak ik de bijen na moet kijken, lijkt mijn dat niets, ondanks de voordelen. Zit nu minimaal in de kast te werken, tot nu toe,
1e keer/ schone bodem plus onderbak kantramen gegeven,en bovenbak hier en daar raampje iets opgelicht om te kijken hoeveel ramen met broed en voer,
2e keer/ te veel voerramen weggehaald en vervangen door kunstraat, alleen bovenbak, plus hk geplaatst,
3e keer/ vandaag hk weggehaald en geslingerd, 11,3 kilo gemiddeld per hk
4e keer/ morgen vliegers maken en hk terug geven aan vliegers,( kan niet lager wachten omdat ik woensdag op vakantie ga, en de kasten uitpuilen van de bijen, anders is er voor terugkomst gezwermd)

Je ziet dat ik minimaal in de kasten zit, met toch een goede resultaat, plus dat de bijen niet stekelig worden (goed voor de buurt) door te veel werken in de kast. Ook al biedt de Renson methode voordelen voor andere imkers, met mij manier van imkeren dus niet.

martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten