lokmiddel voor zwermen?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
berg
Berichten:76
Lid geworden op:vr 06 sep 2002, 13:05
Imker sinds:1975
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:begraafplaats Buitenveldert te Amsterdam
Contacteer:
lokmiddel voor zwermen?

Bericht door berg » wo 01 jul 2009, 21:35

Na enkele zwermen geschept te hebben die weer terugvlogen naar de tak - waar ze tevoren waren neergestreken - kreeg ik een tip van onze imker Ben Engelen van de NBV Amstelland: hang een raampje met larfjes in de kast waarin de zwerm gewenst is en ze gaan niet meer weg.

Ook een lastige zwerm die op het gras ligt gaat zo massaal de kast in als de kast ernaast wordt geplaatst.

Hebben andere collega's hier ook goede ervaringen mee?

Chris
Berichten:29
Lid geworden op:za 25 aug 2007, 16:51
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: lokmiddel voor zwermen?

Bericht door Chris » do 02 jul 2009, 11:37

Beste

Ik heb dit ook al vaak gehoord en dit jaar zelf geprobeerd maar zonder succes. Het raampje was verloren en de zwerm hing gewoon terug.

Beter gaat zwerm scheppen, als je de koningn hebt komen ze toch allen eerst binnen kijken voor ze weer weg zijn(tenzij je de koninging niet hebt). Als er dan zoveel mogelijk bijen in zitten boeltje sluiten en dan 2à3 dagen koud zetten(in kelder). Dan blijven ze wel zitten.

Chris

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: lokmiddel voor zwermen?

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 03 jul 2009, 10:26

Ik kreeg ooit eens een melding van een zwerm in een geknotte acacia. Er viel niets te schudden aan de boom om de zwerm in een mantje te laten ploffen. Ook vegen was geen optie met al die afgeknipte takjes.
Ik heb een raampje met eitjes/larven gehaald en deze eerst half in de zwem gestoken.
Toen een zesramer klem tussen de takken geklemt met de ingang 10 cm boven de zwerm.
Vervolgens voorzichtig het raampje met zoveel mogelijk bijen erop uit de zwerm gehaald en in de kast gehangen.
Daarna ben ik lekker gan slapen. De volgende morgen om 6.30 de kast opgehaald. Alles zat er netjes in.

Jaap

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: lokmiddel voor zwermen?

Bericht door Dirk Blanken » vr 03 jul 2009, 19:31

Een zwerm moet kunnen trossen ook in de nieuwe kast.
Dus de zwerm in de lege onderbak stoten vanuit de kieps en dan direct de kunstraat BK er bovenop plaatsen.
Dan vertrekt er bijna geen zwerm meer.
Of ze moeten wel een zeer goede plaats ontdekt hebben.
Dirk


dertiende

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: lokmiddel voor zwermen?

Bericht door Jozef Maier » di 07 jul 2009, 10:59

Dirk Blanken schreef:
Een zwerm moet kunnen trossen ook in de nieuwe kast.
Dus de zwerm in de lege onderbak stoten vanuit de kieps en dan direct de kunstraat BK er bovenop plaatsen.
Dan vertrekt er bijna geen zwerm meer.
Of ze moeten wel een zeer goede plaats ontdekt hebben.
Dirk


dertiende


Een strookje Beebnoost inhangen en de zwerm blijft. [;)]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten