Plastic folie op bovenlatten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Plastic folie op bovenlatten

Bericht door Bart de Coo » zo 23 aug 2009, 08:42

Naar aanleiding van:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=11143

het volgende.

Hennie oes schrijft daar dat de bijenruimte 8mm is. Dat wil ik best geloven, maar iedereen zal met mij de ervaring delen dat met name de bovenlatten nog wel eens vastkoeken aan de dekplank. Ik heb van een groot ontwikkeld volk nog nooit een dekplank kunnen verwijderen zonder dat ik braamraat of voegwerk van propolis moest stuktrekken.

Segebergers hebben altijd een stuk plastic op de ramen liggen. Erg handig is dat. Dat kun je rustig het deksel verwijderen en een eerste indruk van de bijen krijgen en je kunt heel mooi beroken voordat je het plastic verwijdert. En geen aankoeksels op bovenlatten of dekplanken op de koop toe!

Wat weerhoudt de 'houtenkastimkers' er eigenlijk van om folie op de bovenlatten te leggen? Zal ik het gewoon een proberen?


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Plastic folie op bovenlatten

Bericht door Jeroenvt » zo 23 aug 2009, 09:47

Ik weet meer imkers die het doen, met succes. En op sommige imkercursussen is het ook al geïntroduceerd.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Plastic folie op bovenlatten

Bericht door Oude Essink » zo 23 aug 2009, 09:58

Wat weerhoudt de 'houtenkastimkers' er eigenlijk van om folie op de bovenlatten te leggen?

Niets, Bart, geheel niets; de imker is baas in zijn/haar eigen kast. Zelfs als hij er slakken in wil laten lopen of muizen is dat zijn goed recht; ook als hij er de voorkeur aan geeft, dat zijn raampjes aan alle zijden aan de kastwand worden vastgekit: hij moet het geheel zelf weten. Alleen als hij het eerste niet wil, zal hij zich aan de beperkende regels voor het vlieggat moeten houden; als hij het vastkitten niet wil, staat hem de regel van de bijenafstand ter beschikking. Niets moet![:)]! Het staat eenieder vrij voorbij te gaan aan de voordelen van de kastimkerij.

Afbeelding

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Plastic folie op bovenlatten

Bericht door jaap » zo 23 aug 2009, 12:07

plastic op de ramen dat doe ik al jaren. het voordeel is dat de bijen niet opvliegen als je de kast opent. de bijen bouwen snel een loop gang tussen het plastic zodat je direkt kunt zien als het volk goed akctief is. niet te dun plastic gebruiken.

jager

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Plastic folie op bovenlatten

Bericht door de vos roger » zo 23 aug 2009, 20:52

Ik gebruik hier bij mij ook al jaren plastiek op mijn ramen , geen vastgekitte dekplanken meer.
Afbeelding

roger

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Plastic folie op bovenlatten

Bericht door marc » zo 23 aug 2009, 22:03

Zoals Hennie al zei doet eenieder wat hij niet laten kan maar het kan anders en beter. Geen dekplank die hier wordt vastgebouwd aan de latten omdat de bijenruimte overal 8 mm bedraagt.
De kasten die daar niet op voorzien zijn hebben gewoon geen rekening hiermee gehouden. Dan maar plastiekfolie erop zodat geen gram vocht meer weg kan uit de kast [:(]

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Plastic folie op bovenlatten

Bericht door Bart de Coo » zo 23 aug 2009, 23:42

Marc schrijft:

Dan maar plastiekfolie erop zodat geen gram vocht meer weg kan uit de kast.


Ik denk niet dat de bovenkant van de kast de aangewezen plaats is om condens te laten ontsnappen. Daarvoor gebruiken de bijen het vlieggat en de gaasbodem. Kijk maar naar de ronde korven: die zijn pot- en potdicht aan de bovenkant en tocht lukt het de bijen prima om de vochthuishouding te beheersen.

Afgezien daarvan ben ik er een groot voorstander van om geen schuifladen te plaatsen, het hele jaar rond, behalve als je mijten wilt tellen. Nee, met die condensbeheersing zit het zonder schuifla wel snor. Ik geloof zelfs dat je Segeberger-bodems kunt krijgen waar niet eens een schuifla in kan. Kun je nagaan.


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Plastic folie op bovenlatten

Bericht door marc » ma 24 aug 2009, 02:19

Ik denk niet dat de bovenkant van de kast de aangewezen plaats is om condens te laten ontsnappen. Daarvoor gebruiken de bijen het vlieggat en de gaasbodem.

Vochtige lucht stijgt Bart, die krijg je maar beperkt weg langs beneden maar concentreert zich onder de dekplank, ondanks alle goede bedoelingen van open bodems. Door de opdroging tijdens de zomerdag is het vochtsaldo per dag zowat 0, maar vanaf de herfst en de mindere activiteit van de bijen krijg je de relatieve vochtigheid onder de plastiek niet onder de 98% met open bodems !
Die plastiek op de kasten is een uitvinding van de mens die graag zijn bijen ziet, niet van de natuur.
Kijk maar naar de ronde korven: die zijn pot- en potdicht aan de bovenkant en tocht lukt het de bijen prima om de vochthuishouding te beheersen.

De korven worden potdicht gekit om tocht te vermijden, een andere vijand naast het vocht. Wie zegt dat de bijen in de behuizingen die wij hen geven hun vochthuishouding prima beheersen ? In de winter houden ze in de tros liefst een vochtigheid van ongeveer 50%, terwijl het water tegen de dekplank staat en van de wanden loopt en hun buitenste raten beschimmelen !

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Plastic folie op bovenlatten

Bericht door de vos roger » ma 24 aug 2009, 08:30

marc schreef:

Dan maar plastiekfolie erop zodat geen gram vocht meer weg kan uit de kast [:(]

Marc als je goed kijkt zie je dat in mijn plastiekfolie in het midden een gat is .Ook in mijn dekplank is een ronde uitsparing voorzien waar ik dan mijn voederbak kan opzetten.In de winterperiode leg ik dan een stuk jute op de opening zodat het overtollige condensvocht aldaar kan ontsnappen.Je ziet voor alles is er een oplossing ,ook bij volgens jou "slecht" gebouwde kasten.
groetjes uit Vlaanderen

roger

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Plastic folie op bovenlatten

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 24 aug 2009, 16:49

Met betrekking tot condensvorming heb ik op dit forum al wel vaker gereageerd. Ik kan alleen maar benadrukken dat condensvorming alleen maar plaats vindt op (relatief) koude oppervlakken waartegen (relatief) warme lucht raakt. De warme lucht kan (relatief) veel vocht opnemen en moet dat afstaan waar een koud oppervlak voor afkoeling zorgt.
Als de volken zijn afgedekt met plastic folie met daarboven bijvoorbeeld een Segeberger (kunststof) deksel dan zal er absoluut geen condensvorming optreden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten