Stoomwassmelter

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Re: Stoomwassmelter

Bericht door de vos roger » di 10 nov 2009, 21:57

AndreasH schreef:
Zit zeker ook wat in inderdaad! Ik zal het in ieder geval meenemen in mijn overwegingen :-)

Andreas geloof mij vrij, iemand die maar een paar kastjes heeft raad ik dat niet aan, maar een imker met een tiental kasten,voor hem is zo'n stoomwassmelter dé uitvinding van de eeuw ![:)]
groetjes

roger

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door pim123 » di 10 nov 2009, 22:16

de vos roger schreef:
Meestal kun je daar niet de godganse dag bij je zonnewassmelter staan wachten en ondertussen het ene glaasje mede na het andere drinken,je zou poepeloere zat zijn en op je kaars vallen .


LOL :D

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door BBBeez » wo 11 nov 2009, 08:19

Bij de bouwmarkt verkopen ze van die sterke puinzakken. Die zijn ook hitte bestendig, ik gebruik ze wel eens om voedingsbodems voor de paddestoelenkweek te sterilizeren.

Dus wat je nodig hebt is een behangstomer, puinzakken en een emmer om de was op te vangen. De raampjes doe je in de puinzak, de opening van de zak bind je dicht om de slang van de behangstomer, gaatjes in de onderkant van de puinzak, boven de emmer hangen en stomen maar.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door Jaap v.Popering » wo 11 nov 2009, 08:32

Roger

Ik ben het toch niet met al je aangedragen meningen eens .
Ik heb zelf een zonnewassmelter in elkaar getimmerd en daar kunnen 12 ramen inhangen .
En als de zon vandaag niet schijnt dan schijnt hij morgen wel [:)]

Ik heb hem op een stand gezet dat hij s'middags op de zon staat , en hoef die niet te corrigeren , na een zonnige dag maak ik die om een uur of vijf zes schoon ,dan is hij nog warm en gaat het vanzelf zonder dat de draden stuk gaan , en vul hem voor de volgende zonnige dag.
De was op deze wijze verkregen doe ik wel in een stoomsmelter om die wat schoner te maken .

Op deze wijze heb ik dit jaar zo'n 350 ramen schoon gemaakt [:)]

Jaap v P

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door LWPisa » wo 11 nov 2009, 08:51

Ik denk dat er energie en geld/tijd te winnen valt met het goed isoleren van de "stoom container"...net als bij destileren. Al die dunwandige emmers verliezen vrij veel warmte.

L

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door AndreasH » wo 11 nov 2009, 09:50

Ik heb nog een behoorlijk grote, zwarte regenton staan die ik kan afsluiten. Eenzelfde mechanisme als wat AA Staals laat zien en dan ben je volgens mij al snel klaar als je het ding in de zon zet. En natuurlijk m'n curverbox was-smelter nog natuurlijk :-)

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door A.A. Staals » wo 11 nov 2009, 15:18

LWPisa schreef:
Ik denk dat er energie en geld/tijd te winnen valt met het goed isoleren van de "stoom container".


Dat is nog maar zeer de vraag. Het stroomverbruik is niet afhankelijk afhankelijk van het vat. Is eenmaal het vat warm zal door de constante stoom toevoer de temperatuur in het vat niet veranderen en daarmee ook niet de snelheid van uitsmelten. [?]

ad staals

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door Dirk C » wo 11 nov 2009, 16:06

Ik gebruik ook een stoomwassmelter, zelfde systeem maar in RVS.
Is O zo makkelijk en ik smelt ramen uit wanneer het mij past en wanneer mijn bijtjes niet vliegen.
Lok je met je zonnewassmelter geen bijen?
Ik maak mijn was hier ook proper in.
Eens de was opgesteven is onderste laag er af, nogmaals door de stoomwassmelter, was in bain marie laten lopen en na een tweetal uurtjes stilaan laten opstijven, onderste laagje vuil eraf en je hebt een perfecte blok zuivere was klaar om waswafels te gieten.

groeten,
Dirk

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door Bieboerke » wo 11 nov 2009, 16:44

Dirk C schreef:
.
Lok je met je zonnewassmelter geen bijen?
groeten,
Dirk

Warme gesmolten was lokt altijd bijen aan. Ook de stoomwassmelter. Maar eenvoudig op te lossen: ofwel smelten in een afgesloten ruimte ofwel gebruiken als de bijen niet vliegen.
Marco

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door Dirk C » wo 11 nov 2009, 18:51

Beste,
Zonnewassmelter in een afgelsoten ruimte wordt moeilijk denk ik :D.
Vooral daarom gebruik ik een stoomwassmelter, zet deze 's avonds op en hersmelt en zuiver dan vooral in de winter mijn wasbroden.

groeten,
Dirk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten