Maten lattenkast (tbh)

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:
Re: Maten lattenkast (tbh)

Bericht door martin b » zo 22 nov 2009, 21:39

Cefa, kijk effe bij wedstrijd, of klik hier http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=9753
blaz. 3

martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Maten lattenkast (tbh)

Bericht door Bart de Coo » ma 23 nov 2009, 14:23

Ik denk inderdaad dat ik een dezer dagen/weken/maanden maar eens foto's ga plaatsen. Het verbaast mij namelijk steeds meer dat er zo weinig mee gewerkt wordt. Ik zal niet beweren dat ze ideaal zijn, maar er zijn toch wel grote voordelen te noemen: geen zooi meer, nooit meer raampjes schoonmaken, geen gesjouw met kamers meer, geen extra materiaal nodig voor de vegers, alles horizontaal op prettige werkhoogte. Over nadelen hebben we het nog wel eens [:p].

Martin b schrijft verder:

'met clips hang je ze er zo in.'

Je bedoelt dus raten van het ene kastje overhevelen naar de lattenkast. Wat voor clips bedoel je, Martin? Ik heb op Youtube wel eens een leuk filmpje gezien waarin gedemonstreerd wordt hoe je raten met haarklemmen aan latjes kunt hangen. Bedoel je zoiets? Ik vind dat erg riskant allemaal. Want wat doe je als de raten niet blijven zitten? Dan sta je met een gesloopt nest in je handen. En dan?

Ik beschik nu over een rond korfje, een Uddeler korfje en een bevruchtingskastje met mooie volkjes erin. Die wil ik dus lattenkasten laten uitbouwen. Mijn manier lijkt me toch het veiligst: gewoon het volk dwingen gebruik te maken van het vlieggat van de lattenkast. Ze verlaten de korfjes/bevruchtingskastje vanzelf om de lattenkast in gebruik te nemen. Wel flink voeren, denk ik.

Groet,

Bart

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Maten lattenkast (tbh)

Bericht door LWPisa » ma 23 nov 2009, 15:19

Bart, TLK bevolken door uitbreiding van een gekoppelde normale kast is problematisch denk ik. Het is gedoe met kasten op elkaar zetten/houden, als ze groot genoeg worden om de TBH in gebruik te nemen dan heb je een goed kans dat er vooral darrenraat aan de TL gebouwd wordt.
Ik zou er een zwerm/schudzwerm/veger indoen, makkelijker en die bouwt vooral werksterraat.
Zaak met natuurbouw is dat "jonge" volken in de juiste tijd genoeg raatruimte bouwen zonder veel darrenraat aan te zetten, dat komt het jaar erna.

L

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Maten lattenkast (tbh)

Bericht door Bart de Coo » ma 23 nov 2009, 19:01

dan heb je een goed kans dat er vooral darrenraat aan de TL gebouwd wordt.


Dank voor het meedenken. Daar heb je een punt.

Daar staat tegenover dat twee van de drie volkjes waar ik het hierboven over heb echt heel klein zijn. Het bevruchtingskastje is een minipluskastje. Dat staat gelijk aan drie broedkamerramen, maximaal. Met die Uddeler korf moet ik misschien oppassen inderdaad. Die zou wel eens wat te groot kunnen zijn.

Bovendien zal zo'n volk natuurlijk groot genoeg willen worden om te zwermen. Als je alle raat wegsnijdt zodra de jonge moer aan de leg is en het volk dus helemaal opnieuw laat beginnen met bouwen, dan zou dat ook kunnen bijdragen aan een antwoord op het door jou geschetste 'darrenraatprobleem'.


Groet,

Bart

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Maten lattenkast (tbh)

Bericht door martin b » ma 23 nov 2009, 20:08

Bart even een stukje tekst gehaald, afdeling wedstrijd.

Om de toplatjes vast te maken, in een raam als je ze over zet in een grote kast, heb ik het volgende bedacht en gemaakt.
Van plat koperband, had daar nog een rol van liggen, een u gebogen.
Van 2cm-2cm-2cm je krijgt dan een soort clip, en die kun je zo over de beide toplaten heen schuiven, als je ze tegen elkaar houd. Twee stuks per raam, en het zit mooi vast. De bijen doen de rest.


Dat is sterk zat voor het begin, de bijen zullen zelf met propolis de latjes aan elkaar plakken. Ook is het zo dat bij mijn de toplatjes voor iets meer als de helft de lengte hebben, als de boven lat van een raampje, zodat er ook nog gewoon aan de bovenlat gebouwd wordt. Geen slinger raam maar wel een prima broedraam.

martin

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Maten lattenkast (tbh)

Bericht door LWPisa » ma 23 nov 2009, 20:43

Tieraps doen het ook en die knip je kapot als ze niet meer nodig zijn. 1 is genoeg als je het niet erg vind dat er een schuin plankje in je raat komt.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Maten lattenkast (tbh)

Bericht door martin b » ma 23 nov 2009, 21:26

Dat is een goede, die tieraps, sterk en makkelijk.
Maar waarom maar een, twee stuks en het latje hangt recht, en zo duur zijn ze ook weer niet.

Kijk in de paar euro bak in jou bouwmarkt, negen van de tien keer zitten ze er in.

martin

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: Maten lattenkast (tbh)

Bericht door cefas » do 24 dec 2009, 15:03

Bij het Bijenhuis zijn nu Toplatkasten te koop (€119 voor multiplex, €199 voor red cedar). Het model wijkt wel wat af van de toplatkasttekeningen die op het internet en op deze site te vinden zijn.

gderoeck
Berichten:12
Lid geworden op:di 26 nov 2002, 09:14
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Maten lattenkast (tbh)

Bericht door gderoeck » do 24 dec 2009, 18:25

Dit is een goede site voor liefhebbers van ths's:
http://www.anarchyapiaries.org/
Beste groetjes,

Ghislain.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten