top bar hive

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: top bar hive

Bericht door Jozef Maier » do 28 jan 2010, 23:31

Slingeren van raten zonder raam kan best en zelfs in een gewone slinger.

Je kan altijd een speciaal soort zakjes gebruiken. Je moet wel eerst ontzegelen. In dat zakjes doe je de losse raten. En deze zakjes hang je in de slinger. Net als je een raam in de slinger hangt. Als een kant is uitgeslingerd dan keer je om juist zoals met ramen.

Eens de raat leeg is, haal je ze uit het zakje en doet er de volgende in. Gemakkelijk.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Bart de Coo » do 28 jan 2010, 23:50

Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar ik ving ooit de volgende tip op over het slingeren van 'raamloze' raat:

ontzegel aan 1 kant. Helemaal droog slingeren. Dan de andere kant ontzegelen en slingeren. Deze imker vertelde mij erbij dat hij de raten eerst met elastiekjes in een raampje klemde.

Wat denk je, Jozef. Zou zo'n zak of zo'n raampje echt nodig zijn? Ik denk het wel, omdat je anders de raat door de kooi van de slinger heen drukt. Maar ik vraag het maar. Zou je ook zo, zonder iets, raat in de slinger kunnen zetten?


Groet,

Bart



P.s. Morgenavond ga ik met een professionele timmerman in zijn werkplaats mijn lattenkasten monteren. Een van de vier krijgt een kijkvenster. Verder moeten alle latten voorzien gaan worden van zaagsneden, zodat ik er een reepje waswafel in kan drukken. We zijn dus even bezig. Misschien moest ik mijn camera maar eens meenemen. Wim Joosten heeft mij bovendien gevraagd of ik voor het forumtreffen in augustus zo'n kast tentoon wil stellen. Dat wil ik wel, dus ik hoop dat we tenminste 1 mooie kast maken morgenavond :D.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Bart de Coo » zo 07 feb 2010, 23:42

Zo, die 'morgenavond' uit die p.s. is allang voorbij. Ik heb foto's gemaakt en die moest je maar eens even gaan bekijken, als je dat leuk vindt.

Afbeelding

Dit is Koen de timmerman. Hij werkt voor ontwerpster Ineke Hans in Arnhem. Dat schijnt een heel bekende naam te zijn. Ze verkoopt tot in het zeer verre buitenland en verschillende musea bezitten werk van haar, waaronder het Rijksmuseum. Asjeblieft! Ik moest mijn kasten tegen die tijd maar eens laten signeren. [8D]

Afbeelding

De beide planken met de schuine kanten zijn de volgplanken of scheidingswanden (Engels: follower boards) Die komen los in de kast te zitten. Ze dienen bovendien als 'mal' bij de assemblage, zoals je ziet.

Afbeelding

Alles goed vastzetten en dan de korte zijden vastschroeven.

Afbeelding


Afbeelding

De bodem schroeven we ook vast. Het is een aluminium plaat met gaatjes. Ik heb hem gekocht bij de Praxis en ik heb geen idee waarvoor deze platen in de handel zijn. Natuurlijk kun je ook een schuifla maken, maar daar heb ik geen zin in. Allemaal gedoe. Hoe simpeler hoe beter.

Afbeelding

De scheidingswanden zitten dus los, zei ik. Zo kun je verschillende volken in dezelfde kast huisvesten.

Afbeelding

Afbeelding

Er moet nog van alles gebeuren natuurlijk. De latjes waar de bijen de raten aan vast moeten gaan bouwen heb ik weliswaar gezaagd, maar er moet nog een zaagsnee in ieder latje en ik moet de zaagsneden nog gaan voorzien van wat was en een reepje voorbouw. Dan moet ik nog vlieggaten gaan maken. Het worden drie reeksen van drie gaten van 2cm elk en ze komen laag aan de lange zijde van de kast: een reeks van drie links, een reeks rechts en een reeks in het midden. In ieder gat past een wijnkurk bij wijze van afsluiting en vliegatverkleining/-vergroting. En dan moet de kast nog geschilderd worden natuurlijk. Dit is trouwens de eerste uit een reeks van drie kasten. Dus die andere twee moeten ook nog gebeuren. Nou ja, zo komt de imker de winter door, zullen we maar zeggen.


Groet,


Bart

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door jaap » di 09 feb 2010, 10:54

even een vraag wat zijn de maten van deze kast? ik wil ook zoiets maken

jager

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door wilde » di 09 feb 2010, 11:11

Het lijkt me mooier om ook geen voorbouw te gebruiken. De toplatten moeten dan alleen aan de onderkant afgeschuind zijn. Dat is voor de bijen genoeg op eraan te gaan bouwen.
Albert

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Bart de Coo » di 09 feb 2010, 19:02

@ Jaap: een van de grote voordelen van deze kast is dat de maten nauwelijks uitmaken. Verzin maar wat. We hebben ouwe planken van een Ikea-kast gebruikt. Ze zijn ongeveer 95cm lang. De latten zijn ongeveer de helft, dus zo'n 50cm lang. De beide korte zijden zijn ook ongeveer de helft, want ze zijn gemaakt van dezelfde plank als die waarmee ik de lange zijden heb gemaakt: ze zijn doormidden gezaagd [:)]. De breedte van de bodem laat je gewoon afhangen van het beschikbare materiaal of van andere praktische overwegingen. Het maakt allemaal geen bal uit namelijk.

Bouw bijvoorbeeld verschillende kasten met dezelfde volgplanken: dan krijgen de kasten precies dezelfde binnenmaten.

Maak a.u.b. studie van http://www.biobees.com. Daar haal ik de meeste tips en ideeen vandaan. Daar vind je ook een bouwinstructie, zonder maten overigens. Die mag je er dus helemaal zelf bij verzinnen. Ga verder een avondje onderuit hangen voor YouTube. Voer in 'top bar hives' en je hebt avondenlang kijkplezier.

@ Albert: als je zo rondneust op het internet, dan vind je nergens een lattenkastimker die met voorbouw van kunstraat werkt. Ze verzinnen allemaal ongeveer zoiets als wat jij voorstelt, dus een of ander reepje hout, of een schuine plint of zoiets, waarvan ze vervolgens de onderkant inkwasten met was. Ze lijken dat vooral te doen, omdat ze de grootste moeite hebben met allerlei residuen in gerecyclede was. Het grootste bezwaar tegen hun aanpak, vind ik, is het gevaar van warbouw. Ik wil dat tegen iedere prijs vermijden.


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door wilde » wo 10 feb 2010, 10:53

Bart, het lijkt mij een prachtige bijenkast om mee te werken. Ik vind het wel jammer dat je meerdere vliegopeningen aan de zijkanten gaat maken. Je schrijft dat je meerdere volken in de kast wilt huisvesten. Dat zal ongetwijfeld lukken. Het lijkt me echter mooier om er 1 groot volk in te houden in warmbouw, dus met 1 vliegopening aan de korte kant. Aan de achterkant kun je dan de honingafnemen zonder veel storing. Een flink volk heeft die gehele ruimte ook wel nodig.
Albert

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Bart de Coo » wo 10 feb 2010, 12:03

Denk nog even verder met me mee alsjeblieft, want ik moet de vlieggaten nog boren. [:)]

Warmbouw heeft inderdaad verschillende grote voordelen. Een daarvan is het feit dat de honing ver weg van het vlieggat wordt opgeslagen. Je mag dus verwachten dat je achterin het nest mooie honing kunt afnemen, in weinig of onbebroede raten, met weinig stuifmeel. Prachtig.

Een nadeel van warmbouw, althans in een lattenkast, lijkt mij dat je weer een nieuwe kast nodig hebt voor de kunstzwerm. Het leek mij nou juist zo handig om die in dezelfde kast te stoppen en beide volken bijvoorbeeld in het voorjaar weer te verenigen.

Over de ruimte. Een volledig uitgebouwde raat, krijgt de oppervlakte van zo'n volgplank, die je boven op de foto's kunt zien. Die oppervlakte is een flinke slag groter dan een spaarkastraampje. Er passen zo'n 25 latten op de kast. Als ik even mijn bescheiden korfervaring erbij haal, dan vermoed ik dat een zwermrijp volk 11, 12, 13 latten nodig heeft, maximaal. Dan is er dus genoeg ruimte voor de kunstzwerm in dezelfde kast. Beide volken komen dan naast elkaar, in koude bouw.

Tot zover weer mijn plannen & overwegingen. Maar ja, ik heb er net zo weinig ervaring mee als de meesten van ons, dus als je ook nog eens je gedachten over wilt laten gaan, graag.


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door cefas » wo 10 feb 2010, 12:42

Kun je niet aan een korte kant de hoofdvliegopening doen en aan de zijkant vlakbij de andere korte kant een paar gaten van 2 cm die met een kurk gesloten kunnen worden? De schotten die je al hebt kun je als scheiding gebruiken. Zo kom ik het op het internet veel tegen. Bij het Bijenhuis is een tbh te koop waar een vliegopening aan de lange kant zit, vlakbij de korte kant (pff kan het nog crytischer).
Mooie kasten! Vanuit Arnhem kom ik graag eens kijken als je ze bevolkt hebt!

Willem Dijkstra
Berichten:76
Lid geworden op:za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Willem Dijkstra » wo 10 feb 2010, 14:27

Bart de Coo schreef:
Denk nog even verder met me mee alsjeblieft, want ik moet de vlieggaten nog boren. [:)]


Groet,


Bart



Ik heb een poosje geleden het boekje van Philip Chandler, The barefoot beekeeper, gekocht.
zie http://www.biobees.com
Louter uit interresse.
Daarin staan de volgende voordelen van centraal geplaatste vliegopeningen ter weerszijde van de kast.

1. Minder last van ongedierte door moeilijker toegang.
2. Betere isolatie van de wintertros door centrale broedkamer.
3. Meer controle over honingwinning aan beide zijden.
4. Makkelijker inspecties met zo min mogelijk verstoring van het centrale deel van het broednest.
5. Meer contole over kunstzwermen, hiervoor zijn ook meerdere vliegopeningen bij de korte zijde (al dan niet afgestopt) gemaakt.

De beschrijving van zijn 'systeem'voert hier een beetje te ver.

Natuurlijk wil ik niet de mening van zeer ervaren imkers wegwuiven daarvoor weet ik veel te weinig.
De auteur wil dat overigens ook niet, hij schrijft zelf dat het slechts een methode is.

Overigens volg ik je activiteiten met heel veel belangstelling en hoop dat je suc6 hebt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten