top bar hive

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Re: top bar hive

Bericht door wilde » wo 10 feb 2010, 14:30

Als de kasten niet in een stal staan, zou mijn sterke voorkeur uitgaan naar vliegopeninggen in de korte kanten. Die moeten dan wel goed afsluitbaar zijn, zodat je ook zou kunnen kiezen voor het huisvesten van 1 volk in de kast. Als ze in een stal staan, met vliegopeningen aan beide korte kanten, zouden de kasten in de breedte moeten staan en dat vreet ruimte, en is dus minder praktisch.
Als 13 TBH-raten een gelijke oppervlakte hebben als 20 spaarkastraampjes, heb je toch nog vrij veel honingruimte nodig.

Als ik naar mijn spaarkasten kijk: in het voorjaar 20 ramen broedkamerformaat voor het broednest en bij goede volken 30 ramen laag honingkamerformaat, dus ruim 1,5 broedkamerformaat extra als honingopslagruimte. Dan zou je bij de lattenkast toch gauw op 23 ramen uitkomen. Dat is maar 2 minder dan het maximum.
Albert

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door marc » wo 10 feb 2010, 17:54

De kast is veel te groot om 1 volk in te winteren. De tros zal zich eerst dicht bij het vlieggat bevinden, de achterkant wordt dan veel te koud en zal veel weg te gooien ramen opleveren.
Ik stel voor van de vlieggaten in de lange zijkant te maken, dicht bij de korte zijvlakken en er 2 volken in te laten overwinteren die de kast over zijn geheel warm houden (en ook elkaar met hun warmte door de winter helpen).
Dus in voorjaar en zomer er 1 volk in huisvesten zoals Albert zegt, maar vanaf september best 2 (ieder een halve kast).
De kasten in de lengte met de hal meeplaatsen zodat beide openingen naar 'voor' staan.

Willem Dijkstra
Berichten:76
Lid geworden op:za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Willem Dijkstra » wo 10 feb 2010, 18:22

marc schreef:
De kast is veel te groot om 1 volk in te winteren. De tros zal zich eerst dicht bij het vlieggat bevinden, de achterkant wordt dan veel te koud en zal veel weg te gooien ramen opleveren.
Ik stel voor van de vlieggaten in de lange zijkant te maken, dicht bij de korte zijvlakken en er 2 volken in te laten overwinteren die de kast over zijn geheel warm houden (en ook elkaar met hun warmte door de winter helpen).
Dus in voorjaar en zomer er 1 volk in huisvesten zoals Albert zegt, maar vanaf september best 2 (ieder een halve kast).
De kasten in de lengte met de hal meeplaatsen zodat beide openingen naar 'voor' staan.


Marc,
De lol van zo'n lattenkast is dat je door de verplaatsbare scheidingswanden de kast kunt aanpassen aan de grootte van je volk(en).
Van die scheidingswanden heeft Bart mooie foto's geplaatst.
De niet gebruikte ruimte kun je vullen met isolatiemateriaal.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door wilde » wo 10 feb 2010, 18:29

De kast is veel te groot om 1 volk in te winteren.
Een dergelijke lattenkast met 20-22 raten van dit formaat lijkt mij het ideaal. Dan is de kast dus iets kleiner. Ik zou er nooit meer dan 1 volk in huisvesten en slechts aan 1 korte zijde de vliegopening maken. Dan kunnen ze ook efficienter in een stal staan. Als je ze kleiner wilt inwinteren is het een kwestie van een schot plaatsen. Ze behoeven elkaar niet warm te houden. Dat is bij andere grotere kasten ook niet aan de orde. Ik neem aan dat er ook nog een deksel op komt.
Albert

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Bart de Coo » wo 10 feb 2010, 19:10

Ik neem aan dat er ook nog een deksel op komt.


Ik doe het op zijn Afrikaans. Er komt dus een golfplaat met een stoeptegel bovenop. Beide kan ik gratis krijgen, vandaar. Isolatie is volgens mij niet zo aan de orde. Bijtjes houden elkaar prima warm in de winter. In de winter heb ik altijd de schuifladen onder mijn kasten weggehaald. Ook mijn korven staan op gaasbodems. Nee, ik ben niet zo bang voor kou.


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door marc » wo 10 feb 2010, 20:07

De vraag was toch om mee te denken he.

Als je in deze kast 1 volk overwintert dan zit de tros op de eerste 7-8 ramen met daarachter nog een 15-tal ramen onbevolkt, in vrieskou en condensvocht. De helft van die ramen kan je weggooien na de winter. We mogen niet vergeten dat we in deze horizontale kasten een heel andere warmtewerking krijgen dan verticaal gestapelde rompen. De ruimte verkleinen met een tussenschot (een isolerend tussenschot dan, niet dat plankje van de foto's) is een oplossing maar zonde voor de niet benutte ruimte erachter.
Het hangt er maar van af wat je wil bereiken, als het een kast moet worden van samenraapsels die je in je omgeving gratis kan vinden (op zijn Afrikaans) dan heb je inderdaad een Afrikaanse kast nagemaakt.
Maar dan gaat het meer om folklore, en heb je geen raad van anderen nodig.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Gerard van Gastel » do 11 feb 2010, 08:45

Laat je een mooie kast maken door een 'beroemde' timmerman en dan leg je er een golfplaat met een stoeptegel op omdat het 'voor niks' is.......... Dat is niet Afrikaans, dat is zielig. Maak dan ook een passend deksel.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door A.A. Staals » do 11 feb 2010, 09:02

marc schreef:
De vraag was toch om mee te denken he.
Het hangt er maar van af wat je wil bereiken,....


Dit soort dingen heeft naar mijn mening niets met bijen houden te maken maar met leuk bezig zijn. [:I]

ad staals

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door AndreasH » do 11 feb 2010, 09:34

Hoe zit het eigenlijk met een mogelijke oxaalzuur behandeling van een volk in zo'n lattenkast? Lijkt me redelijk lastig om dat 'n beetje makkelijk uit te voeren....

agoede
Berichten:19
Lid geworden op:vr 11 mar 2005, 15:40
Locatie:landsmeer
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door agoede » do 11 feb 2010, 09:53

Vorig jaar bij de national beekeepers association Gambia geweest. Prachtige ervaring,hoe simpel kan het allemaal zijn. Ze hebben het, met subsidie geprobeerd met genormaliseerde kasten, maar het milimeterwerk waar wij aan gewend zijn werkt daar niet. Ze hebben de vliegopening, tenminste de officiele, er zaten nog wel eens wat onbedoelde extra openingen, aan de korte kant en gebruikten het scheidingswandje flexibel voor het geven van extra ruimte. 1 kast per volk en een aantal kasten om het volk heen voor het natuurlijk laten afvliegen van zwermen. En dus altijd een ongebruikte ruimte in de kast afhankelijk van de omvang van het volk

arnold

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten