top bar hive

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
forumkrant
Berichten:16
Lid geworden op:vr 18 jun 2004, 19:38
Contacteer:
Re: top bar hive

Bericht door forumkrant » do 11 feb 2010, 09:57

Andreas,

Ik neem aan dat je doelt op het druppelen van oxaalzuuroplossing in de winter. Benevelen in de zomer gaat natuurlijk prima. Dat druppelprobleem had ik ook al gezien. Het punt is natuurlijk dat de bijen die latten aan elkaar gaan kitten. En als je niet oppast, dan worden de raten ook nog eens met hier en daar wat braamraat aan de wand vastgemaakt, na de laatste inspectie in september bedoel ik. Als je dus in de winter wilt gaan druppelen, dan zou je het volk wel eens verschrikkelijk kunnen gaan storen. Misschien zal het verstandiger blijken te zijn om een adequate najaarsbehandeling met thymol of mierenzuur uit te voeren en het daarbij te laten. We zoeken het uit.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door wilde » do 11 feb 2010, 10:59

... een adequate najaarsbehandeling met thymol of mierenzuur uit te voeren ...
Daarvoor zul je voor een goede afdekking moeten zorgen en de ventilatie-openingen aan de onderkant af moeten sluiten.

Verder ben ik het roerend eens met de opmerking dat een golfplaat met stoeptegel een aanfluiting is voor een dergelijke kast.

Bij de grootte van de kast en het aantal ramen wil ik nog opmerken, dat het gemakkelijker zal werken als je eninge ruimte (2 of 3 ramen over hebt. Ik ga uit van 1 volk per kast. Om bijv. oxaalzuur te vernevelen, lijkt het raadzaam om vanaf de achterkant de ramen eerst allemaal los te maken. Voor het lossteken met een plamuurmes van eventuele braamraat aan de wanden heb je wat werkruimte nodig en schuifruimte met de reeds losse ramen.

Dat er bij slechts 1 volk per kast in warmbouw raten zullen zijn die ongebruikt blijven in de winter lijkt mij geen probleem. Er zullen er ongetwijfeld wat gaan schimmelen, maar dat is bij andere kasttypen nauwelijks anders, ook niet bij goede ventilatie (hoewel dan wel iets minder). Ik heb ooit een volk in warmbouw gehouden zonder extra ventilatie (2 rompen van 10 ramen broedkamerformaat op een geheel dichte bodem van een soort simplexkast, dus een gehele houten ombouw extra). Daar had ik niet meer slechte raat dan in andere koudbouwvolken.
Albert

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door marc » do 11 feb 2010, 11:01

De TBH is een typisch Afrikaanse kast, eenvoudig en met weinig middelen te maken. Het klimaat daar laat toe dat er grote niet benutte delen in een kast zitten, ze biedt zo ook plaats aan de vele zwermen die men daar vrij laat afkomen, de scutelatta bij zwermt ook meer.
Als je dat soort kasten in Nederland of België wil gebruiken, dan zijn er ernstige aanpassingen nodig om onze bijen daarin door de winter te krijgen. Wie deze kast verkiest omwille van rugbesparing en eventuele vrije raatbouw moet daar toch ook eens de grote nadelen tegenover plaatsen :

- zoals gebruikt in Afrika leidt dat hier tot dode winter volken
- moeten vrij staan en vragen veel ruimte (niet geschikt voor hal)
- zwaar en moeilijk verplaatsbaar, reizen met deze kast niet evident
- onnatuurlijke vorm voor de bijentros, voorraad enkel langs achter bereikbaar
- winterbijen raken sneller verwijderd van de voorraad (horizontaal bewegende wintertros in warmbouw !)
- lange horizontale kast vergt veel energie en warmteverlies voor de tros, leidt tot meer schimmelvorming, verloren voorraden...
- zeer voorzichtige en onhandige raamcontrole want breekbare raat
- aaneengekitte ramen (toplatten)
- raampjes niet onderling verplaatsbaar
- honing enkel uit de raat te persen (tenzij knoeiwerk)
- veel varroabehandelingen niet uitvoerbaar
- ...

Ik vind het mooi dat imkers zich in de Afrikaanse imkerij interesseren en dat sommigen ze hier als studieobject willen nabouwen. Maar laat het aub daarbij, ik zie ze vooral als goede hooibakken voor schapen of geiten [:)].

Rugbesparend imkeren en vrije bouwwijze krijg je ook met onze kasten.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door wilde » do 11 feb 2010, 11:22

- zoals gebruikt in Afrika leidt dat hier tot dode winter volken
- moeten vrij staan en vragen veel ruimte (niet geschikt voor hal)
- zwaar en moeilijk verplaatsbaar
- onnatuurlijke vorm voor de bijentros, voorraad enkel langs achter bereikbaar
- winterbijen raken sneller verwijderd van de voorraad
- lange horizontale kast vergt veel energie en warmteverlies voor de tros, leidt tot meer schimmelvorming, verloren voorraden...
Deze argumenten overtuigen mij geheel niet. Het is leuk bedacht allemaal, maar naar mijn mening zeer onterecht gesteld. Het is niet anders dan alle normaal gangbare huisvestingen voor bijen. De tros kan zich prima vormen en tegen het wintervoer aanblijven zitten. Warmbouw is zeker niet per definitie slechter dan koudbouw.

De andere argumenten zijn denk ik wél van toepassing en dat vergt wat aanpassingsvermogen en fantasie van de imker, maar dat maakt het juist spannend en leuk. We houden hier toch geen bijen alleen om de honingbij in stand te houden, maar ook voor onze lol?

Bij de kast zelf wil ik nog opmerken dat het handig zou zijn om de metalen gaatjesbodem verschuifbaar te hebben. Dat zou handig zijn om in het voorjaar de massa dode bijen en stinkende bijenkadavers te ruimen. Het scheelt de bijen een hoop werk.
Albert

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Jeroenvt » do 11 feb 2010, 13:45

Van de zes duizend imkers in Nederland kunnen er een handjevol wat mee verdienen, voor de rest is het folklore en studieobject. Ik waardeer de TBH wat dat betreft even hoog als een experiment met plastic kasten uit België of Duitsland. Vindt het lijstje van Marc erg uitgaan van het idee dat we allemaal dezelfde uitgangspunten zouden hebben. Terwijl die per imker nogal kunnen afwijken.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door marc » do 11 feb 2010, 15:47

Ik waardeer de TBH wat dat betreft even hoog als een experiment met plastic kasten uit België of Duitsland.

De 'plastieken' DBplus kast is geen experiment maar het gevolg van 2 jaar onderzoek. Een Afrikaanse kast bij ons willen toepassen dat noem ik een experiment.
Vindt het lijstje van Marc erg uitgaan van het idee dat we allemaal dezelfde uitgangspunten zouden hebben.

Ik somde niet 'mijn' uitgangspunten op maar legde gewoon objectief enkele nadelen van de TBH bloot. Ze zijn natuurlijk niet voor iedereen even belangrijk, bv. iemand die geen bijenhal heeft en over een grote tuin beschikt, zal er geen punt van maken dat ze te veel plaats innemen.
Horen wij imkers niet allemaal dezelfde uitgangspunten te hebben :
het goed verzorgen van onze bijen en het verminderen van de bijensterfte ?
Hiermee mag gerust de weg open blijven voor wat folklore, heb ik niets op tegen. Hier in de tuin zullen dit jaar ook 2 uitgeholde boomkasten staan met gezichten als animatie en het dichter bij de mensen brengen van de bijen. Ook over deze stammen valt heel wat te zeggen. Maar ik ga geen imkerij opzetten met boomstammen of daar valse ideeën over geven naar jonge imkers toe, dat is hier net zo zinloos als de TBH.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Jeroenvt » do 11 feb 2010, 17:11

En voor 2 jaar onderzoek (wat mij vrij kort lijkt) heb je geen experimenten gedaan? Lijkt me toch wel. Maar euh, als het niet belangrijk is kan het toch geen nadeel zijn? Ik kan mij zelfs voorstellen dat het dichter bij de mensen brengen uiteindelijk nog wel beter voor de bijen kan zijn ook.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door marc » do 11 feb 2010, 18:02

Jeroen, eens de nodige metingen gedaan en je dat in een tweede jaar in de praktijk in voldoende verschillende gevallen hebt kunnen uittesten, ben je klaar om de juiste beslissingen te nemen, langer hoeft dat niet te duren. Bij mijn weten is dat bij geen enkele andere kast zo grondig gebeurd en probeert men achteraf zijn fouten recht te zetten om er gelijktijdig weer nieuwe in het leven te roepen. Als je het dan hebt over een 'experiment' met de Belgische 'plastieken' kast, dan klinkt dat echt bevooroordeeld en weet je duidelijk niet waarover je praat.

Maar het ging hier over de TBH en daar heb ik vanuit mijn kennis als kastontweper gewoon een paar tips aan Bart gegeven.
Een volwaardig imkersysteem voor onze landen zal de TBH, toegepast onder haar Afrikaanse uitvoering, nooit worden omdat er te veel nadelen aan zitten (zie lijst). Wat niet wil zeggen dat het niet interessant is om er eentje te maken om in de zomer aan de mensen te tonen (eventueel via glazen zijwand) hoe bijen vrij bouwen of hoe men in Afrika bijen houdt.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door wilde » do 11 feb 2010, 18:41

Een volwaardig imkersysteem voor onze landen zal de TBH, toegepast onder haar Afrikaanse uitvoering, nooit worden omdat er te veel nadelen aan zitten (zie lijst).
Dit is pure onzin. De kast is uitstekend geschikt voor ons klimaat en heeft veel eigenschappen die dichter bij de natuur van de honingbij komen dan veel andere kasten. Plastic kasten beschouw overigens als volkomen inferieur. Daarin horen geen bijen thuis. Ik zie ze liever wat dichter bij de natuur en daarin is plastic voor mij 'not done'.

De lattenkast is een prima kast voor BD-imkers. Die kijken nauwelijks in de volken, laten ze vrij zwermen en zelf bouwen. Ook de trogvorm is heel geschikt voor een natuurlijk gebouwde raat. Ik begrijp de weerstand tegen deze kast dus echt niet, want iedere kast heeft eigen voor- en nadelen, maar dit model heeft zeer veel voordelen voor bepaalde imkers, ook in ons klimaat, waar andere modellen per saldo veel nadelen hebben, bijv. de gestapelde ramen, gebruik van moerroosters enz.
Albert

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Jeroenvt » do 11 feb 2010, 18:55

Marc, jouw kast lost een aantal van de problemen die JIJ hebt met bijen op. En zal daar best in slagen. Alhoewel ik mijn persoonlijke twijfels heb of een diersoort die al 100.000 jaar bestaat het meest gebaat is bij kunststof. Ik denk dat er met natuurlijker materiaal op zijn minst net zulke goede resultaten geboekt kunnen worden. Als je mij vraagt wat de problemen zijn waar de bij nu tegen aan loopt denk ik niet dat jouw kast DAAR een definitieve oplossing voor biedt. Sterker nog, ik denk dat de TBH een net zo aardige kans maakt. Dus de uitgangspunten van het imkeren ("het goed verzorgen van onze bijen en het verminderen van de bijensterfte") en de keuze voor een TBH of een "plastieken Belg" liggen meer in persoonlijke voorkeur dan in feitelijkheden. Een item dat ik niet belangrijk vind kan nooit een nadeel van een kast zijn.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten