Hoe hoog moeten de raampjes rusten?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
Re: Hoe hoog moeten de raampjes rusten?

Bericht door maartenkleijne » ma 15 mar 2010, 09:38

Gelijk Robbert: de standaardtoplatten -die ik ook heb zijn 1 cm..

gr,
m

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Hoe hoog moeten de raampjes rusten?

Bericht door Bijenhoudster » di 16 mar 2010, 10:35

Ik ben ook hiermee bezig. Als ik van het trapvormige uitsparing op de afstandreep de onderste trede gelijk laat lopen met de lat waar de ramen op rusten (is dit nog te volgen)daar waar de gaatjes voor de spijkers net onder zit, dan heb ik 4 tot 5 mm onder het oortje, 4 tot 5 mm tussen het raam en de dekplank en ik denk ietsjes meer of gelijk onder het raam. Voldoe ik dan aan de bijenruimte?

En deze oude dekplanken hebben geen lat waar ze op rusten, moet dit nu wel?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hoe hoog moeten de raampjes rusten?

Bericht door Tieme » di 16 mar 2010, 10:56

Het is de bedoeling te proberen onder de oren ook de bijenruimte te hebben (7 à 8 mm.). Anders krijg je de raampjes er lastig uit.

Boven de raampjes heb je dan minder ruimte, maar tussen de kasten klopt het dan weer wel. Dit betekent dat er tussen de dekplank en de bovenlatten eigenlijk geen bijenruimte is. Je kunt dit ondervangen door een randje van latjes aan de dekplank te maken, maar mij levert het eigenlijk nooit problemen op.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Hoe hoog moeten de raampjes rusten?

Bericht door Bijenhoudster » di 16 mar 2010, 11:56

Als ik 8 mm onder de oortjes neem dan heb ik geen hout onder het gaatje om hem vast te timmeren en heb ik geen ruimte boven het raam.

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Hoe hoog moeten de raampjes rusten?

Bericht door Robbert » di 16 mar 2010, 17:29

Ik heb ook het onderste gedeelte van de halfronde uitparing gelijk gehouden met de rustlat. Dan heb ik 5 a 6 mm tussen de rustlat en de handvaten van de raampjes. Ook aan de bovenkant heb ik ongeveer 5 a 6 mm over. Daarboven kan dan direct de dekplank komen met de latjes omhoog. Zodat er dus alleen 5 a 6 mm bijenruimte voor de bijen over is.

Je draait de dekplank alleen om voor extra ruimte als je varroa behandeling doet zodat er extra ruimte ontstaat voor betere doorstroom van het middel. Althans dit is wat ze mij vertelde bij het bijenhuis.

Overigens moet je oppassen met het vastspijkeren van de afstandsrepen. Die 5 mm van de kant kan resulteren dat het spijkertje halverwege de rustlat weer naar buiten komt. Had ik dus bij een spijkertje.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Hoe hoog moeten de raampjes rusten?

Bericht door willem » di 16 mar 2010, 18:55

Raampjes hebben oortjes en geen handvatten.
De afstand tussen bovenkant kast en de bovenkant van de uitstulping waar de afstandsrepen tegenaan gespijkert dienen te worden hoort 23mm te zijn. 8mm bijen ruimte boven, dus vlakke dekplank, 10mm voor de oortjes en 5mm onder de oortjes, dan worden de bijen niet geplet.
En natuurlijk nog vele andere varianten die je kunt bedenken.
Groeten, Willem

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Hoe hoog moeten de raampjes rusten?

Bericht door Bijenhoudster » wo 17 mar 2010, 09:52

Mag ik daaruit concluderen dat als de ruimte boven de oortjes 8 mm is dat ik dan een vlakke dekplank kan gebruiken en als de ruimte minder is ik op de dekplank latjes moet maken?

Dat zou mooi uitkomen, ik heb 4 BK, 3 komen aan die 8 mm. En die 4e kan dan als onderste kamer denk ik ook omdat je dan de ruimte van de bak erboven erbij hebt. Klopt dit?

Nou kreeg ik als tip ook op de bovenkant van de dekplank latjes te maken, ben vergeten waar dit voor is. Weet iemand dat?

Hm ik lees nu bij Robbert dat dit waarschijnlijk voor de varroabehandeling is. Ik wil een segebergerkastdeksel passend maken voor een spaarkast, die valt er dan overheen en heeft in de punt misschien wel genoeg ruimte, en kan anders de ring van de voerbak niet even er tussen?

Ik zit het nog eens over te lezen. Willem jouw verhaal is anders dan die van Robbert. Willem zegt het moet 8 mm zijn. Robbert zegt het moet 5 mm zijn.

Gebruikersavatar
Hego
Berichten:82
Lid geworden op:di 17 feb 2009, 16:38
Locatie:Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: Hoe hoog moeten de raampjes rusten?

Bericht door Hego » wo 17 mar 2010, 12:11

De bijenruimte is tussen de 5 en de 9 mm.

Henri

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoe hoog moeten de raampjes rusten?

Bericht door A.A. Staals » wo 17 mar 2010, 13:03

Zet eens twee bakken op elkaar met enkel raampjes en meet de afstand tussen bovenkant lat in de onderste en onderkant lat van de bovenste bak. Die moet tussen de 5 en 8mm liggen.

ad staals

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Hoe hoog moeten de raampjes rusten?

Bericht door Robbert » wo 17 mar 2010, 15:06

A.A. Staals schreef:
Zet eens twee bakken op elkaar met enkel raampjes en meet de afstand tussen bovenkant lat in de onderste en onderkant lat van de bovenste bak. Die moet tussen de 5 en 8mm liggen.


Ja, bij mij is dat 7 mm. En tussen een bak en de dekplank is dat ook 7 mm. Ik zit dus goed.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten