Mijn bijen....stellage??? is ook af

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:
Mijn bijen....stellage??? is ook af

Bericht door Robbert » ma 17 mei 2010, 22:57

Volgens mij ben ik nu compleet. Imker uitrusting, bijenvolk, staanplaats en een soort van stal. Nu heb ik wel een biertje verdiend dacht ik zo.

Ik heb gekozen om geen stal te bouwen waar ik zelf onder kan staan. Dit is niet mogelijk i.v.m. de grond die ik kosteloos ter beschikking heb gekregen. Toch wilde ik de kasten een beetje beschermen tegen de regen. Het dak kan naar boven geklapt worden. Doormiddel van zuigers blijft het dak dan staan en is er genoeg ruimte om recht boven de kasten te werken.

Ik ben er wel blij mee en inmiddels staat er sinds gisteren een veger op een zesramer. Dus de stal is in gebruik genomen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met vriendelijke groet, Robbert
Volg mijn bijenhouden bevindingen op http://www.xibel.nl

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Mijn bijen....stellage??? is ook af

Bericht door Bart de Coo » ma 17 mei 2010, 23:15

Heel erg gaaf & mooi & retestrak. Een pr-stunt. Ik vermoed wel dat de kasten wat te hoog staan. Misschien wen je eraan of misschien ga je in de toekomst werken op een olifantenpootje, weet ik veel, het komt wel goed. Schitterend ding.

Bart

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Mijn bijen....stellage??? is ook af

Bericht door Robbert » ma 17 mei 2010, 23:34

Ah ik moet er nog bij-vertellen dat het 2,90 meter breed is en 90 cm diep. De kasten staan 47 cm van de grond af. Ik heb expres de puntpaalhouders niet helemaal de grond in geslagen omdat ik vermoed dat de stal straks volgeladen wel wat gaat zakken. Er is 80 cm voor een kast. Dus dat is bodem, 2BK, 1HK en dak.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Mijn bijen....stellage??? is ook af

Bericht door joselito » di 18 mei 2010, 07:34

Mooi gedaan. Mijn mening is ook dat ze wat hoog staan maar daar kom je vanzelf achter en je kan ze altijd laten zakken.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Mijn bijen....stellage??? is ook af

Bericht door martin b » di 18 mei 2010, 12:54

Het voordeel van wat te hoog is dat je de rug spaard. Heb zelf ook de kasten tegenwoordig vrij hoog staan, is effe wenne.

martin

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: Mijn bijen....stellage??? is ook af

Bericht door pim123 » di 18 mei 2010, 18:02

Prachtig bouwsel hoor !!

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Mijn bijen....stellage??? is ook af

Bericht door Bok » di 18 mei 2010, 19:06

Robbert schreef:
Nu heb ik wel een biertje verdiend dacht ik zo.



Volgen mij heb je er al 109 op [:o)]

groet,

Peter

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Mijn bijen....stellage??? is ook af

Bericht door lieven busschaert » wo 26 mei 2010, 12:27

knap!

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Mijn bijen....stellage??? is ook af

Bericht door Bijenhoudster » do 27 mei 2010, 19:54

Mooi gedaan.

Staan de kasten zo volledig droog? Ik heb een afdak van 1.10 diep tegen een muur en een hoogte vanaf 1.80 tot hoger oplopend en de hele straat eronder is altijd nat als het regent. De diepte komt overeen met jouw stal maar de hoogte is denk ik van jou minder, ben dus benieuwd hoe dat uitpakt.

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Mijn bijen....stellage??? is ook af

Bericht door Robbert » do 27 mei 2010, 23:43

Dat is een vraag die ik ook heb. Gisteren regende het dus ik ben expres gaan kijken. Het regende niet zo hard en er stond ook niet zo'n wind maar alles was droog.

Ik denk zelf dat als het hard waait dat de achterkant het meeste risico loopt om nat te worden. Maar dat vind ik niet zo erg. De voorkant vond ik belangrijker omdat daar sneeuw, wind en regen de bijen tot last zijn. De lange ligbalken liggen niet helemaal in het midden maar iets naar achteren dus de vliegplank staat meer onder het afdak.

Het kan zijn dat ik ook nog iets aan de achterkant ga monteren wat aan het dak komt te hangen zodat dit tijdens de winter beter bescherming bied. Dat kan ik dan monteren nadat ik het wintervoer gegeven heb en de bijen ingewinterd zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten