Mijn bijen....stellage??? is ook af

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Carnica
Berichten:8
Lid geworden op:za 02 jan 2010, 17:41
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Mijn bijen....stellage??? is ook af

Bericht door Carnica » di 01 jun 2010, 09:45

Goede morgen ijverige bouwbij !

Ik denk ook, dat je kasten te hoog komen te staan.
In het begin is het wel gemakkelijk, wanneer ze in een 6 ramer zitten, of op 1 bak staan.
Je stal zal zeker te laag worden, als grote volken gehuisvest moeten worden. Denk aan 3 broedkamers en in dit voorjaar maar 2 honingkamers. Dat red je nooit. Dan moet je dak open blijven en heb je een trapje nodig. Dan ook nog het gewicht. zo'n volk weegt met 2 volle honingkamers meer dan 100 Kg.
35 Cm. van de grond heb ik ze staan, dan werk je redelijk gemakkelijk in de tweede broedkamer, eventueel de derde, maar die verhoningd veelal snel door altijd weer te weinig opslagruimte voor de nectar en wordt meestal opzijgezet tijdens inspektie en kan dan ook zo ingekeken worden.
Op topdagen kan 8 Kg gewichttoename plaatsvinden (weegschaal)
Een tip: zet je volken op balken, die niet met het bouwsel verbonden zijn. Dus balken op gestapelde stenen op de grond. Het gewicht wordt nooit te hoog en je verstoort de bijen niet, als je aan je stal werkt, of zelfs maar de klep opendoet.

Succes !

Carnica.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Mijn bijen....stellage??? is ook af

Bericht door joselito » di 01 jun 2010, 11:11

Carnica schreef: Dan moet je dak open blijven en heb je een trapje nodig. Dan ook nog het gewicht. zo'n volk weegt met 2 volle honingkamers meer dan 100 Kg.
35 Cm. van de grond heb ik ze staan, dan werk je redelijk gemakkelijk in de tweede broedkamer, eventueel de derde, maar die verhoningd veelal snel door altijd weer te weinig opslagruimte voor de nectar en wordt meestal opzijgezet tijdens inspektie en kan dan ook zo ingekeken worden.
Op topdagen kan 8 Kg gewichttoename plaatsvinden (weegschaal)
Een tip: zet je volken op balken, die niet met het bouwsel verbonden zijn. Dus balken op gestapelde stenen op de grond. Het gewicht wordt nooit te hoog en je verstoort de bijen niet, als je aan je stal werkt, of zelfs maar de klep opendoet.

Carnica.



Dat is ook mijn gedacht. Als de zwerm, die je op pinksterdag geschept hebt, eens in actie schiet[:)]

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Mijn bijen....stellage??? is ook af

Bericht door Robbert » di 01 jun 2010, 11:17

Mocht ik volgend jaar zo ver komen dat er een tweede en derde HK op moet komen dan kan ik altijd nog de ligbalken naar beneden verplaatsen. Kwestie van nieuwe gaten boren.
Maar vergeet niet dat ik zelf 1.83 ben en de kasten op 47 cm beginnen. Dus de hoogte is voor mij juist geen probleem ook al zou er nog een extra HK op staan.

Gezien het weer en de dracht dit jaar zie ik weinig kans op 2e HK.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Mijn bijen....stellage??? is ook af

Bericht door joselito » di 01 jun 2010, 12:05

Robbert schreef:[
Gezien het weer en de dracht dit jaar zie ik weinig kans op 2e HK.


Dat is nu het mooie aan bijen, dat je dat nooit op voorhand weet.
Mijn vriend vertelde me dat hij 4 weken terug nog tegen zijn vrouw zei dat ze dit jaar waarschijnlijk geen honing moesten verwachten. Plots veranderde het weer echter en in geen tijd was de honingzolder vol van de appelbloesem. Dan terug slecht weer. Maar een week later terug prachtig weer en de tweede honingzolder vol van de meidoorn. En juist nu de acacia begint te bloeien is de weersvoorspelling goed, dus hij mag zich aan een derde honingzolder verwachten.
Zo snel kan het gaan als de bijen er klaar voor zijn.
Ooit heb ik iemand horen vertellen dat bijen houden een driehoek is. Een zijde is het weer, de tweede zijde is de drachtmogelijkheid en de derde zijde de bijen. Als die zijden allen goed zijn heb je honing. Het weer heb je niet in de hand maar voor de dracht kan je zorgen door met de bijen te reizen als je in een slechte streek woont, en ook de sterkte van de bijen heb je in de hand. En dan één week van mooi weer en de buit is binnen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten