Konninginnekooitje of uitloopkooitje

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Arjan Sleurink
Berichten:59
Lid geworden op:wo 25 mar 2009, 14:41
Locatie:Nederland
Contacteer:
Konninginnekooitje of uitloopkooitje

Bericht door Arjan Sleurink » zo 03 mei 2009, 16:42

Nog even en dan hoop ik mijn 18e verjaardag te gaan vieren. Dat is natuurlijk ook mooie gelegenheid weer wat materiaal voor de bijen te krijgen, dus ik heb al een mooi verlanglijstje gemaakt.

Nou wil ik graag koninginnekooitjes, maar ik zie verschillende soorten. Ik zie gewoon plastic koninginnekooitjes en ik zie uitloopkooitjes. Wat is het verschil, en wat is verstandig?

Het doeleinde van de kooitjes is voor mij jonge koninginnen die uitlopen een 1 of 2 in kooitje te stoppen en laten inlopen in een afleggertje.

Arjan

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Konninginnekooitje of uitloopkooitje

Bericht door Bart de Coo » zo 03 mei 2009, 19:15

De mooiste vind ik die Nicot-kooitjes. Ze zijn geel en plat en behalve het moertje past er nog een handjevol bijen bij. Er zit zo'n mooi reservoirtje in waar je een kluitje suikerdeeg in kunt doen. Erg handig allemaal. Ik vind ze veel handiger dan die 'krulspelden'.

Zouden er nog meer kooitjes op de markt zijn? Geen idee.


Bart

Arjan Sleurink
Berichten:59
Lid geworden op:wo 25 mar 2009, 14:41
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Konninginnekooitje of uitloopkooitje

Bericht door Arjan Sleurink » zo 03 mei 2009, 20:47

Ja er zijn er nog wel meer op de markt, zag ik op de webwinkel van het bijenhuis. Maar met die uitloopkooitjes bedoelde ik inderdaad ook die nicot.

Ikzelf dacht dat deze misschien handiger zouden wezen ivm met ruimte voor de bijen om de koningin dood te steken. Of zou het zo wezen als ze haar niet willen dat ze net zo lang doorgaan tot ze haar te pakken krijgen?

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Konninginnekooitje of uitloopkooitje

Bericht door LWPisa » zo 03 mei 2009, 22:18

Om een jonge moer op de vangen doordat je een dop moet kooien zijn de "krulspelden" of die houten duitse uitloopgevallen het handigst...daar kan je een dop in doen om uit te lopen. Voor de platte plastic moet je ze gaan vangen met kans op beschadigen/stress.

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten