volk met raten geknipt

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Stefan
Berichten:10
Lid geworden op:zo 16 nov 2008, 23:57
Locatie:Nederland
Contacteer:
volk met raten geknipt

Bericht door Stefan » ma 07 sep 2009, 00:02

Ik heb vandaag een volkje uit een coniferenhaag geknipt wat er al meer dan 2 maanden hangt. Ze hebben in de buitenlucht gewoon raten gebouwd.
Ik heb deze afgeknipt, er 3 stokjes doorgestoken en ze in een lege 6-ramer gehangen op dwarslatjes die ik er ingeschroefd heb.
Maar hoe krijg ik deze bijen op ramen???
Zelf dacht ik om er een dekplank met grote gaten op te leggen met daarop een 6-ramer zonder bodem met uitgebouwde raat en kunstraat.Bijen willen toch altijd graag naar boven?
Maar het is al laat en zouden ze nu nog wel uitbouwen?
Het volkje + raten is ongeveer zo groot als een kleine voetbal.

Wie heeft hier ervaring mee?

groeten,
Stefan

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: volk met raten geknipt

Bericht door Hans van der Post. » ma 07 sep 2009, 00:13

Daar heb ik ervaring mee, hoewel.... zo ben ik begonnen met het houden van bijen.

Het is laat in het jaar om te bouwen! De stukken raat kun je in een raam "maken".
Je legt een leeg raam op een bijenkast dak je past de stukken raat waar broed in zit in het raam.
Afbeelding
Voordat je dit doet maak je binddraad (tuin) vast zoals op de foto. Dan ga je de legpuzzel van stukken raat in het raam passen.
Vervolgens wikkel je het binddraad om het raam heen. Stukken raat waar geen broed of stuifmeel zit kun je als laatste gebruiken.

Als het een klein volk is zet het dan niet meer op drie raten. Gebruik vulblokken van harde isolatie groen of blauw
Voer het volk je met een glazenpot. Daar maak je in het metalen deksel een viertal kleine gaatjes.
Maakt deze met de dikte van het spijkertje wat je gebruikt om de draad van het raam mee vast te zetten.
Afbeelding
!Hans.

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: volk met raten geknipt

Bericht door macwlem » ma 07 sep 2009, 17:58

Of je klemt de raat(brokken) in een leeg raam vast door elastieken te gebruiken die je om het raam klemt. Op die manier blijft alles zitten en de bijen bouwen in de tijd het raat wel vast aan de latten. Eenvoudig en snel.

Grtz,
Willem

Stefan
Berichten:10
Lid geworden op:zo 16 nov 2008, 23:57
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: volk met raten geknipt

Bericht door Stefan » ma 07 sep 2009, 23:16

Klinkt allemaal best interessant[:)]
Ik zal zondag eens gaan puzzelen. Eerder heb ik toch geen tijd en dan kunnen ze nog even wennen aan hun nieuwe standplaats.
Ik zal laten weten of het heeft gewerkt.

groeten Stefan

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: volk met raten geknipt

Bericht door Hans van der Post. » ma 07 sep 2009, 23:56

Stefan schrijft: Ik heb vandaag een volkje uit een coniferenhaag geknipt wat er al meer dan 2 maanden hangt. Ze hebben in de buitenlucht gewoon raten gebouwd.
Ik heb deze afgeknipt, er 3 stokjes doorgestoken en ze in een lege 6-ramer gehangen op dwarslatjes die ik er ingeschroefd heb.


Als je geen tijd hebt gewoon in de zesramer laten zitten en het volkje voeren! Komende voorjaar van 2010 is tijd genoeg om het als nog op de geschetste wijze in de ramen te krijgen.

!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten