stimuleren van het verzegelen van honingraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
stimuleren van het verzegelen van honingraat

Bericht door Frans vanTongeren » ma 21 jun 2004, 21:05

Vandaag heb ik de verzegelde ramen met acaciahoning geslingerd.
Niet alle raampjes kwamen hiervoor in aanmerking.
Wat nu...; over anderhalve week zal de linde hier gaan bloeien en ik wil 'gemengde honing' uitsluiten.
FF denken...
Het meest honingproduktieve volk heb ik zes HK-ramen met veel onverzegelde honing toebedeeld en links en rechts twee sluitblokken meegegeven.
Vervolgens heb ik er een dekplank met een klein gat opgelegd.
Daarboven op weer een honingkamer met slechts vier ramen met onverzegelde honing en die heb ik onderling 'soltair' opgehangen.
Nu hoop ik dat de bijen de honing uit die ramen zullen puren en opslaan in die zes bijnavolle eronder. Vervolgens hang ik er weer vier bovenin en dan hoop ik dat die zes eronder alsnog verzegeld zullen gaan worden door dit aanbod.
Dit alles moet rondkomen voooor.. de linde gaat bloeien!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: stimuleren van het verzegelen van honingraat

Bericht door Hans van der Post. » ma 21 jun 2004, 22:11

Denk even met je mee......... denk niet dat de bijen de honing van boven naar een bak lager brengen.
Als je nu de vier ramen slingert en dat op een of ander manier voert dan komt het wel in de "zesraams bak" terecht.
Heb je wel eens van de nog niet verzegelde honing het watergehalte gemeten? Je zult verbaasd staan dat het net zo'n aanwijzing geeft als de verzegelde honing. Dit moet je niet meten in de dracht maar als deze is gedoofd.
Hans.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: stimuleren van het verzegelen van honingraat

Bericht door Frans vanTongeren » ma 21 jun 2004, 22:48

Hoi Hans,
Je schreef:
Denk even met je mee......... denk niet dat de bijen de honing van boven naar een bak lager brengen.
Normaal gesproken klopt je bewering wel, maar..
In dit geval wordt die troosteloze bovenkamer met dat kleine toegangetje niet gezien als een fraai uitgevoerde honingkamer.
Die bijen zullen daar geen honingparadijsje van willen maken en duss..,brengen ze de honing een verdieping lager, waar het beter toeven is.
(bedankt voor het meedenken)

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: stimuleren van het verzegelen van honingraat

Bericht door Frans vanTongeren » di 22 jun 2004, 20:11

Vanavond heb ik in de bovenbak gekeken en zag dat er minder honing aanwezig was.
-
Vandaag kreeg ik een mailtje van JAN TRIP.
Hij schreef:
Even een reactie op het naar beneden slepen van de ac. hon. uit een bovenbak door het kleine gaatje. Mij lukt dit ook niet. Wat wel gaat is de ramen horizontaal op de dekplank met gaatje te leggen.
Gr. Jan Trip.

-
Morgen zal ik de HK vervangen door een BK. Dan kan ik er meer dan vier ramen plat inleggen!
(Die Jan is toch goud waard)

hkeijzer
Berichten:108
Lid geworden op:di 03 feb 2004, 17:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: stimuleren van het verzegelen van honingraat

Bericht door hkeijzer » wo 23 jun 2004, 15:31

Dag Frans, ik had nog een aantal vieze zwarte honingkamer raampjes met honing en stuifmeel in de vriezer ca. 500 gram per stuk. Bij de overname van mijn bijenvolken zat het broednest n.l. in de honingkamer boven de broedkamer zonder rooster. Ik dacht dit is de manier om de honing en het voer hier uit te verwijderen.
Na het ontdooien dinsdag, vier ramen geplaatst, methode Frans.
Van morgen na je tip van Jan Trip gekeken. Als acrobaten waren ze begonnen nieuwe raat aan de dekplank te bouwen, precies tussen twee ramen.
Helaas voor de bijen heb ik de ramen plat gelegd.
Morgen weer kijken.

Vriendelijke groet,
Harry

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: stimuleren van het verzegelen van honingraat

Bericht door Frans vanTongeren » vr 25 jun 2004, 21:15

Harrie,
Mijn ervaring met het plat leggen van de raampjes is ook niet zo positief.
Daarom.. heb ik de raampjes weer in de afstandsrepen gehangen, en wel zodanig dat ze wat schuin lopen van voren naar achteren.;b.v van plek 1 naar plek 2.
Hierdoor zijn de bijen toch wat aangeslagen en zuigen alles op wat erin zit; immers.., het is nu een slecht gemeubileerde kamer geworden.
-
Het systeem werkt wel;
maar niet zo snel !

hkeijzer
Berichten:108
Lid geworden op:di 03 feb 2004, 17:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: stimuleren van het verzegelen van honingraat

Bericht door hkeijzer » vr 25 jun 2004, 23:53

Frans, alle vier de raampjes zijn bij mij wel schoon, ook het stuifmeel is verdwenen. Ik heb wel ruimte tussen de ramen met wat houtjes gemaakt. Het gat in de dekplank is 25 mm. Het was erg slecht weer, ze hadden niets beters te doen. Vier raampjes uit de diepvries gaan er morgen, ontdooid, weer in.

Vriendelijke groet,
Harry

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: stimuleren van het verzegelen van honingraat

Bericht door Frans vanTongeren » za 26 jun 2004, 09:32

Dus Harrie, je legt ze toch plat !
Dat deed ik eerst ook op advies van Jan Trip (ook met houtjes er tussen.)
Maar..met mijn verticaal systeem (beetje kris-kras hangen) kan ik meer raampjes hangen en dat werkt ook.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten