inwinteren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: inwinteren

Bericht door Ed Pieterse » di 31 aug 2004, 20:55

Hallo Dennis en Wim,
In Schotman staat ook nog een interessant verhaal over suiker en gebruik van zuren.
Artikel 1119, 1120 en 1121.
Iemand met een goed programma daarvoor kan het scannen en even op het forum zetten.

Overigens geeft Schotman je gelijk Wim(artikel 1117), maar als een imker zijn volken kaal slingert gaat het fout denk ik. Ik laat altijd alle voer in de broedkamers zitten en oogst alleen de honingkamer(s).
Als er voldoende stuifmeel in de volken zit denk ik dat het helemaal geen kwaadkan om met suikeroplossing de winter in te gaan.

Ed Pieterse

garrit
Berichten:71
Lid geworden op:do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door garrit » wo 01 sep 2004, 08:15

Goed zo Ed,een bijenvolk heeft minimaal een 5 kilo honing nodig in de winter voor de voedingstoffen.Dus inderdaad de broedkamers niet leegslingeren zoals je al schreef .Doodat je de bijen ook nog zeg minimaal 10 kilo suiker geeft,krijgen de bijen in de winter genoeg voedingstoffen binnen met niet te veel "vervuiling",zodat er geen roer zal zijn in het voorjaar.Ben je echter op de heide geweest,dan is het beter de heidehoning er zo veel mogelijk uit te slingeren,omdat de kans op roer toeneemt met deze honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten