SPLITSEN of SEPAREREN om jonge volken te maken?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:
Re: SPLITSEN of SEPAREREN om jonge volken te maken?

Bericht door Bieboerke » zo 27 mar 2005, 17:29

Kroese schreef: Het is vaak zo dat de oude grote zomervolken in het najaar niet zo veel broed meer inleggen, om de volksgrote op peil te brengen voor de winter. Die oude moeren leggen in het najaar minder lang door dan de jonge moeren. Na de Linde periode, zeg begin augustus worden die volken lui,
Persoonlijk werk ik met carnica moeren van de troiseck lijn. Voor deel : het zijn vroegbroeders, geweldig veel broedaanzet in het voorjaar; nadeel: einde zomer (na de zomerdracht) gaan ze langzaam van de leg en ik opteer nog altijd voor een zo groot mogelijk aantal jonge winterbijen. Ik heb het opgelost door de volken een valse dracht voor te schotelen. Na de slinger, 20-25 juli, krijgen alle volken 2 liter suikeroplossing, 3 suiker/2water in een plastiek voederbak (inh. 2 liter) die s'anderendaags al leeg gehaald is. Daarna wordt, met behulp van een driehoekig houten spie, de toegang tot het suikerwater gedeeltelijk versperd zodat amper drie bijen tegelijk aan de suikeroplossing kunnen geraken. De suikeroplossing die ik nu geef is 2 suiker/ 1 water en wordt op zo'n vier dagen( en nachten) leeggehaald. Dit houd ik aan tot half augustus en eind augustus begint de inwintering. Voor die moer betekent dit dus een voortdurende dracht die binnenkomt en wordt de eiafzetting gestimuleerd. Eén nodig punt: zorg voor stuifmeelgevende planten op dat ogenblik want die broedaanzet verbruikt hun voorraad stuifmeel die ook nodig is om onmiddellijk na de winter de larven te voeden. Daarvoor zaai ik een tiental m² gele mosterd rond half juni die dan bloeit in augustus. De asters geven ook een voorraad stuifmeel en ogen nog leuk in de tuin.
mvg,
Bieboerke

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: SPLITSEN of SEPAREREN om jonge volken te maken?

Bericht door Kroese » do 31 mar 2005, 01:35

Mijn stelling, en een samenvatting uit reacties.
"Het is vaak zo dat de oude grote zomervolken in het najaar niet zo veel broed meer inleggen, om de volksgrote op peil te brengen voor de winter."
Hans van der Post schreef: Komt dit nu door de overjarige moer? of door de voorraden van stuifmeel en honingopslag? Zelf denk ik het laatste.
Ik heb veel grote planken stuifmeel gehad in de Hoge BroedKamers.(HBK) Het deelde het broednest in tweeen, en de moer kon/ging daardoor minder leggen. Door het gebruik van een rooster blijft er veel stuifmeel beneden.
maartenkleijne schreef:
Zou zo kunnen zijn dat........?
Per moer is er een optimale volksgrootte qua werkdruk en feromonen, etc..
Als er zat bijen zijn wordt de moer niet meer gestimuleerd om te gaan leggen en gaat het volk weer krimpen.
Dit kan de verhouding oude bijen en jonge najaarsbijen wel eens nadelig beinvloeden. Stel dat die verhouding 2/3 oude, en 1/3 jonge bijen is in grote (oude) volken. Die oude bijen zijn er niet meer in Oktober/November. De oude moer houdt ook nog eens eerder op met leggen. Misschien is het daarom dan wel zo dat oude moersvolken in de winter minder winter bijen hebben dan jonge volken.
Ria van den Berg schreef: Maar onze ervaring is toch dat jonge moeren een sterkere drang tot het leggen van eieren hebben dat oude (en bij ons is een moer van twee jaar al oud). Die jonge moeren racen de honingkamers nog in in de eerste ronde van opsuperen en ook als we toch een nieuwe moer vinden in een afgekeurd volk voor de winter, hebben die in november nog broed.
Ik neem aan dat een afgekeurd volk een oude moersvolk is met weinig produktie van bijen en honing. Die gewisselde moer is dan wat broed productie betreft een verbetering.
Bieboerke schreef: ik opteer nog altijd voor een zo groot mogelijk aantal jonge winterbijen. Ik heb het opgelost door de volken een valse dracht voor te schotelen.
Dit houd ik aan tot half augustus en eind augustus begint de inwintering. Voor die moer betekent dit dus een voortdurende dracht die binnenkomt en wordt de eiafzetting gestimuleerd.
Bieboerke stelt terecht dat het voeren langzaam moet gebeuren. Anders verzuip je het broednest met suikerwater, en kan ze nog geen eitjes kwijt. Misschien is "te"vroeg inwinteren ook niet goed, als je het volk overwinterd op 1 simplex bak.

Ik ga dus met deze volken na de linde periode, als de honing eraf is, wat doen om de aanzet van jonge bijen te stimuleren bij deze grote oude moersvolken.
Ik kan separeren. Oude moer beneden laten, boven het gesloten uitlopend broed, en een bevruchte jonge moer invoeren. Die dan met voeren ook nog nieuwe raat laten bouwen, als er weer genoeg jonge bijen zijn. Eind Augustus de oude moer onder verwijderen(als de jonge het goed doet), en dan verenigen. Daarna verder inwinteren.

Wat ik in het verleden ook wel veel gedaan heb, is van een volk op de andere stand het hele honingbakken deel (zonder broed,boven het rooster) van een groot volk afnemen, op een nieuwe bodem zetten, en mee naar huis nemen. In deze bakken zitten veel jonge bijen van een goede leeftijd om een teeltmoer in ontvangst te nemen.

Met vriendelijke groeten,
Hennie Kroese
Apeldoorn
http://home.hetnet.nl/~kroese/ (homepage)
http://home.hetnet.nl/~buckfast/ (pedigrees)

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: SPLITSEN of SEPAREREN om jonge volken te maken?

Bericht door Ria van den Berg » do 31 mar 2005, 05:36

Hennie Kroese schreef :
"Ik neem aan dat een afgekeurd volk een oude moersvolk is met weinig produktie van bijen en honing. Die gewisselde moer is dan wat broed productie betreft een verbetering."


Nee, dat hoeft niet. Het kan een moer van hetzelfde jaar zijn, waar het in de loop van de zomer mis is gegaan en waar we het niet konden korrigeren. We brengen deze volken voor het voeren naar de huisstand. We kijken een paar weken later of ze toch nog goed zijn en voeren ze dan alsnog. In november, als er sneeuw ligt en het koud is, blazen we de definitief afgekeurde volken uit. Toch vinden we bijna elk jaar een of meer volken die toch nog goed gekomen zijn, te zien aan....... broed.
Hier is een aflegger (wij noemen dat een "nuc" of "split") gemaakt in mei hetzelfde jaar een produktievolk. Maar in de eerste ronde van het afhalen (na half juli) is daar het broed hoog (we gebruiken meestal geen koninginneroosters), in de tweede ronde (eerste helft augustus) is de hoeveelheid honing die binnen komt zo groot, dat ook deze nieuwe moeren beneden gehouden worden.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: SPLITSEN of SEPAREREN om jonge volken te maken?

Bericht door Hans van der Post. » do 31 mar 2005, 10:09

Hennie Kroese schreef:
Waar het mij om gaat, is dat er landelijk gezien weer veel volken ook dit jaar weer het loodje gelegd hebben. Ik zou wel eens willen horen of het dan procentueel het meest voorkomt bij oude of jonge volken.
Waar ik een vraagteken bij wil zetten is het samen voegen van twee volken in het voorjaar. Je voegt ook het aantal varroa's samen en later in het seizoen wreekt zich dat door een snellere vermeerdering dan in niet samen gevoegde volken.

Wat ook een snelle vermeerdering van het aantal varroa's tot gevolg heeft is het te lang
broedloos blijven van volken. Het lijkt wel een paradox; 'een vermeerdering van varroa broedloze volken'

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: SPLITSEN of SEPAREREN om jonge volken te maken?

Bericht door Gerard Boswinkel » do 31 mar 2005, 12:46

Hoi Hennie,

Ondanks dat we al vaker over dit onderwerp gediscussieerd hebben, wil ik toch nog een toevoeging doen aan wat je in je eerste bericht allemaal schrijft.

Hennie schrijft:
4 vd 5 heide volken zijn ingestort, die hadden aan het eind van de heide periode weinig broed, doordat de broedramen vol Heidehoning zat. Ik breng ze altijd krap weg, om heideraat honing te winnen. Die hadden geen broedruimte meer in de 2e helft van september. Dit is natuurlijk funest voor het aantal winterbijen. Maar ja, toch maar ingewinterd tegen beter weten in.

GB: Het is uiteraard jammer dat de 4 volken de winter niet hebben overleefd. Uit eerdere telefoongesprekken met jou, weet ik dat je voor dat je de bijen naar de heide gebracht hebt, geen varroabehandeling hebt uitgevoerd. Dit betekent dat je half augustus veel varroa's in je volken gehad hebt.

Hennie schrijft verder:
Hoe komt het.
Het is vaak zo dat de oude grote zomervolken in het najaar niet zo veel broed meer inleggen, om de volksgrote op peil te brengen voor de winter. Die oude moeren leggen in het najaar minder lang door dan de jonge moeren. Na de Linde periode, zeg begin augustus worden die volken lui, en doen dan niet veel meer. Die oude volken verliezen in het najaar te veel bijen, om de winter goed door te komen. De volken die gesplitst zijn, en waarvan de beide helften een jonge moer hebben gekregen, die MOETEN broed maken, die hebben echt jonge bijen in het najaar en de winter. Die jonge afleggers zijn individueel ook bijna allemaal prima door de winter gekomen.

GB: Volgens mij trek je in bovenstaand stukje niet helemaal de goede conclusie Hennie! Volgens mij is er iets anders aan de hand geweest. Ik zal mijn gedachte over dit fenomeen even proberen op papier te zetten.

Je schrijft dat je de bijen '˜krap' naar de hei hebt gebracht. In de eerste helft van de heidebloei was het prachtig weer en hebben de bijen veel heidehoning verzameld. Hierdoor heeft inderdaad de moer minder ruimte gekregen om eitjes te leggen. Dit betekent dan dat het aantal gesloten broedcellen sterk gereduceerd is. Echter je varroa-populatie is juist nog steeds groeiende. Dit betekent dat op het moment dat er in dat heidevolk winterbijen gekweekt moeten gaan worden, (bijna) alle gesloten broedcellen, geïnvecteerd raken met een varroamijt. Deze varroamijten brengen één van de vele virussen (APV, DWV en Kashmirvirus*) over. De, met de virussen besmette, winterbijen zijn geen echte winterbijen en sterven zeer snel waardoor het volkje dood gaat.

Volgens mij zul je dus voordat je je bijen op de hei zet, je volken moeten behandelen tegen varroa, dan wel moeten controleren of de besmetting van de volken die je brengt voldoende laag is om bovenstaande te voorkomen. (In Duitsland gaan ze er vanuit dat wanneer de natuurlijke mijtenval in de winter <= is aan 0,5 mijt/dag, je gedurende het actieve imkerseizoen niets hoeft te doen en pas eind juli, begin augustus met mierenzuur de bestrijding ter hand hoeft te nemen. Misschien is het dan ook wel zo dat je pas in september kunt starten met de mierenzuurbehandeling)

Bovenstaande betekent dan ook dat ik het niet eens ben met je conclusie dat oude moeren minder broed aanzetten dan jonge moeren. Hiertoe ook nog even een ervarinkje van mij deze winter. Op 10 augustus heb ik mijn twee teeltmoeren (één van de twee moeren is geboren in 2002), die tot dan nog op hoofdvolken stonden, met een raam gesloten broed en ongeveer 6 ramen bijen afgeslagen in een 10-raamsbak (dus een soort kunstzwerm gemaakt). Deze twee volken tot half september wekelijks 1 kg suiker (1:1) gevoerd. Daarna verder ingewinterd tot een totale hoeveelheid van 12 kg suiker. De volkjes hebben nooit meer broed verzorgd dan 3 ramen. Wel een week na het maken van de aflegger tegen varroa behandeld met Thymovar. De twee volkjes zijn kerngezond uit de winter gekomen.

#61623; Volgens mij is dit Kashmir virus het virus waar meneer Rietveld het over heeft in het Rotterdams Dagblad.

Groeten'¦'¦'¦..

Gerard

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: SPLITSEN of SEPAREREN om jonge volken te maken?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 31 mar 2005, 13:56

Ik ben het met gerard Boswinkel eens dat het met oudere moeren niet fout hoeft te gaan. Ook ik ga eind Augutus wat oudere moeren apart zetten in een tien ramer en dagelijks bijvoeren. Je hebt dan mooie volken in het vorojaar.

Gerard vergeet nog eens het effect van slijtage en hoge energie kosten voor die heidebijen (zo laat in het jaar nog op een hoog niveau werkzaam). Al met al draagt het bij aan een ware slijtageslag. Iets waar een oude of jonge moer weing aan kan doen.

j.p.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: SPLITSEN of SEPAREREN om jonge volken te maken?

Bericht door maartenkleijne » do 31 mar 2005, 14:07

en niet te vergeten de overdaad aan spinnewebben op de heide waar een serieus % van de heidebijen in vliegt.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: SPLITSEN of SEPAREREN om jonge volken te maken?

Bericht door Kroese » do 31 mar 2005, 16:02

Gerard Boswinkel schreef:
Hoi Hennie,
Ondanks dat we al vaker over dit onderwerp gediscussieerd hebben, wil ik toch nog een toevoeging doen aan wat je in je eerste bericht allemaal schrijft.
We zijn het bijna altijd met elkaar eens. Maar af en toe zie ik het een beetje anders, zo eigenwijs ben ik wel. :D
GB: Het is uiteraard jammer dat de 4 volken de winter niet hebben overleefd. Uit eerdere telefoongesprekken met jou, weet ik dat je voor dat je de bijen naar de heide gebracht hebt, geen varroabehandeling hebt uitgevoerd. Dit betekent dat je half augustus veel varroa's in je volken gehad hebt.
Ik ben van mening, dat ik gezien de tellingen die ik gedaan heb, niet zo'n zware besmetting heb gehad in deze volken. Jonge volken, die bleken bij de telling meer varoa's te hebben dan deze volken. Zij hebben het wel overleefd. Ik blijf erbij, dat het aantal (gezonde)jonge bijen aangezet in de Augustus September periode mede bepalend zijn voor het overleven van de winter. Mijn zwaarst besmette volk uit de telgroep had 2781 mijten, en heeft de winter goed doorstaan. Toen die virussen nog niet echt een probleem gaven, kon een volk wat enkele duizenden mijten had, dit ook nog overleven. Toen ik vroeger (ja ja Opa) met mierenzuur behandelde, zag de lade rood van de mijten. Wel ben ik van plan in combinatie met het stimuleren van jonge bijen aanzet, ook de varoa nog eens te gaan bestrijden. Waarschijnlijk met suiker/oxaal. Zeker bij de grote hoofdvolken.
Bovenstaande betekent dan ook dat ik het niet eens ben met je conclusie dat oude moeren minder broed aanzetten dan jonge moeren. Hiertoe ook nog even een ervarinkje van mij deze winter. Op 10 augustus heb ik mijn twee teeltmoeren (één van de twee moeren is geboren in 2002), die tot dan nog op hoofdvolken stonden, met een raam gesloten broed en ongeveer 6 ramen bijen afgeslagen in een 10-raamsbak (dus een soort kunstzwerm gemaakt). Deze twee volken tot half september wekelijks 1 kg suiker (1:1) gevoerd. Daarna verder ingewinterd tot een totale hoeveelheid van 12 kg suiker. De volkjes hebben nooit meer broed verzorgd dan 3 ramen. Wel een week na het maken van de aflegger tegen varroa behandeld met Thymovar. De twee volkjes zijn kerngezond uit de winter gekomen.
Mee eens, dat heb ik al herroepen aan Jelte Pieter. Als je een kunstzwerm maakt met een oude moer, dan zit er weer groei (jonge bijen) in dit weer jonge volkje met een oude moer. Een jonge moer legt wel langer door.

Even wat getallen van mijn telgroep bij de oxaal behandeling.
6Ramer: 1: 1099 mijten: moer gebruikt
6Ramer: 2: 1092 mijten: goed
6Ramer: 3: 106 mijten: goed
6Ramer: 4: 2313 mijten: zeer goed
6Ramer: 5: 982 mijten: zeer goed
6Ramer: 6: 937 mijten: moer gebruikt
6Ramer: 7: 593 mijten: zeer goed
10Ramer: 2: 1026 mijten: aflegger 2004 zeer goed
10Ramer: 22: 1811 mijten: aflegger 2004 zeer goed
10Ramer: 17: 2781 mijten: zwerm met BF moer 2004 zeer goed
10Ramer: 13: 1051 mijten: hoofdvolk 2004, nu te klein opgeruimd door vereniging
10Ramer: 1: 1360 mijten: heidevolk 2004. dood
10Ramer: 11: 1214 mijten: heidevolk 2004. dood
10Ramer: 7: 407 mijten: heidevolk 2004. dood

De 6ramers in deze telgroep hebben het allemaal overleefd, waarbij opgemerkt, dat ze opgekweekt zijn van 1raam broed naar 6 ramers. Ondanks de kleine start wat broed betreft hebben ze veel mijten gekregen door vervliegen. Aantrekkelijke jonge moeren trekken bijen(met mijten) van andere volken aan. Het aantal mijten verschilt niet veel met de hoofdvolken die toevallig in de telgroep zaten.
Van de 10ramers hebben de de nrs.2,22,17 een jonge moer. 2 en 22 zijn broedafleggers, 17 is een grote zwerm geweest, waarin een BF moer is geintroduceerd. Deze 3 10ramers doen het nu zeer goed. De overige 10ramers v d telgroep nl. 13,1,11 en 7 zijn nu dood of verenigd. die hadden oude moeren.

Opmerking: deze telgroep volken zijn slechts een deel van mijn volken. Maar wel vergelijkbaar met de rest.
De nu dode/verenigde volken hadden tijdens de telling lagere mijt aantallen dan goede volken met veel mijtenval. b.v 6ramer 4 en 10ramers 22 en 17.
Voorbeeld: heidevolk 7, was geen sterk volk bij de inwintering, wat bijen betreft. Waarschijnlijk oude bijen, dood gegaan na einde tel periode t/m 30Januari. Zwermvolk 17 had veel bijen, jonge moer, veel mijten, doet het nu uitstekend.

Het is niet zo, dat het aantal mijten bepalend is, maar het aantal (vitale)jonge bijen. Vitale jonge volken, hebben mogelijk minder "last" van de virussen? Ook is een belangrijk punt dat deze jonge volken veel kunstraat hebben moeten uitbouwen. Schone, jonge raat is ook heel belangrijk. De oude voerramen van de opgeruimde en dode volken gebruik ik niet meer, ook al zien ze er nog mooi nieuw uit.

Met vriendelijke groeten,
Hennie Kroese
Apeldoorn
http://home.hetnet.nl/~kroese/ (homepage)
http://home.hetnet.nl/~buckfast/ (pedigrees)

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: SPLITSEN of SEPAREREN om jonge volken te maken?

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 01 apr 2005, 12:45

Hoi Hennie,

Naar aanleiding van je reactie op mijn '˜conclusies', heb ik toch nog een aantal opmerkingen.

Hennie Kroese schrijft:
Ik ben van mening, dat ik gezien de tellingen die ik gedaan heb, niet zo'n zware besmetting heb gehad in deze volken. Jonge volken, die bleken bij de telling meer varoa's te hebben dan deze volken.

GB: Misschien is dat in absolute waarde wel zo, maar kijk dan is naar het aantal mijten/broedcel of het aantal mijten/ gesloten broedcel. Ik denk dat dan de vlag er heel anders bij hangt. Wat ik daarmee bedoel is dat de jonge volken ondanks een hogere besmetting in staat zijn geweest om toch voldoende gezonde winterbijen aan te maken. Terwijl het heidevolk, doordat je die (te) krap hebt gezet en door het binnenstromen van de nectar, niet in staat is geweest om gezonde winterbijen te maken.

Verder schrijf je:
Even wat getallen van mijn telgroep bij de oxaal behandeling.
6Ramer: 1: 1099 mijten: moer gebruikt
6Ramer: 2: 1092 mijten: goed
6Ramer: 3: 106 mijten: goed
6Ramer: 4: 2313 mijten: zeer goed
6Ramer: 5: 982 mijten: zeer goed
6Ramer: 6: 937 mijten: moer gebruikt
6Ramer: 7: 593 mijten: zeer goed
10Ramer: 2: 1026 mijten: aflegger 2004 zeer goed
10Ramer: 22: 1811 mijten: aflegger 2004 zeer goed
10Ramer: 17: 2781 mijten: zwerm met BF moer 2004 zeer goed
10Ramer: 13: 1051 mijten: hoofdvolk 2004, nu te klein opgeruimd door vereniging
10Ramer: 1: 1360 mijten: heidevolk 2004. dood
10Ramer: 11: 1214 mijten: heidevolk 2004. dood
10Ramer: 7: 407 mijten: heidevolk 2004. dood

GB: Een indrukwekkende lijst met getallen en natuurlijk een applausje voor al het werk dat je erin gestoken hebt. Ik zou graag zien dat PPO-bijen eens een keertje zo'n soort onderzoek zou presenteren, waarbij gekeken wordt naar het effect van mierenzuur op de varroa. Echter, dit zijn natuurlijk wel de getallen die je in de winter hebt geteld. Naar mijn bescheiden mening zeggen deze getallen niet alles over de situatie die half september, toen je van de hei terug kwam. Jij weet natuurlijk ook dat het vervliegen van bijen uit volken met een hoge besmetting zeer sterk optreedt. Theoretisch zou het zo kunnen zijn dat de hoge besmetingen die je hebt gevonden in de jonge volken, veroorzaakt zijn door de volken die van de hei terug gekomen zijn.

Een ander puntje wil ik toch nog even aanhalen (en ook daar heb ik je al eens vaker over lastig gevallen):
HK: Wel ben ik van plan in combinatie met het stimuleren van jonge bijen aanzet, ook de varoa nog eens te gaan bestrijden. Waarschijnlijk met suiker/oxaal. Zeker bij de grote hoofdvolken.

GB: Ik denk dat op het moment dat er nog gesloten broed in je volken aanwezig is, het niet zinvol is om met oxaalzuur te behandelen. Volgens mij is op dat tijdstip juist mierenzuur het middel dat je moet gebruiken omdat dit ook de mijten in het gesloten broed dood. Maar, je dient dan niet meer te werken met die bierviltjes of sponsdoekjes. Gebruik van Nassenheider (die je boven op het volk kunt zetten) of de universeelverdamper is beter. Bij gebruik van de bierviltjes werkt het mierenzuur maar 24 uur en komt de concentratie in het volk veel hoger uit dan strikt noodzakelijk. Bij gebruik van de andere twee verdampers kun je gedurende 10 tot 14 dagen de concentratie mierzuurdamp in het volk boven de waarde houden die dodelijk is voor de mijt en waar de bijen minder last van hebben. Verder is het dan nog mogelijk met die '˜horizontale' Nassenheider om nog in oktober met mierenzuur te behandelen hetgeen voor jou als echte heidjer een voordeel is.


Dan nog iets over het splitsen/separeren.

Volgens mij zou je ook kunnen kiezen voor het verenigen van afleggers met jonge moeren met je hoofdvolken. Raymond Zimmer beschrijft dit uitgebreid in zijn boek '˜De Buckfastbij in vraag en antwoord'. Hierdoor zorg je ook voor een sterke toename van het broed (voor winterbijen) in augustus of september.

Groeten'¦'¦'¦

Gerard

PS: Ga nu even lekker in m'n bijen kijken!!!!

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: SPLITSEN of SEPAREREN om jonge volken te maken?

Bericht door Bieboerke » vr 01 apr 2005, 18:50

Kroese schreef: Misschien is "te"vroeg inwinteren ook niet goed, als je het volk overwinterd op 1 simplex bak.
Mijn inziens is dat 1 simplex bak voor overwintering te klein is. Ik overwinter altijd op 2 simplex van 10 ramen of bij iets kleinere volken op 2 maal 8 ramen (aan beide zijden gebruik ik dan een afsluitraam) en vindt dit prima.
Door de aanprikkeling van de moer tot eileg na de zomerslinger tel ik zo'n 8 raten gesloten broed half augustus, waar moeten die dan hun 15 kilo suiker als wintervoeding kwijt bij overwintering op 1 romp simplex?
mvg,
Bieboerke

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten