Warm of koud bouw

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door Oude Essink »

Golzkast is een kast voor oude mannetjes:D
Volken waarmee ik niet reis houdt ik al jaren in een Golzkast en op zich bevalt mij dat om meerdere redenen uitstekend.
Problemen krijg je als je daarnaast de spaarkast hebt; ik had Golzkasten voor Deutsch-hoch en voor Deutsch-Normal, daarnaast het spaarkastformaat; ik ben mijn Golzkasten gaan ombouwen voor het Combiraam; toen ik mijn eerste volle honingramen Combi wilde uitslingeren, bleek het raam niet in de slinger te passen. De worsteling die erop volgde beschreef ik in:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=977&

Inmiddels bevallen mij de combibroedramen ook niet meer en heb ik de Golzkasten opnieuw onderhanden genomen en geschikt gemaakt voor ons spaarkast formaat.
Het houdt je soepel op je oude dag en mijn vrouw vindt het heerlijk, dat ik "van de straat" blijf
hennie oes



Afbeelding
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Eventjes ging de dicussie over de top bar hive. Het is natuurlijk wel zo dat de top bar hive een minimale kast is. De kast komt uit de tropen waar ze met minimaal middelen toch bijenhouden kunnen bedrijven. Het leuke aan de top barhive is dat je eigenlijk alleen een toplat met een klein strookje voorbouw moet inhangen en de bijen doen de rest. De schuine kanten zouden ervoor moeten zorgen dat de bijen 'ratenkitten' tegen de zijkant tegengaan. Een normaalraam inhangen vind ik afbreuk doen aan de kast.

J.P.

Ik vraag me af wanneer dit weer nou eindelijk eens gaat meewerken???!!!
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door hans hoogendoorn »

[quote="Jelte Pieter Dijkstra"]

Eventjes ging de dicussie over de top bar hive. ....
Een normaalraam inhangen vind ik afbreuk doen aan de kast.
Ik vraag me af wanneer dit weer nou eindelijk eens gaat meewerken???!!![/quote]

JP je opmerking vind ik volkomen terecht. Je emotie is gevoeld.
Gelukkig was het maar even.
En bovendien de TBH staat nog fier overeind, want na het ingangen van een spaar of ander raampje
is het gewoon geen Top Bar Hive meer !

En mbt het zeer ontropische weer Daar kan ik ook niets aan doen. [8D]
Na regen komt zonneschijn. Morgen wellicht ?
Ook voor even trouwens.


!HH!
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

HH JE BENT EEN IMKER NAAR MIJN HART!

JP
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door Oude Essink »

De topbar hive was al in het oude Kreta in gebruik en dan is het 800 voor Chr.; De uitvinding van zo'n kast in die tijd is te vergelijken met de uitvinding van het vuur of het wiel of de stoommachine; Langstroth vond de bijenruimte in 1851 na Chr. en sindsdien kunnen wij onze kasten gebruiken; In alle bijenwoningen die daarvóór in gebruik waren, werden de raten vastgekit aan alle kanten en het bijenhouden was één groot geklooi behalve met de aloude topbarhive. Broednesten van de omvang zoals wij b.v. onze Buckfastbijen laten uitbouwen (waarom moet dat eigenlijk? is absoluut niet aangepast aan de behoefte van de bijen in onze omgeving!!) gaan in een topbarhive onderuit; wie op kleinere schaal eenvoudig bijen wil houden en fijne raathoning wil oogsten, zou aan zo'n kast veel plezier beleven en minder last hebben van "slecht weer".

Afbeelding

hennie oes
Afbeelding
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door hans hoogendoorn »

[quote="Oude Essink"]

De topbar hive was al in het oude Kreta in gebruik en dan is het 800 voor Chr;
[/quote]Hennie

Ik heb eens gehoord (of ergens gelezen) en er komt vast een moment,
dat ik weer weet waar;
dat de oude egyptenaren hebben uitgevonden,
dat bijen de raat niet vastbouwen aan de schuine wand van een bepaalde hellingshoek.
En dat de Top Bar Hive hieraan ten grondslag ligt.
En dan is het 3000 v Chr.
Is dat correct ?

Het verhaal gaat trouwens niet zo ver, dat de schuine hoek van de piramides
ook van dit gegeven is afgeleid. :D

!HH!
bart vos
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 22:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door bart vos »

In de (korte) tijd dat ik in Nepal bijen hield gebruikte ik een aantal topbar hives. Ze werden door Unicef "uitgezet" bij kleine boeren. Ik had twee volken in zo'n kast en het werkte prima.
Enige grote verschil was dat het hier Apis Cerana volkjes betrof. Nadeel is o.a. dat dit kleinere volkjes zijn met een beperkte opbrengst. Een zeer groot voordeel is echter dat ze geen propolis gebruiken en dus de toplatten niet aan elkaar vast zetten.
Ik kan mij zo voortstellen dat een melifera-volk er al snel een potje van zal maken. Ik heb daar echter geen ervaring mee.


m.v. imkergroet
bart
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door Oude Essink »

hoi Hans H,
Ik heb eens gehoord (of ergens gelezen) en er komt vast een moment, dat ik weer weet waar; dat de oude egyptenaren hebben uitgevonden,
Ik baseer mij op Eva Crane, The archaeology of beekeeping; op pg 200 schrijft zij: There is no evidence to suggest that such top-bar hives existed in Ancient Egypt.
En zo keer ik weer terug naar 800 v.c.:D met groet,
hennie


Afbeelding
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door hans hoogendoorn »

Hennie,
Perfect en bedankt voor de moeite.


!HH!
Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door Ati »

Maar wat ik mij eigenlijk afvroeg is: "Hoe is het ooit gekomen dat wij gekozen hebben voor koude bouw?"
Interessant onderwerp. Al lezend word ik enthousiast voor warmbouw, maar bovenstaande vraag van Paul is volgens mij nog niet beantwoord. Wat zijn de voordelen van koude bouw?

Ati
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 45 gasten