Stoomwassmelter

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door de vos roger »

Hans van der Post. schreef:
Roger en andere "stoom gebruikers" hoeveel Kwh gebruik zo'n apparaat? is dat 1000 of 1500 watt?
En hoelang duurt het voordat de ramen zijn uitgesmolten?
!Hans.

Hans op mijn DAMPFMEISTER staat 1950 W.
Op een goed uurtje kan ik 17 simplex broedkamerramen afsmelten.
Van zodra ik zie dat er alleen waterdamp nog uitkomt leg ik hem stil .
Na een half uurtje open ik het deksel en klop ieder raampje wat af om de nog eventueel resterende vervellingsrestjes weg te krijgen.
Het voordeel is ook dat je bedrading goed intact blijft.
groetjes

roger
Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door willem »

AndreasH schreef:
Inderdaad. De hoeveelheid KWh is echt redelijk bizar. Daar kun je makkelijk een kookwas mee draaien.

Het vermogen van de dampr is 1950W, maak er voor het gemak 2000W van.
Ruim een uur nodig om 17 simplex ramen te smelten, maak daar anderhalf uur van.
Verbruik is dan 2000(Watt) x 1,5(uur) = 3000Wh (Watt uuur) = 3kWh
Kostprijs voor 1kWh = 24cent (gemiddeld)
Om 17 raampjes te smelten geven we dus 3 x 24 = 75 cent uit, dat is 4,5 cent per raam.
Hoezo bizar ?

Groeten, Willem
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door AndreasH »

Gaat me niet om het geld.... Gaat me om de hoeveelheid energie die er 'verloren' gaat.
Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door macwlem »

Wat je niet moet vergeten Andreas is natuurlijk ook het feit dat de ramen meteen ontsmet zijn, een werkje dat normaal ook een extra handeling is en zeer zeker niet in een zonnewassmelter tot zijn recht komt (althans niet in de mijne)
pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door pim123 »

Ik weet dat ik zo'n ding ga bouwen, handig hoor !
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door A.A. Staals »

Ik heb dit als oplossing:

Afbeelding

Grote ton waarin twee grote emmers op elkaar staan. De onderste emmer vangt de was op. In de bodem van de bovenste emmer. in de boden aantal gaten langs de buitenkant en een groot gat in het midden. Gaas op de bodem om de resten in de emmer te houden. Er gaan 13 ramen in de emmer. Het duurt ongeveer twintig minuten voor de volgende serie er in kan.

ad staals
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door de vos roger »

AndreasH schreef:
Gaat me niet om het geld.... Gaat me om de hoeveelheid energie die er 'verloren' gaat.

Hoe verloren gaat???
Die energie wordt toch nuttig gebruikt!
Of....zit jij s'avonds ook nog met kaarslicht aan je pc om energie te sparen?[:)]
groetjes van iemand die graag functioneel werkt.[;)]


roger
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door AndreasH »

*zucht*

Verloren bedoel ik niet op die manier. Uiteraard gaat het niet verloren in de zin dat het zonder doel aangewend wordt. Een ieder die met een stoom wassmelter werkt moet dat uiteraard helemaal zelf weten. En ook het voordeel van de tijd kan ik goed begrijpen en kan ik zelf ook wel doorzien.

Het ging mij even om het idee dat een zonne was smelter evengoed werkt om de was te smelten en dat het 'gratis' is. C'est tout!

En nee, ik zit niet iedere avond bij een kaars tv te kijken. Oh nee, dat mag ook niet meer natuurlijk! Tjongejonge...
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door de vos roger »

Nog een van de véle voordelen van de stoomwassmelter is....
Aangezien je de dag en het tijdstip zelf bepaalt wanneer je die karwei gaat uitvoeren,dan zal je ook die karwei afwerken.We steken onze af te smelten ramen of wasrestjes in de emmer,mag echt boordevol zitten (17 ramen en resterende openingen volproppen met wasrestjes)
Dus....na het afsmelten ga je na een halfuurtje de ramen er uitnemen en de restjes verwijderen (ondertussen drink je een glaasje mede,er mag eventueel een kaarsje bij ontstoken worden voor de sfeer).En terwijl de resten(afval vervellingen) nog warm zijn kuis je je stoomwassmelter uit en klaar is kees.
Hoe doen we dat nu bij een zonnewassmelter?
We leggen er onze af te smelten ramen in.(4 ?? 5???)
We hopen dat de zon vandaag genoeg warmte zal geven en wachten af.
Als de zon schijnt én we zijn die dag juist thuis,dan moeten we zien dat we onze wassmelter regelmatig meedraaien naar de richting van de zon,anders noppes genoeg warmte!
Meestal kun je daar niet de godganse dag bij je zonnewassmelter staan wachten en ondertussen het ene glaasje mede na het andere drinken,je zou poepeloere zat zijn en op je kaars vallen .
Dus....meestal wordt dan enkele dagen of weken nadien je afgesmolten ramen uit je wassmelter gehaald.
Gevolg....je resten hangen als versteend vast aan je ramen waardoor je heel wat opkuiswerk hebt,meestal je draden vernielt en je deze dan terug mag vernieuwen voor hergebruik.
Als je héél wat ramen hebt om af te smelten,zoals het bij een goed imker meestal is ,want ieder jaar worden minstens 1/3 van zijn ramen vernieuwd,dan is dat wassmelten een karwei die gans de zomer duurt.
Nu staat mijn zonnewassmelter als een mooi museumstukje prachtig in mijn bloementuin te pronken en vertel ik aan de bezoekers,héél lang geleden..............
groetjes




roger
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door AndreasH »

Zit zeker ook wat in inderdaad! Ik zal het in ieder geval meenemen in mijn overwegingen :-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten