top bar hive

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Re: top bar hive

Bericht door Bart de Coo » wo 06 jan 2010, 21:39

Er schieten mij nog meer bezwaren te binnen. Het punt is namelijk dat de lattenkast in Nederland niet zo populair is. Er zijn hier weinig imkers die er echt ervaring mee hebben. Bij gevolg kun je als beginner bij bijna niemand terecht met je vragen. Op dit forum hoef je er nauwelijks over te beginnen, alhoewel veel mensen wel degelijk warmlopen voor de tbh. Dan zijn er nog wat praktische problemen. Voeren blijft bij de lattenkast bijvoorbeeld lastig, net als het verenigen van volken en reizen zou ik je ten stelligste willen afraden, omdat de raten niet verstevigd zijn met spijlen (korf) of ijzerdraad en raampjes (kast).

Toch moet je de lattenkast niet uit het oog verliezen. Overweeg ook eens de voordelen. Geen raampjes, dus geen schoonmaakellende. Alles horizontaal, dus je hoeft je nooit een zakbreuk te tillen. Een bedrijfsmethode waarbij je kunstzwerm en hoofdvolk in 1 en dezelfde kast huisvest, is zeer uitvoerbaar. Nauwelijks gereedschap of opslagruimte nodig. Geweldig allemaal, maar gewoon niet zo geschikt voor beginners.

Ik hoop dit jaar mijn eerste ervaring met de lattenkast te gaan opdoen. Ik ga er zeker eens over schrijven.


Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Oude Essink » do 07 jan 2010, 10:28

de lattenkast

Tot mijn plezier zie ik het woord "lattenkast" hier staan zonder de verduidelijkende toevoeging (Tbh); een prachtig Nederlands woord voor het toch wel erg Engelse Top-bar-hive.Als wij er met z'n allen op letten het woord niet in andere betekenissen te gebruiken, hebben wij er een mooi woord bij in ons imkerjargon.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Albert Stoter » do 07 jan 2010, 14:07

Omdat dit onderwerp over de top bar hive gaat is door die context direct duidelijk wat er wordt bedoeld met de lattenkast.

Als ik me goed herinner dan is hier op het forum ook wel eens ge-opperd om te spreken van toplattenkast (TLK). Dat zegt wellicht net dat ietsje meer waardoor het ook elders direct wordt begrepen.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Bart de Coo » do 07 jan 2010, 19:43

[:)] Dit wordt de tweede keer in korte tijd dat Albert, Hennie en ik in conclaaf gaan over een woord. Bij Hennie kreeg ik met 'kloskorf' voor 'Klotzbeute' de handen niet op elkaar, maar met 'lattenkast' voor 'tbh' lijk ik op hem meer indruk te maken.

De reden is misschien dat ik over 'lattenkast' wat langer heb nagedacht. Ik heb in mijn hoofd en met een collega van mij met wie ik de lattenkast dit seizoen wil gaan uitproberen, veelvuldig allerlei mogelijkheden de revue laten passeren: toplattenkast? bovenlattenkast? xylofoonkast? voederbakkast? kribbekast? trogkast? Na ampel beraad kwam ik op 'lattenkast'. Het woord is kort maar krachtig - de toevoeging 'top' of 'boven' lijkt mij overbodig - het sluit mooi aan op 'top bar hive' vanwege dat 'bar', het klinkt mij niet krampachtig of gezocht in de oren en het bekt lekker.

Je zou zelfs kunnen spreken van 'raampjeskasten' of 'ramenkasten' versus 'lattenkasten'. Ik meen in het Engels het woord 'frame hive' tegenover 'top bar hive' al waargenomen te hebben.


Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Berend » do 07 jan 2010, 22:02

Mira, je kunt ook eens kijken op het Top Bar Beekeeping Forum http://www.biobees.com/forum/index.php

mira
Berichten:24
Lid geworden op:zo 20 dec 2009, 09:37
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door mira » wo 13 jan 2010, 11:57

cefas schreef:
Op een van de filmpjes van de Backward Beekeeper zie je hoe hij natuurlijke raten in raampjes propt en omwikkelt met draad. Zou zo'n raat niet geslingerd kunnen worden. Hij hakt de raten trouwens fijn en laat de zwaartekracht het werk doen. Pak m beet een half jaar geleden is hier al eens over gediscussieerd. Heeft Bart de Coo dit niet al eens geprobeerd?


Wat denken jullie van deze manier om honing te winnen? Beinvloed dit de smaak van de honing?
Anderzijds, na wat ik de jongste weken overal heb gelezen lijkt het me goed tegen sommige ziekten dat je de bijen verplicht telkens nieuwe raten te laten bouwen.

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door dree » di 26 jan 2010, 16:52

Dag Mira,

Op een Duitse site vond ik een slinger voor lattenkasten: http://www.top-bar-hive.de. Hij heet World Extractor en is bedoeld voor de derde wereld. Googlen leverde echter niets op.
Nu ik het er toch over heb:
Ik sprak deze zomer een Zweedse imker in Järna die een cursus had gevolgd bij Gunther Friedmann, een grote Duitse BD imker. Volgens de Zweed werkt Gunther ook met de trogvorm, wat hij weer zou hebben overgenomen van een Egyptische medewerker. Googlend kwam ik 1 foto van Gunther tegen met een tbh (het lukt mij niet om deze hier te plaatsen). Volgens mij is deze kast bedoeld om er een gewone honingkamer op de plaatsen. Alleen de broedkamer is dus trogvorming. De honing werd overigens geslingerd in een gewone slinger. Er wordt wel een extra stuk rooster tegen de raten geklemd om breken te voorkomen.

Groet,

Dree

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Albert Stoter » wo 27 jan 2010, 09:59

Dree,

Als je de foto naar de fotohelpdesk@... mailt (je snapt dat op die puntjes nog @bijenhouden.nl moet) dan komt dat zeker goed.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door AndreasH » wo 27 jan 2010, 10:28

De manier van afschuimen op die website is trouwens wel echt heel erg gemakkelijk :-)

Afbeelding

Kort uitgelegd komt het neer op het volgende: leg een laagje vershoudfolie over de honing heen zodat het compleet afsluit. Vervolgens kun je het overtollige schuim er vanaf halen door voorzichtig de folie verwijderen.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Jeroenvt » wo 27 jan 2010, 12:14

dree schreef:
Ik sprak deze zomer een Zweedse imker in Järna die een cursus had gevolgd bij Gunther Friedmann, een grote Duitse BD imker. Volgens de Zweed werkt Gunther ook met de trogvorm, wat hij weer zou hebben overgenomen van een Egyptische medewerker. Googlend kwam ik 1 foto van Gunther tegen met een tbh (het lukt mij niet om deze hier te plaatsen). Volgens mij is deze kast bedoeld om er een gewone honingkamer op de plaatsen. Alleen de broedkamer is dus trogvorming. De honing werd overigens geslingerd in een gewone slinger. Er wordt wel een extra stuk rooster tegen de raten geklemd om breken te voorkomen.


Neem aan dat je [url="http://farm3.static.flickr.com/2473/3629769555_fd2bbb46e4.jpg"]deze[/url] foto bedoelt?

Euh Albert, hier plaatsen kan alleen als de plaatser auteursrecht heeft...

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten