Te veel honing in broedkamer

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Te veel honing in broedkamer

Bericht door Hans van der Post. » vr 02 apr 2004, 21:53

Frans vanTongeren schreef:
een prachtige discussie...; de bijen zullen laten zien wie het bij het rechte eind heeft!
Mee eens Frans! Jammer dat de huidige suiker of Bee fit geen kleurtje meer heeft. Menige "honing" zou gekleurd in potten zitten.
Oja het tweede plaatje; "het raam met broed" heeft veel losse nectar.
Hans.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Te veel honing in broedkamer

Bericht door wilde » vr 02 apr 2004, 22:22

... te vroeg is voor honingkamers. Hier geloof ik echt helemaal niets van. Er is meer dan voldoende dracht. Alleen de temperatuur van de komende dagen is bepalend.
Zo is het precies. Je geeft zelf het antwoord. Als het even tegenzit vriest het nog een aantal nachten. Bij mij bloeien de pruimen en eerste peren al! Toch houd ik mijn honingkamers nog even in de schuur. Wat jij als honing in de raat ziet, is dat nog niet: het is nectar die nog ver moet worden ingedikt. Daaraan komen de bijen nu nauwelijks toe, want in de nacht en vroege ochtend verbruiken ze het meeste, ook het water eruit hebben ze nodig voor het broed.

Ook vroeger (begin 1900) wisten ze precies hoe de bijen omgaan met lege ruimte boven het broed: inderdaad zoals Hans schreef. Ze gaan slepen met voer en ruimte vrijmaken voor broed. In jouw geval gaan ze slepen met suiker.

Als ze erg veel gebrek aan ruimte zouden hebben, haal dan boven de 2 buitenste (voer)ramen weg en hang 2 lege uitgebouwde ramen naast het broednest. Je moet wel alert blijven, want ze gebruiken in april veel voer. Bij langere koudeperiodes moet je die ramen misschien teruggeven, bijv. als buitenste ramen inderin. Je haalt dan immers vrij veel weg: ongeveer 4 kg.

Als de temperaturen niet veel hoger dan 12 à 14 graden worden of de wind is te sterk en/of komt uit de verkeerde hoek (N en W) lijkt het wel erg druk bij de kasten, maar het zijn dan ook veel water- en stuifmeelhaalsters. De nectar is pas de 3e prioriteit. Minne schreef vandaag dat hij de voorjaarscontrole nog moet doen. Hij zit wel wat Noordelijker, maar zo groot is dat verschil nu ook weer niet. Hij zegt dat niet voor niets: jarenlange ervaring!

Groetend, Albert

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Te veel honing in broedkamer

Bericht door heidecap » vr 02 apr 2004, 22:38

Nog niemand gehoord over het kleine lichtpuntje op de foto.
Je moet wel goed kijken, ergens midden op het plaatje, heeft te maken met dracht en begint met een P.

T.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Te veel honing in broedkamer

Bericht door Frans vanTongeren » za 03 apr 2004, 08:57

paarse dovenetel ..?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Te veel honing in broedkamer

Bericht door Oude Essink » za 03 apr 2004, 10:48

Toch is er nog 1 heel klein lichtpuntje op de afbeelding te zien.
Ik zal mijn bril eens oppoetsen.
hennie oes
Afbeelding

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Te veel honing in broedkamer

Bericht door Oude Essink » za 03 apr 2004, 20:01

Hoi Thomas,

Afbeelding
ik heb nogal sterke glazen; moet ik nog verder poetsen?

hennie oes
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten