inwinteren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: inwinteren

Bericht door jellehulzinga » ma 30 aug 2004, 21:54

Voer jij 50 kg suiker per volk ?
Dacht ik niet. Waar staat dat dan? Oh, 5 kilo per dag. Niet per volk uiteraard. hahahaha. Grapjas!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Hans van der Post. » ma 30 aug 2004, 22:23

Jelle schrijft:
Lost inderdaad heel wat makkelijker op. Bedankt.
Jelle
En dat niet alleen; De bijen moeten hun kachel wat meer opstoken om het vocht uit te dampen gevolg, wat meer broedaanzet en een betere verzegeling. Verder is grote slokken gauw klaar niet zo verstandig. Kijk naar de bijen; in ruim drie weken vullen en verzegelen ze een honingkamer(15 kg)zonder dat dit tenkoste gaat van van het broednest (verdrinken van het broed). Die 10 kg suiker of 14 liter suikerwater verdelen over ruim drie weken en zie wat voor een wintervolk(en)je aan het eind van de "rit" hebt.
Hans.

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door jellehulzinga » ma 30 aug 2004, 23:10

Verder is grote slokken gauw klaar niet zo verstandig. Kijk naar de bijen; in ruim drie weken vullen en verzegelen ze een honingkamer(15 kg)zonder dat dit tenkoste gaat van van het broednest (verdrinken van het broed). Die 10 kg suiker of 14 liter suikerwater verdelen over ruim drie weken en zie wat voor een wintervolk(en)je aan het eind van de "rit" hebt.
Dag Hans, laat ik nou altijd gedacht hebben dat ik erg lang over het inwinteren deed met m'n 10 dagen. Dit in vergelijking met andere imkers. Vond altijd dat ik (een soort) drijfvoeren en inwinteren mooi combineerde. Want dat is het in feite.
Kom jij met 3 weken aanzetten. Dus niet elke dag een goede kilo maar om de twee dagen dan? Want ik ben echt een voorstander van het bezig houden van de bijen in de maand september. Krijg je mooi laat en veel winterbijen. Dus ik neem deze suggestie zo over hoor. Lijkt me hardstikke goed werken. (Wel uiteraard de stuifmeel heeeel goed in de gaten houden. Maar dat is op mijn stand geen probleem.)
Jelle

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Hans van der Post. » ma 30 aug 2004, 23:27

Ik begin 20 augustus en eindig dus drie weken later doe ik al enige tijd. Elke dag een slok van ½ liter de laatste week 1 liter kijk ook het volk aan heeft deze genoeg in de raat zitten hou ik er mee op. Afbeelding zie groene stippellijn.
Hans.

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Ed Pieterse » di 31 aug 2004, 11:59

Invoeren van volken is tevens afhankelijk van het weer. Dit jaar bv ben ik begin augustus begonnen. Dan geef ik om de dag een liter suikerwater om ze tot broed aan te zetten.
Winterbijen zijn erg belangrijk en die worden vanaf 1 augustus door de bijen aangemaakt en dat door tot ongeveer eind oktober.
Dus als het regent en dat deed het best afgelopen augustus, dan begin ik vroeg.
Eerst voer ik dan 1:1 en tegen september wordt het 2:1 bij mij. Wat daar wetenschappelijk over bekend is weet ik niet, maar ik heb bv nooit gekristalliseerde suiker in de ramen gevonden.
Wat ik interessant vindt is hoe we kunnen zeggen dat de suikeroplossing xx% suiker bevat. De refractiemeter geeft gewichtsprocenten aan, maar dat ding moet van tijd tot tijd gecontroleerd worden.

Weet iemand hoe je aan ijkvloeistof kan komen of hoe je het zelf kan maken?

Je kan suikerwater inverteren met een beetje melkzuur (1á2 gram/kg suiker) toe te voegen en 30 minuten koken(Speelziek pag 93).
Men kan ook invertase toevoegen, maar ik weet niet hoe je daar aan moet komen.

Ed Pieterse

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Dennis » di 31 aug 2004, 12:22

Hallo Ed,

Wat is het voordeel om melkzuur aan suikerwater toe te voegen zodat de suiker inverteerd.

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen

Wim Vos
Berichten:58
Lid geworden op:di 18 mar 2003, 15:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Wim Vos » di 31 aug 2004, 14:31

De uitwisselingen over het voeren van suikerwater zijn weer in volle gang. Uiteraard, gelet op de kalender. Daarbij valt het op dat de imkers de beschikbare honing blijkbaar tot de laatste druppel voor zichzelf reserveren, en de bijen opzadelen met een kilo of 15 suikerwater.

In het voorjaar krijgen we vervolgens weer een onderzoek naar de wintersterfte van bijen.

Er is op dit forum onlangs al eens geopperd dat het niet uitgesloten is dat wintersterfte te maken heeft met overwinteren op suikerwater, voor de bijen ongetwijfeld een product van zeer inferieure kwaliteit.
Suikerfeest ?

Het korte termijn nadeel (te becijferen op zo'n 175 euro per volk als je ze 15 kg honing laat i.p.v. 15 kg suiker voert) is blijkbaar belangrijker dan het langere termijn nadeel (een volk kwijt)

Mijn bijen gaan de winter door op hun eigen honing. Het is jaren geleden dat ik ze suiker gegeven heb.

Wim

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: inwinteren

Bericht door Frans vanTongeren » di 31 aug 2004, 15:18

Dag Wim,
Een bij-vriendelijk mens ben je..!
Je kosten kunnen omlaag..
30 potten x 3,50 euro is 105 euro
Je bespaart suiker.....is 10 euro
Kosten voor het inwinteren op eigen honing..: 95 euro (i.p.v.175 euro)

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door jellehulzinga » di 31 aug 2004, 16:19

Er is op dit forum onlangs al eens geopperd dat het niet uitgesloten is dat wintersterfte te maken heeft met overwinteren op suikerwater, voor de bijen ongetwijfeld een product van zeer inferieure kwaliteit.
Citaat uit een bijenboek van H.J. van Gool:
De meeste volken hebben niet voldoende voedsel kunnen vergaren.......
De bijenhouder moet daarom bijvoeren en daarvoor gebruikt hij suiker. Dit omdat suiker praktisch geen onverteerbare bestanddelen bevat en derhalve zeker als voer voor de winter de voorkeur verdient boven honing en tevens omdat suiker goedkoper is dan honing.
(bijenhouden met succes, 7e druk, blz.82)
Over inferieur gesproken? Verder geeft hij veelal het gebrek aan stuifmeel de schuld van diverse voorjaarsproblemen en vooral het te laat inwinteren als belangrijkste oorzaak voor de wintersterfte van honderden bijenvolken.
Citaat, blz.268:
Het voeren moet uiterlijk eind september afgelopen zijn. Vele imkers beginnen dan pas of nog later. Daarom sneuvelen iedere winter honderden bijenvolken. Bovendien worden volken die laat ingewinterd zijn, nooit hoogvliegers in het volgende seizoen.
Zo werd er dus in 1981 geschreven. Aangezien het jarenlang een cursusleerboek is geweest en Ir. Mommers als rijksbijenteeltconsulent het aanbeveelt, waarom zou dit dan verkeerd zijn?
Ik bedoel natuurlijk het gebruik van suiker hè.
Tenslotte is het boek geen honderd jaar oud, dus ik neem aan dat ze 20 jaar geleden wel degelijk wisten wat er op "chemisch gebied te koop" was. Misschien zouden de bijen zelf wel kristalsuiker kiezen, als ze de mogelijkheid daarvoor hadden. Maar ja, ze moeten wel voor nectar kiezen, omdat de natuur nou eenmaal niets anders te koop heeft.
Jelle

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Ed Pieterse » di 31 aug 2004, 20:22

Hallo Dennis,
Speelziek schrijft:
Invertsuiker kan op eenvoudige wijze ookzelf worden samengesteld. Suiker en water worden in deverhouding van 2 op 1 gemengd met een toevoeging van 1 á 2 g melkzuur voor elke kg suiker.
Het geheel wordt 30 minuten aan de kook gehouden, op een kleine vlam; pas op voor schuimvorming.
Melkzuur (geen andere zuren) is verkrijgbaar in de apotheek.
Door dit proces worden samengestelde suikers (bietsuikers) gesplitst in druive- en vruchtensuiker.
Ed Pieterse

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten