imker materialen tentoonstelling te PRAAG.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:
Re: imker materialen tentoonstelling te PRAAG.

Bericht door apiario » zo 31 dec 2006, 08:41

Maar, ja Hans........ nog geen ronde ramen.
Ik ben maar begonnen met een PVC buis van 40 daar heb ik 22 ringen van gezaagd.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: imker materialen tentoonstelling te PRAAG.

Bericht door marc » ma 01 jan 2007, 07:31

Een doodgeboren kind. Een oorspronkelijk misschien lovenswaardig idee zodanig de grond inboren ! Ik weet niet hoe de brave man op het idee van een plastic kast is gekomen, misschien niet beter wetende of een plastic fabrikant in de familie of de hulp gevraagd van een commerciëel iemand die moet helpen Europa te veroveren maar nul de botten van bijenkasten afweet ?
Onze EPS kasten nemen al bijna geen vocht op, plastic doet dat helemaal niet, EPS isoleert dan nog prima, plastic doet dat helemaal niet... moet ik nog verder gaan ? Gelukkig dat de trommel rond is en het water zo beter de weg naar het vlieggat vindt. Hopelijk leveren ze er een waterbak bij [:)].
Of hoe schone schijn bedriegt, men heeft hier duidelijk aan het (verkoopbare) uiterlijk gewerkt maar bijentechnisch is het een monster. Handelaars die dit willen invoeren wezen gewaarschuwd.

Ik probeer hier al een jaar het belang van vochtvrije kasten voor iedereen duidelijk te maken, ginder zijn ze nog verder achter. Als deze kast wil doorbreken dan zal pas echt bewezen worden dat de wintersterfte ook zonder varroa optreedt.

Geef mij dan maar de stap voor stap techniek van Bertus.
Bertus alles wat je hiervan moet onthouden zijn de grotere ramen, maar zover was je al.

Een gelukkig 2007 voor iedereen en leer je imkerverstand meer te gebruiken.

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: imker materialen tentoonstelling te PRAAG.

Bericht door jaap » ma 01 jan 2007, 10:09

De tijd zal het leren of het wel of niet werkt.ik ga er mee aan de slag en probeer enkele kasten uit.kijk even op de website van http://www.AniVet.hu het zijn echt geen amateurs.jaap jager

jager

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: imker materialen tentoonstelling te PRAAG.

Bericht door marc » ma 01 jan 2007, 10:29

Jaap goeiemorgen, begrijp me goed ik heb helemaal niets tegen de vooropgestelde waarden van dat project (varroa, zwermen, honingopbrengst...) maar als je dan een tweede generatie kast op de markt zet verwacht je toch een verbetering.
Dan staat Bertus nu met zijn EPS draaikast 'kasttechnisch' al verder dan Anivet en zij zullen moeten verkopen om de gemaakte kosten terug te winnen.
Trouwens Anivet is niet de uitvinder maar de professionele site die de verkoop doet, die zit wel goed in elkaar ja [;)].
Nog een randje : de 100 kg te verwachten honing zal wel op Hongaarse leest geschroeid zijn ( o.a. grote acaciabossen) en dan waarschijnlijk wellicht nog een tikkeltje commercieel naar boven afgerond. Laten we het voor Ndl. en B. maar houden op +/- 50 kg.

Ik wilde gewoon waarschuwen. De commerciële toer (de look en de publiciteit)die Anivet met deze kast op gaat, heeft geld gekost, en zal ook de aankoopprijs bepalen.
Ik zou hier nog liever een kast van Bertus laten draaien want die nieuwe van A. (is) ni vet. (Hongaars is zo moeilijk nog niet :D)

We zijn goe bezig, zou de nacht er nog voor iets tussen zitten ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten