potjes schoonmaken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
poelmans_sven
Berichten:10
Lid geworden op:do 24 dec 2009, 10:01
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: potjes schoonmaken

Bericht door poelmans_sven » za 12 feb 2011, 13:19

Vraagje,

waarom maken jullie in het bijenhouden niet meer gebruik van zuurstofwater of afgeleiden hiervan ?
Organische vervuiling wordt weggebrand, het product valt uiteen in water en zuurstof (2 ongevaarlijke stoffen).
Enkel het opslaan van geconcentreerd zuurstofwater kan problemen geven voor zover ik weet.

MVG, Sven

bij
Berichten:43
Lid geworden op:ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds:2002
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Contacteer:

Re: potjes schoonmaken

Bericht door bij » ma 14 feb 2011, 21:09

Als ik potjes in de vaatwasser doe, dan zijn dit alleen honingpotjes, zonder de vieze vaat. Onze vaatwasser staat standaard op 75 C. Dit lijkt mij redelijk warm.

Ik ben benieuwd wat je bedoelt met ontsmetten? in de honing zelf zitten toch ook bacterieën. Voor zover ik weet zweven in de lucht ook allerlei organismen?
Als je de potjes ontsmet is het denk ook verstandig om deze te vullen in een steriel ruimte.
Daarnaast ben ik erg benieuwd hoe je de aftapvat steriel maakt, voordat je de portjes vult?.

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten:218
Lid geworden op:do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Boxmeer
Contacteer:

Re: potjes schoonmaken

Bericht door RobertF » ma 14 feb 2011, 21:31

Ontsmetten is het afdoden van micro-organismen.
Schimmels, virussen en Bacteriën.
Stel je zelf ten doel welke organismen je wilt afdoden, alleen meten is niet of nauwelijks mogelijk, zal dus vaag blijven.

Een steriele ruimte zal niet of nauwelijks mogelijks zijn in "deze wereld"
Met steriel zal mogelijk schoon bedoeld worden?
Dan is het weer wat is schoon?
Zo komen we de dag wel door en krijgen we de forumpagina's wel vol.
Groet Rob
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

Gebruikersavatar
Wiwi
Berichten:18
Lid geworden op:ma 14 feb 2011, 20:39
Contacteer:

Re: potjes schoonmaken

Bericht door Wiwi » di 15 feb 2011, 21:29

kbrnld schreef:Samengevat het je drie veel voorkomende varianten. Natriumbicarbonaat (wordt meestal met soda bedoeld), natriumwaterstofcarbonaat (bakpoeder) en natriumhydroxide (caustic soda of gootsteenontstopper). De eerste is als huishoudsoda in de supermarkt te koop en kan voor het schoonmaken van flessen gebruikt worden. Daarna met veel heet water naspoelen om alle sporen van soda kwijt te raken.
Beste Kees-Jan, Natriumbicarbonaat en natriumwaterstofcarbonaat zijn hetzelfde, nl. bakpoeder of maagzout, wat wij soda noemen is Natriumcarbonaat, zonder "bi".
"… das Imkern lässt sich nicht erlernen, man muss es leben, mit seinen Partnern, den Biens."
" Bienen sind Tiere. Experimente mit Tieren sind Tierversuche. Tierversuche sind Scheiße."

Citaten van enkele van mijn voorbeeldimkers.

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten:218
Lid geworden op:do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Boxmeer
Contacteer:

Re: potjes schoonmaken

Bericht door RobertF » di 15 feb 2011, 21:47

De wereld is in de loop der tijd anders gaan denken en handelen op het gebied schoonmaken en ontsmetten
De bijenwereld lijkt niet echt meegegaan in anders denken en handelen t.a.v schoonmaken en ontsmetten.
Oude methode, oude producten, in een moderne tijd.
Mensen de tijd heeft niet stil gestaan.
Het is toch niet omdat opa het deed dat het nu nog steeds goed is, met alle respect voor opa.
Soda waar hebben we het over!
Groet Rob
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: potjes schoonmaken

Bericht door willem » di 15 feb 2011, 22:07

Een tikje buiten de pot(jes) ... maar 't gaat over ontsmetten.
In het duitse koninginneteeltboek van Tiesler & Englert wordt P3 aanbevolen voor het ontsmetten van koninginneteelt kastjes.
Volgens de aanwijzingen van 'n leverancier dood dit ook virussen.
Iemand hier ervaring mee ?
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten:218
Lid geworden op:do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Boxmeer
Contacteer:

Re: potjes schoonmaken

Bericht door RobertF » wo 16 feb 2011, 06:45

De naaam P3 is wel heel sumier
Geef de juiste naam maar op dan kan ik het zo opzoeken
Liefst de werkzame stoffen, dat is nog mooier
Ik kan van de meeste producten wel aangeven waar ze tegen werken
Groet Rob
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

Eugeen
Berichten:82
Lid geworden op:di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: potjes schoonmaken

Bericht door Eugeen » wo 16 feb 2011, 07:53

P3 http://www.wola.nl/cms/upload/downloads ... 05_pib.pdfwordt gebruikt in de diergeneeskunde maar of onze bijen kunnen appreciëren dat we hun woning ermee ontsmetten is nog maar de vraag. Waarschijnlijk moeten we in moderne tijden dringend afstappen van onze oude gewoontes, zoals kasten afbranden, kasten instrijken met propolis, potjes proper maken met soda. De industrie heeft namelijk veel liever dat we hun nieuwste chemische middeltjes gebruiken. Daar is namelijk iets aan te verdienen en de bijen zijn 'in'. :(

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten:218
Lid geworden op:do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Boxmeer
Contacteer:

Re: potjes schoonmaken

Bericht door RobertF » wo 16 feb 2011, 08:35

Eugeen schreef:P3 http://www.wola.nl/cms/upload/downloads ... 05_pib.pdfwordt gebruikt in de diergeneeskunde maar of onze bijen kunnen appreciëren dat we hun woning ermee ontsmetten is nog maar de vraag. Waarschijnlijk moeten we in moderne tijden dringend afstappen van onze oude gewoontes, zoals kasten afbranden, kasten instrijken met propolis, potjes proper maken met soda. De industrie heeft namelijk veel liever dat we hun nieuwste chemische middeltjes gebruiken. Daar is namelijk iets aan te verdienen en de bijen zijn 'in'. :(
P3 03 van Ecolab lijkt een beter middel dan 05
Dergelijke middelen hebben o.a. een Veterinaire status dat wil zeggen ze mogen gebruikt voor voor bepaalde diersoorten in lege stallen en transportmiddelen
Voor potjes schoonmaken lijkt het niet het meest aangewezen middel, voor kasten komt eerder P3 03 in aanmerking
De industrie heeft 0 % belang bij de sector bijen houden
Daar is ook geen enkele toelating voor. EEn toelating kost veel, extreem veel geld
Geen omzet in deze sector is geen toelating aanvragen, zo simpel is het.
Ik ben beroepshalve bezig met desinfectie van ruimten, oppervlakken, lucht en water.
Al 25 jaar.
Hier de beschrijving van P3 03
Handelsmiddel P3-INCIDIN 03
Erkenningsnummer 8211/B
Erkenningshouder ECOLAB N.V.
Samenstelling 31 g/l ALKYLDIMETHYLBENZYLAMMONIUMCHLORIDEN
11 g/l DIMETHYLDIDECYLAMMONIUMCHLORIDE
136 g/l FORMALDEHYDE
43 g/l GLUTAAR(DI)ALDEHYDE
136 g/l GLYOXAL

Formuleringstype SL (Met water mengbaar concentraat)
Risicozinnen R20/21/22-R35-R40-R42/43-R68
S2-S13-S20/21-S23-S26-S28-S36/37/39-S45-S51
Gevarencategorie corrosief, schadelijk en sensibiliserend
Symbool C
Klasse A
Aard Ontsmettingsmiddel
Andere vermeldingen - Tijdens de toepassing een geschikt vol-gelaatsmasker dragen.
Teelt verblijfplaatsen fok- en gebruiksdieren (hokken,stallen)
Werkzaam tegen beplaade virussen, bepaalde, bacterien en bepaalde schimmels

Groet Rob
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

Eugeen
Berichten:82
Lid geworden op:di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: potjes schoonmaken

Bericht door Eugeen » wo 16 feb 2011, 09:57

Je hebt natuurlijk gelijk: De industrie heeft inderdaad geen enkel belang in de imkerij omdat ze er niks kan aan verdienen. Maar ik probeer te imkeren op een ecologische manier en als er geen problemen zijn, zou ik geen enkel product gebruiken. En een product dat geen toelating heeft voor gebruik in de imkerij is al helemaal geen optie. Als dierenarts weet ik maar al te veel over die middeltjes en in mijn imkerij probeer ik er juist zover mogelijk van te blijven. Iedereen gebruikt natuurlijk wat hij wil, maar voor mij is het gebruik van gelijk welk product ter ontsmetting of behandeling ethisch onverantwoord als er geen absoluut én bewezen bewijs is geleverd van ontbreken van residuen. :hive:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten