Koninginneroosters bij Segeberger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 26 mar 2011, 01:50

He die Hennie!!

jij bent niet veel veranderd zo aan je foto te zien :dance:. Idd de bril is wat donker en zo lijk ik (onbedoeld) nogal streng.
Ik moet toegeven dat ik het ook tof vind om hier weer rond te struinen. Een cliche: het is alsof ik niet ben weggeweest; ondanks het hele forum/site veranderd is. Ook persoonlijke begroetingen van andere oudgedienden die ik al heb mogen ontvangen, zijn fijn!

jp

Morgenochtend vroeg op; ik ga was smelten samen met de Halve Bij (Hugo Thone) op het bijenpark in ford Edegem. Wordt een keigezellige dag morgen! We sluiten natuurlijk af met heerlijk koud pintje.
JP

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door petro » za 26 mar 2011, 11:01

hoi,
Over beidde,hoewel de Segebergers(zover ik me herinner) mooi maatvast waren en ik daar de zelfde dikte van de omlijsting aan kon houden.(voor verschillende kasten.)
Petro
Jelte Pieter Dijkstra schreef:Petro,

gaat jouw constructie nu over houten kasten of Segebergers??

jp

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 26 mar 2011, 18:18

OK.

Maar sluiten de bakken dan nog wel redelijk op elkaar aan?? Je wilt niet dat er veel lucht tussen de bakken 'ontsnapt'. Bij spaarkast is dit geen probleem.

jp
JP

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door willem » za 26 mar 2011, 20:17

Hallo Jelte P.
Jelte Pieter Dijkstra schreef: Maar sluiten de bakken dan nog wel redelijk op elkaar aan??
Nee natuurlijk niet, bovendien kitten de bijen de bak boven het rooster lekker vast aan de roosterrand. Het probleem wordt dus verplaatst of groter.
De segeberger is ontworpen zonder bovenruimte en gebruik van een plat rooster, dat wordt wel vastgekit maar dat trek je makkelijk los.
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 26 mar 2011, 21:26

Hoi die Willem,

ooit schreef Hugo Thone (de halve bij) een artikeltje met als titel 'De nadelen van de Segeberger'. Hij was op een gegeven moment zo gefrusteerd door alle nadelen en overgangsproblemen met de Segebergers, dat hij zijn gloednieuwe kasten na 1 seizoen ellende weer heeft verkocht. Een van de nadelen is dat de toplatten gelijk zijn aan de bovenkant rand; de bijen kruipen zo namelijk veel sneller over de bovenrand. Je hebt dat probleem veel minder bij een spaarkant waar de ramen lager in liggen.

Een nadeel wat mij betreft (weet niet of HT dat ook heeft genoemd) is het gebruik van de platte roosters. Je moet ze namelijk echt van de ramen af trekken. Zeker bij mijn bijen die veel propolis aanzetten. Dit zorgt voor prikkelende bijen en soms zit het rooster zo vast dat ze je het rooster krommig, zo niet krom trekt wat weer problemen geeft als het rooster teruggeplaats moet worden. Roosters moeten kaarsrecht plat liggen. Draadroosters hebben mijn voorkeur; die zijn sterker. Je zet het imkermes eronder en voilla..... Maar het ziet er naar uit dat draadroosters niet toepasbaar zijn bij Segebergers.

JP
JP

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door petro » za 26 mar 2011, 22:14

Nadeel is zeker dat de bakken slechter afsluiten.Wat overiggings niet geld als ze volkomen vlak zijn.
Voordeel is de bijenruimte die je er mee creeert waardoor er beduidend minder vastgekit wordt.
Tweede voordeel is dat je dat ook kunt doen met een draadrooster.
Petro
Jelte Pieter Dijkstra schreef:OK.

Maar sluiten de bakken dan nog wel redelijk op elkaar aan?? Je wilt niet dat er veel lucht tussen de bakken 'ontsnapt'. Bij spaarkast is dit geen probleem.

jp

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 27 mar 2011, 00:15

OK. Ik zal van de week alvast experimenteren met latjes op de roosters. In feite zijn latjes op de roosters voldoende zodat de honingkamer dus hoger komt te liggen. Het rooster plakt dan nog steeds aan de broedkamerramen vast...maar soit. Zou ik ook latjes onder het roosters leggen, dan komt de bak zeker omhoog.
Per volk ga ik twee roosters leggen en de moer opsluiten in 1 broedkamer. Het onderste rooster hoef ik maar een keer te leggen in begin zomer en einde zomer weg te halen.

JP
JP

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door petro » zo 27 mar 2011, 08:17

Ik meen me te herinneren dat het vooral ging om het onder het rooster te doen,ik heb het eerst geprobeert met losse latjes(was een hoop geknoei)later heb ik ze verlijmd op het rooster.
Moet eerlijk zeggen dat de hele Segeberger me zwaar tegen viel maar dat is persoonlijk,is voor een ieder anders.
Petro
Jelte Pieter Dijkstra schreef:OK. Ik zal van de week alvast experimenteren met latjes op de roosters. In feite zijn latjes op de roosters voldoende zodat de honingkamer dus hoger komt te liggen. Het rooster plakt dan nog steeds aan de broedkamerramen vast...maar soit. Zou ik ook latjes onder het roosters leggen, dan komt de bak zeker omhoog.
Per volk ga ik twee roosters leggen en de moer opsluiten in 1 broedkamer. Het onderste rooster hoef ik maar een keer te leggen in begin zomer en einde zomer weg te halen.

JP

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door TubaLeoVoet » zo 27 mar 2011, 17:05

Wa een hoop onnodig werk, die latjes. Ik leg de roosters gewoon tussen twee kamers, of tussen bodem en kamer. Er wordt echt heel weinig propolis tussen gesmeerd.
Wat heeft het voor zin om Segeberger te kiezen en dan verder het hele concept te wijzigen met houten latjes ?
Ik vind het juist prettig dat ik met Segeberger geen extra werk heb.

H.J.Booij
Berichten:143
Lid geworden op:wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds:1995
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Alblasserdam
Contacteer:

Re: Koninginneroosters bij Segeberger

Bericht door H.J.Booij » ma 28 mar 2011, 22:29

Hallo JP,

Optie 1: Bij Ielgat hebben ze geel roosters van plastic die tussen de bakken vallen.

Optie 2: er zijn ook tussenbodems met inlegplaten hierbij een voorbeeldje dan heb je volgens mij de bijenruimte helemaal oke.
http://www.bienen-voigt.de/de/Beuten/Se ... tterplatte


PS ielgat heeft tegenwoordig ook de bijenruimte tussen de voor en achtekant goed!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten