Spaarkast 8 of 10 ramen?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:
Re: Spaarkast 8 of 10 ramen?

Bericht door jossmits » do 14 apr 2011, 07:59

Ik heb vorig jaar geleden een vergelijking gemaakt van inhoud van verschillende kasten. zie onderstaand overzicht:
inhoud in liter oppervlak raat oppervlak raat bij latten
spaarkast 10 raams 2bakken 66 135 dm2
spaarkast 8 raams 2 bakken 53 105 dm2
spaarkast 6 raams 2 bakken 40 81 dm2 96 dm2
warre kast 8 raams 38 80 dm2 96 dm2
dadant blatt 10 raams 53 113 dm2
Een 8 raams spaarkast heeft dus dezelfde inhoud als een dadant blatt kast. Het oppervlak raat is wat kleiner dan in de dadant blatt. Dat komt doordat de raampjes relatief wat meer van de bruto ruimte afsnoepen. Kijk ook hoeveel ruimte weggaat aan raampjes in de warre kast of de 6 raams spaarkast met raampjes of met latten.
In elk geval is de 8 raams spaarkast ruim voldoende. Wat mij betreft beter dan de 10 raams spaarkast.

groeten,

Jos

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Spaarkast 8 of 10 ramen?

Bericht door semar » do 14 apr 2011, 16:21

Zover ik weet imkeren de meeste Nederlandse en Britse imkers op een 10 raams spaarkast/National hive.
Het simplex raam is indertijd op het Engelse raam gebaseerd
(handel kale volken naar Engeland tijdens het uitstreven van de britse bij door de tracemijt.

Het verhaal over het klimaat is onzin. :doh:
het voordeel van losse bouw is dat je de groote van de kast makkelijk kunt aanpassen, denk je dat ze te ruim zitten, dan hang je tijdelijk een sluitblok in. Zitten ze te klein plaats je er bakken op.
De behoefte aan ruimte is natuurlijk ook afhankelijk welk ras je hanteerd, en de dracht in de loop van het jaar.

Zelf werk ik met Dadant (us) 11 raams, en dat bevalt voor mijn standplaats (hartje amsterdam) prima.

Ik begrijp wel dat voor bestuivingsvolken het een nadeel kan zijn met erg groote bijenvolken/kasten te werken. :think:
vooral onder glas kan ik me dat wel voorstellen, en dat voor die doeleinden een 8raams kast mischien veel pasender/plezieriger is bij
het voordurende reizen.

vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Groenenberg
Berichten:2
Lid geworden op:wo 13 apr 2011, 14:54
Contacteer:

Re: Spaarkast 8 of 10 ramen?

Bericht door Groenenberg » do 14 apr 2011, 16:55

Bedankt voor jullie reacties,

Dan ga ik toch maar eerst voor de 10-ramer. Vanmiddag heb ik de Werkbij gebeld en ik kan mijn 8-ramer zonder probleem omruilen voor een 10-ramer. Geen probleem dus, laat ik eerst maar standaard beginnen. Experimenteren doe ik later wel.

Gerben

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Spaarkast 8 of 10 ramen?

Bericht door Oude Essink » do 14 apr 2011, 18:27

neem dan gelijk een met losse bodem en Varoa-onderschuif!!
hennie oes

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Spaarkast 8 of 10 ramen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 14 apr 2011, 21:34

Hahah alweer een imker geholpen. Zo bewijst dit forum haar nut :P .
JP

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Spaarkast 8 of 10 ramen?

Bericht door Els Kleijnendorst » do 14 apr 2011, 22:37

Even off topic, maar het moet mij van het hart : heb verleden jaar via het forum heel veel 8-ramers + aanvullend materiaal voor deze kasten gratis aangeboden. Niemand reageerde daarop, heb toen alles maar naar de Gemeente reiniging gebracht. Toch jammer dat er imkers zijn die liever betalen voor een kast. En dat terwijl er toch regelmatig geklaagd wordt over de hoge kosten van het bijenhouden.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Spaarkast 8 of 10 ramen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 19 apr 2011, 11:29

Els Kleijnendorst schreef:Even off topic, maar het moet mij van het hart : heb verleden jaar via het forum heel veel 8-ramers + aanvullend materiaal voor deze kasten gratis aangeboden. Niemand reageerde daarop, heb toen alles maar naar de Gemeente reiniging gebracht. Toch jammer dat er imkers zijn die liever betalen voor een kast. En dat terwijl er toch regelmatig geklaagd wordt over de hoge kosten van het bijenhouden.
Ik had graag gratis spul overgenomen, helaas ben ik een jaar te laat begonnen met imkeren.... :doh:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten