Kast met glazen raampjes aan achterzijde

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:
Re: Kast met glazen raampjes aan achterzijde

Bericht door jomme » do 26 apr 2012, 19:51

En nu nog de plannetjes en afmtingen he mannen! :be8:

smile
Berichten:109
Lid geworden op:do 13 okt 2005, 15:13
Locatie:Middelburg
Contacteer:

Re: Kast met glazen raampjes aan achterzijde

Bericht door smile » do 26 apr 2012, 20:10

Juistja... in mijn geval was het hoofd made :shock:

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten:218
Lid geworden op:do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Boxmeer
Contacteer:

Re: Kast met glazen raampjes aan achterzijde

Bericht door RobertF » vr 27 apr 2012, 07:56

Heel mooi de bijdragen aan de verschillende kasten.
Leerzaam, bedankt.
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Kast met glazen raampjes aan achterzijde

Bericht door apiario » vr 27 apr 2012, 12:12

Beste bedenkers,

Met genoegen zitten kijken naar de mooie glazen kasten. Het kriebelt om er ook een te maken.
Bij één van de kasten zie ik een stekker. En dat doet me denken dat we er wel wat meer mee
zouden kunnen doen, MAAR HOE OF WAT???.

Eerst het verhaal wat bij deze gedachte aanleiding waarom ik reageer.
De laatste reis naar Brazilie (Dec2011) werd ik gevraagd om naar een grote groep imkers te gaan Die wel wat vragen hadden omtrend de varroa
Ik was er toch en kom uit Europa, want daar weet men alles van varroa, dacht men daar. De meesten hadden van varroa geen kaas gegeten.
En stonden er zeer vreemd tegen over. De varroa is daar wel aanwezig maar de geafrikaniseerde bij weet er heel goed mee om te gaan.
Vandaar dat men er ook nooit naar kijkt.

Maar daar kwam zomaar een eind aan. El nino een weersysteem zorgde voor een lange tijd voor veel regen en lage temperaturen
Om kort te gaan. Er waren nu imkers die 40% van hun volken kwijt waren aan de varroa.

Zo goed en kwaad heb ik hun wat over vriendelijk bestrijding verteld. Maar wil je dat goed doen dan moet je dat meer begeleiden.
Deze week heb ik opnieuw gevraagd hoe het met de varroa en bestrijding was afgelopen en wat de resultaten waren.

Ze waren het alweer aan het vergeten de temperatuur lag weer zo rond de 30/35 graden en van de varroa was niets meer te bekennen
Dat wil zeggen ze zullen er wel zijn maar in dermate weinig gevallen dat men zich er niet meer druk om maakt.
De temperatuur was weer zo hoog dat de natuurlijke bestrijding haar werk had gedaan.


Terug naar dat stekkertje en de gedachte zou het niet mogelijk zijn om iets in elkaar te prutsen zodat we eens kunnen kijken
of wij hier iets kunnen doen met warmte behandeling. De stekker sluit aan op een Chip die zorgt voor de juiste temperatuur en tijdsduur. Het element zit verborgen in de dekplaat die dan weer snel verwisselbaar is naar andere kasten enz. enz. Ik meen dat 36,2 graden de varroa al over de klink jaagt ?


Denk eens mee "Uitvinders" We zouden dan een nieuw item kunnen beginnen. Of is het te hoog gegrepen ?

Gr

Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Kast met glazen raampjes aan achterzijde

Bericht door willem » vr 27 apr 2012, 15:59

apiario schreef:

Terug naar dat stekkertje en de gedachte zou het niet mogelijk zijn om iets in elkaar te prutsen zodat we eens kunnen kijken
of wij hier iets kunnen doen met warmte behandeling. De stekker sluit aan op een Chip die zorgt voor de juiste temperatuur en tijdsduur. Het element zit verborgen in de dekplaat die dan weer snel verwisselbaar is naar andere kasten enz. enz. Ik meen dat 36,2 graden de varroa al over de klink jaagt ?

Denk eens mee "Uitvinders" We zouden dan een nieuw item kunnen beginnen. Of is het te hoog gegrepen ?
Helaas te laat, is al uitgevonden maar verbetering is natuurlijk altijd mogelijk. Kijk bij http://www.imkershop-seip.de/shop/page/65
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Kast met glazen raampjes aan achterzijde

Bericht door apiario » vr 27 apr 2012, 16:57

O... jee. Ik dacht aan miljoenen en mooie vrouwen die zouden binnen lopen. :D :D :D :D maar bedankt ik hou het nu maar bij de bijenvrouwtjes.
ook gezellig.

Gr
Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

smile
Berichten:109
Lid geworden op:do 13 okt 2005, 15:13
Locatie:Middelburg
Contacteer:

Re: Kast met glazen raampjes aan achterzijde

Bericht door smile » vr 27 apr 2012, 20:38

Voor de mensen die de mijt zapper niet kennen ik heb hier een artikeltje er over geschreven. Ik ben hem dus momenteel aan het testen :think:

Helaas nog geen concrete resultaten.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Kast met glazen raampjes aan achterzijde

Bericht door Bart de Coo » vr 27 apr 2012, 20:42

Schitterend Jomme. Ik ben altijd stinkend jaloers op mensen die fatsoenlijk kunnen houtbewerken. Ik kan dat niet.

Bart

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Kast met glazen raampjes aan achterzijde

Bericht door jomme » vr 27 apr 2012, 20:46

Ik kan dat ook niet hoor Bart :be8:
Als de plankjes al gezaagd zijn kun je met een minimum aan spul of een minimum aan relaties aan de slag.
het enige wat ik moeten doen heb is schuine kantjes zagen en een inkeping frezen maar voor ieder echte houtbewerker is dit een koud kunstje...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten