Dadant maar welke

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:
Re: Dadant maar welke

Bericht door Samuel Murray » vr 19 sep 2014, 00:05

Ewout schreef:In het rapportje van dit onderzoek hebben ze het ineens over Dadant Modified en zeggen dat dat hetzelfde is als Dadant US, maar volgens imkerpedia is dat niet zo.
Ik denk dat Imkerpedia fout is hier. Imkerpedia's maten voor Modified Dadant en Dadant US komen uit een Duitstalige bron die niet is nagechecked op akkuraatheid.

Een korte google op imkershops in the VS en VK laat bij me de indruk dat Dadant US en Modified Dadant hetzelfde is. Maar... Broeder Adam had ook een kast die hij "modified Dadant" noemde, maar waarvan de maten anders zijn dan de "Modified Dadant" die in de 1920s in de VS tot stand is gekomen.

De originele Dadant had een langer toplat dan de Amerikaanse Langstroth, en bij de Modified Dadant is de lengte van de toplat verkort tot hetzelfde lengte dan de Langstroth. Let op: de Amerikaanse Langstroth, dus niet de "Langstroth" die je op Imkerpedia's lijst van afmetingen krijgen (dat zijn Duitse/Zweedse Langstroth maten). Volgens Imkerpedia is de Modified Dadant in Engeland ontstaan (??) en Imkerpedia geeft de afmetingen van dat "modified Dadant" aan als hetzelfde als de Quinby. Helaas zijn er geen citaten op Imkerpedia voor de kastmaten.

Ik heb het idee dat zelfs imkershops verschillende namen gebruiken voor de kasten, en als je dus besluit om Dadant te gebruiken, zal je altijd bij één imkershop moet kopen, voor de zekerheid.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Dadant maar welke

Bericht door semar » vr 19 sep 2014, 11:44

dat klopt, en even testen veel leveranciers hebben volgens mij ook geen idee.

zolang de binnenmaten klopen kun je trouwens aardig wegkomen,
mijn oude bijenhuis dadant heeft dezelfde binnen maten
maar de houddikte/soort en constructie zijn niet gelijk met die van holtermann
waar ik de laatste vandaan heb, je moet goed opletten welke van de honingbakken je bovenop
zet, de bijenhuis daken zijn iets te klein voor de holtermann bakken.
maar met slim stapelen kom je een eind, en dat de buitenkant dan iets verspring stoort niet echt.
op den duur zulen de holtermann kasten de bijenhuis kasten vervangen, tot die tijd eenmix.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten