Waarnemingen in de winter 2014-15

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Jaap v.Popering »

Bij het nader bekijken op mijn pc blijken er wel meer dan honderd mijten op te liggen .
Soms is een foto maken en thuis bekijken duidelijker dan het beeld wat je in de stal hebt .
Bijlagen
varoalade.jpg nn.jpg
hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door hansjochem »

Ga je er nog iets aan doen Jaap of wacht je tot december?
Using Tapatalk
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik denk het wel want tot dec wachten denk ik dat geen zin heeft omdat er dan waarschijnlijk nog broed in zal zitten .

Jaap v P
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door bee-tree »

Jaap v.Popering schreef:Bij het nader bekijken op mijn pc blijken er wel meer dan honderd mijten op te liggen .
Soms is een foto maken en thuis bekijken duidelijker dan het beeld wat je in de stal hebt .
Je foto is op ware grootte ? Ze beslaat niet de hele "Varroala" ?
Is dit de plek in het midden van de la ? Lagen er ook Varroa's buiten de gefotograffeerde plek, maar niet zo 'dik' gezaaid ?
Die heb je óók meegeteld ? Van hoeveel dagen is jouw gevallen aantal ?
Ik vraag dat omdat ik óók elke dag tellingen verricht. Bij sommige volken ligt er net als bij jou, korrelig donker spul, dat het tellen
bemoeilijkt. Daarom schat ik 't aantal maar, Op jouw foto kan ik er zo gauwweg 20 tellen; dus verkeerd ingeschat ?
Wai is dat voor soort donker spul ? Uitwerpselen van oorwurmen en duizendpoten ?
Iedereen komt die beestjes wel eens tegen in de kasten. Er wordt weinig over gepraat alsof het een teken van slechte hygiene is.

Fruittelers hebben ze graag in hun plantages omdat ze jagen op fruitmotrupsen, In onze volken jagen ze op de rupsjes van wasmotten. Fruittelers hangen om de 20 meter bloempotten (op de kop) in de bomen, met hooi er in als schuilplaats voor die lichtmijdende nuttige dieren. Enz. Zj.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Jaap v.Popering »

Op de vorige pagina staat de complete foto , waar ik het onderste gedeelte van uitvergroot heb . en de mijten van de complete varroalade ( ongeveer ) geteld . de oorspronkelijke foto is bijna 6 mb en daardoor wat meer uit te vergroten en zijn de restanten op de lade dan ook wat duidelijker te herkennen .
Dit is de mul van vier dagen en zal proberen op te sommen wat ik denk te zien .
Licht en donker gekleurde mijten . Licht en donker gekleurde was mul , .Zwart gekleurde delen van bijen :think: :think: ( Neeee niet van de zwarte bij ,,,,maar van één zwarte bij .. :roll: ( pootjes , een gedeelte van een kop ). Ook zie ik nog de een of andere tor . en nog enkele grotere stukken welke wat grotere delen van een celdeksel kunnen zijn .
Nee uitwerpselen van andere dieren denk ik niet dat deze er tussen liggen .

Jaap v P
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door bee-tree »

Jaap bedankt voor je duidelijke toelichting.
Ik had gehoopt dat je nog even was in gegaan op m"n zin: "Alsof de aanwezigheid van een Duizendpoot een teken
van slechte hygiene is ". Misschien dat iemand die zin verkeerd verstaat. Ik wil er mee zeggen dat de aanwezigheid
van sommige soorten dieren zelfs goed is voor de bijenvolksgezondheid. Als voorbeeld neem ik de
Gewone duizendpoot (Lithobius forficatus) die ik wel eens zie vluchten als ik de deksel optil. Hij komt vanaf
de binnenwand van de kast.
In Nederland hebben we 3 soorten; de Gewone, met 15 paar pootjes, de Tuinduizendpoot met 49 tot 57 paar pootjes
en de Compostduizendpoot met 77 tot 83 paar pootjes.
Ze eten kleine ongewervelde dierjes zoals slakken, wormen en insecten.
Vrijwel alle soorten Dp's in de wereld behoren tot de nuttige dieren omdat ze dieren opeten die aan planten knagen, Daar behoren
onze bijen gelukkig niet bij. Ik vraag me af wat de Gewone duizendpoot in de bijenkast te zoeken heeft.
Alleen 'n schuilplaats overdag ? Normaal zit hij als lichtmijdend diertje onder stenen of boomschors. Vandaar dat hij
in de volksmond Steenloper wordt genoemd.
Zou hij soms ook z'n kostje vinden in de bijenkast ? Ik zal er eens eentje vangen en in containertje het mul van de
Varroala aanbieden met dode en nog levende, pas gevallen Varroa's.
Ik beschouw hem voorlopig als een welkome nuttige gast in 'de volken. Ook als het 'n commensaal blijkt te zijn,
dus goed noch kwaad doet, gun ik hem 's WINTERS 'n warm plekje, net als de Lieveheersbeestjes en
Kogelspinnen die genoegen nemen met de ruimte tussen kastdeksel en 'dekkleedje'. Zj, :b10: 3

P.S. Ik heb de stille hoop dat de duizendpoot wat jonge kelderslakjes opeet die momenteel ook 'n warm
winterverblijf aan het zoeken zijn. Over de schadelijkheid en nuttigheid van die tijdens de winterzit is ook nog niet veel bekend.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Jaap v.Popering »

bee-tree schreef:

net als de Lieveheersbeestjes en Kogelspinnen die genoegen nemen met de ruimte tussen kastdeksel en 'dekkleedje'.
.
Er zijn er zelfs nog meer welke daar een gezinnetje willen gaan stichten :naughty:
Bijlagen
t 003 a.jpg
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik heb vandaag weer een keer enkele volkjes bekeken . het ene volk broed in alle stadia , en het andere volk waar ik al eerder over berichte heeft ook nu geen broed .
Het zal denk ik ook dit jaar weer moeilijk zijn om het juiste tijdstip om te bestrijden vast te stellen .
Bijlagen
11-11.jpg
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Freek »

Jaap,

Mooie foto.
Moertje kuiert daar in de linkerbovenhoek van de foto rond 8).
Ik open zelf nu nog wel rustig de dekplank, maar hoe leuk het ook is, ik kom er zelf nou liever niet meer in, en probeer me met waarnemingen van buitenaf en door te voelen hoe zwaar de kast weegt te redden tot het voorjaar, druk je een moer dood is er een volk weg, ik heb geen kielers met reservemoeren ingewinterd.

Freek
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Jaap v.Popering »

Freek schreef:Jaap,

Mooie foto.
Moertje kuiert daar in de linkerbovenhoek van de foto rond 8).
Goed gezien :violin:
Het is ook niet de bedoeling dat iedereen zijn volken in de wintermaanden gaat controleren want zo je al schrijft een koningin ben je zo kwijt hoewel het mij nog niet is overkomen .
Ik doe dit om de bijenhouders enig inzicht te geven over de volken in de wintermaanden .

Jaap v P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 52 gasten