gedrag van bijen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: gedrag van bijen

Bericht door A.A. Staals » do 31 dec 2015, 07:51

Jaap v.Popering schreef: Om welke reden het ene volk wel en het andere op dat moment geen stuifmeel verzameld is natuurlijk moeilijk te verklaren , maar het is misschien enkele dagen later andersom .
Jaap v P
Jaap
Zoals je op de foto;s kunt zien is het,het ene volk (en andere pas samengestelde volken) wel en de ANDERE (8 op foto en de rest er langs) niet. En zo is het dan elke dag weer. De waarnemingen gaan over jaren met een voldoende groot aantal volken om hier iets over te zeggen.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: gedrag van bijen

Bericht door Jaap v.Popering » do 31 dec 2015, 08:37

Het volk welke bij mij het getoonde broed vertoont , is een jong koningin van deze zomer . staat in mijn achtertuin en heeft vrijwel elke dag dat het vliegweer geweest is ..stuifmeel binnengehaald . .Vandaar dat ik denk dat het er iets mee te maken heeft .

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: gedrag van bijen

Bericht door A.A. Staals » do 31 dec 2015, 09:43

Jaap v.Popering schreef: En er zal ook altijd verschil in volken blijven . Ik heb dit jaar met stuifmeelonderzoekken geconstateerd dat het ene volk massaal een bepaalde kleur stuifmeel verzamelde , en het volk ernaast massaal een andere kleur . Alles zullen wij nooit verklaart krijgen .

Jaap v P
Zou dit te maken hebben met de communicatie in een volk?

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: gedrag van bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 31 dec 2015, 10:47

Ik denk dat er wel wetmatigheden uit al deze ervaringen op te tekenen zijn.
Ad geeft dat ook al duidelijk aan en ik heb zelf ook dergelijke ervaringen.

Alles samenvattend zou je kunnen stellen dat de volgende ranking zit in het broedaanvangen:
temperatuur > voer(stuifmeel) > daglengte > ras > leeftijd koningin > samengesteldheid volk > grote (winter) voorraad

gr.
JP

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: gedrag van bijen

Bericht door Jaap v.Popering » vr 01 jan 2016, 14:54

Wij leven natuurlijk in een tijd dat men alles verklaart wil zien , anders is de mate van waarheid al snel beneden de maat .

Ik kan mij nog herinneren dat er in de jaren 60 van de vorige eeuw ook bijenvolken ( in die tijd de zo genaamde zwarte bij ) de winter niet overleefden en dan meestal , de een of andere hongerdood . .... Wanneer men dan sporen zag van een broednest(je) ging men er van uit dat zij pas recent dood gegaan waren ...... Niemand dacht zelf maar aan dat ook zij wel eens broed in de winter gehad zouden kunnen hebben , :think: Het was zelfs een doodzonde om zelfs maar een dekkleedje aan te raken , laat staan in een volk te kijken .

Tegenwoordig is het wat belangrijker om dit vanwege een varroa bestrijding te weten , en op dit moment worden er in Nederland meer volken in de winter geopend om een conclusie te hebben dan :think: :think: tijdens heel de vorige eeuw .

Nu de hamvraag . Welke volken er broed in de winter hebben??? . welke niet ??..en om welke redenen .
Volgens mij zullen er nog vele vragen beantwoordt moeten worden .

vraag 1... is het de afkomst van de koningin .( ras ..leeftijd .. of soms streekgebonden populaties ( vuilbakkenras ) )???

,,, 2 Heeft het met het drachtgebied te maken ?? ( Tot welke tijd hebben zij nectar ..stuifmeel ...of die beide kunnen verzamelen ..en in welke mate .) Ik bedoel of zij al in september geen ... of tot eind november voldoende ...stuifmeel kunnen verzamelen .???

,,, 3 Is het de koningin welke daar opdracht voor geeft ....of halen de bijen stuifmeel en geven die aan de koningin opdracht om broed aan te zetten . ???.....Of geeft zij soms opdracht voor stuifmeel :think: en er is in de verste verte geen bloem te bekennen ?? :snooty:

,,,, 4 Gaat de koningin enkel bij voldoende stuifmeelvoorraad in de winter aan de leg .... of kiest zij tussen voldoende voorraad en aanvoer van vers stuifmeel .. ???

.......5...Ook de klimatologische omstandigheden zullen er zeker invloed op hebben . in de ene streek meer broed dan in de andere streek ...???


Dit zijn zo maar enkele vragen ,,maar er zullen er nog veel meer zijn .

Een ding weet ik .... :think: Al vele jaren open ik in de winter enkele van mijn volken , en ik kan niet verklaren om welke reden het ene volk wel en het andere geen broed in de winter heeft .


Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten