The Rose Hive Method

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:
Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » do 10 jul 2014, 20:48

FrancA,zijn manier van vermeerderen kun je zien in dit filmpje..deze broedafleggers hebben allemaal dezelfde darren en de moeren zijn allemaal zusters.
Lijkt een geweldig makkelijke manier van vermeerderen,maar op termijn gaat het zeker fout.
http://www.youtube.com/watch?v=eSPqiPgYq08


Toen de mens nog geen bijen hield en ze hun eigen gang konden gaan en niet met alle dochters op 1 of meerdere bijenstanden bij elkaar werden gezet reguleerden het zichzelf.....nazwermen konden ver weg vliegen en zo de kans op inteelt verkleinen.
Daar is heden ten dage geen sprake meer van.
Dus ligt het gevaar van inteelt altijd op de loer.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » do 10 jul 2014, 21:04

Alex Mönch schreef:FrancA,zijn manier van vermeerderen kun je zien in dit filmpje..deze broedafleggers hebben allemaal dezelfde darren en de moeren zijn allemaal zusters.
Lijkt een geweldig makkelijke manier van vermeerderen,maar op termijn gaat het zeker fout.
http://www.youtube.com/watch?v=eSPqiPgYq08
Als hij het altijd zo doet leidt dat wellicht tot problemen maar wellicht ook juist niet.
Want waar komt het genetisch materiaal vandaan?
Wellicht gelukkig niet vanuit menselijke selectie..
Hij gebruikt altijd bestaande moerdoppen die al speciaal genetisch voorgeselecteerd zijn door de bijen zelf.
En je mag na al die succesvolle miljoenen jaren gerust aannemen dat bijen zelf ook verstand hebben van hun eigen genetische selecties.
In zijn boek geeft hij aan daarnaast veel verschillende methoden toe te passen en daar jaarlijks variatie in aan te brengen.
Degeneren gekweekte bijenrassen gemakkelijk door inteelt of juist doordat ze door mensen gekweekt zijn?
Wie zal het zeggen?
Wellicht als de gentica over een x aantal jaren zover is..?

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » do 10 jul 2014, 21:17

Het genetisch materiaal komt door toedoen van T.R. ingeval van het filmpje van 1 moer.
Door hem zijn broedafleggers gemaakt die allemaal de zelfde afstamming hebben......hij vergroot met zijn methode het risico op inteelt enorm.

Bij de Buckfast bij wordt door de koninginnen telers gebruik gemaakt van Pedigrees om juist inteelt te voorkomen !!!!
kijk hier maar eens naar de afstammingen van al die lijnen.......1 doel......zorgen voor goede combinaties zonder inteelt!

http://perso.fundp.ac.be/~jvandyck/homa ... index.html

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » do 10 jul 2014, 21:38


Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » do 10 jul 2014, 22:16

Als de genetische eigenschappen met name over de moer muteren en reizen en die moer is bevrucht door een dar die uit een ander volk van 17 km ver weg komt, wat is dan het probleem met de dochters van de moer?

Die dochters bevatten wellicht genen van een dar die van 17 km ver weg komt en paren wellicht ook weer met een andere dar die van 17 km ver weg komt.

Die dochters leveren dus weer nieuw darrenbloed binnen de kolonie en hun dochters dan op hun beurt ook weer.

Wil je bevruchting echt 100% controleren, dan moet je moeren in darrenkooien laten paren of op een eiland.
En is bevruchten op een eiland dan opeens geen inteelt?

Nogmaals, weet jij exact waar vandaan de darren die bij jouw bijenvolken logeren zijn komen aanvliegen?

Sterker nog, soms leidt inteelt zelfs tot nodige verbeteringen en aanpassingen..
Door menselijk ingrijpen ontneem je bijen die mogelijkheid tot versneld evolueren.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » do 10 jul 2014, 22:30

Het probleem is,dat het waarschijnlijk is dat er vroeg of laat paringen plaats vinden tussen moeren en darren die teveel aan elkaar verwant zijn.
Er zitten immers vele duizenden darren per kast door al die strookjes voorbouw die hij om en om in de raampjes doet.
Dat al zijn moeren met darren die totaal niet verwant zijn aan de moeren zouden paren is wishful thinking!!!

Wil je inteelt uitsluiten,dan kan dat ALLEEN met gebruik van pedigrees en gecontroleerde paringen op geïsoleerde bevruchtings- stations of KI
Of door de jonge koninginnen een eind buiten het bereik van verwante darren in kastjes huisvesten zonder darren met verwantschap en ze daar dan op een stand laten bevruchten.
Bevruchten door darren die niet verwant zijn zorgt dat er nooit inteelt optreedt !!!

Daarom heb ik ook altijd de beschikking over een aantal raszuivere moeren,die bevrucht zijn op een bevruchtings-station.
De dochters hiervan laat ik dan ergens stand bevruchten mocht ik er nodig hebben of als ik door wil gaan met een lijn,dan laat ik de dochters ook weer bevruchten op een bevruchtings-station.
Dit jaar liep het volledig in het honderd omdat er in het volk waar ik van wilde overlarven geen larfjes van de goede leeftijd zaten.....het hele broednest was verzopen in de nectar...maar volgend jaar ga ik zeker van die kast natelen en jonge moeren laten bevruchten op het bevruchtings-station De Hoven...van mijn Spaarkast wil ik volgend jaar ook gaan overlarven.

Waar de darren die in mijn volken logeren vandaan komen is voor mij onbelangrijk omdat ik niet door teel met standbevruchte moeren.
Wel weet ik zeker dat hier bij standbevruchting een bepaald percentage zal komen van mijn eigen darren...dat heeft de praktijk immiddels wel bewezen.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » do 10 jul 2014, 22:58

FrancA schreef:Sterker nog, soms leidt inteelt zelfs tot nodige verbeteringen en aanpassingen..
Door menselijk ingrijpen ontneem je bijen die mogelijkheid tot versneld evolueren.
Alex Mönch schreef:Bevruchten door darren die niet verwant zijn zorgt dat er nooit inteelt optreedt !!!
Gemiste kans?
Want wat weten wij mensen nu eigenlijk van genetica behalve een paar honderd jaar wat geklooi in de marge.. :lol:

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » do 10 jul 2014, 23:04

Meer dan jij denkt :D
Tante neef paringen worden gebruikt om eigenschappen vast te leggen.
Die zullen vroeger toen de mens nog geen bijen hield ook wel eens voorgekomen zijn.
Evolueren is iets heel anders...dat wordt door bemoeienis van de mens niet tegen gehouden...in tegendeel zou ik zeggen.
Met de inbreng van andere rassen die beter bestand zijn tegen bepaalde ziektes en plagen wordt de evolutie versneld.
Denk maar aan de volledige uitroeing van de oorspronkelijke Engelse bij en het overleven van de Italiaanse kruizingen.
Laatst gewijzigd door Alex Mönch op do 10 jul 2014, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » do 10 jul 2014, 23:06

Of.. ..minder dan jij denkt ;)

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » do 10 jul 2014, 23:14

Nee,echt niet...dan moet je je er meer in gaan verdiepen :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten