Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
wernervm
Berichten:3
Lid geworden op:wo 03 jun 2015, 19:08
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Brussel
Contacteer:
Re: Vervuild kunstraat

Bericht door wernervm » do 11 aug 2016, 14:13

Het is inderdaad onvoorstelbaar dat de leden van de Vlaamse Imkersvereniging Konvib niets van informatie krijgen.
Als Vlaams imker ben ik verplicht om dit via de Nederlands Bijenhoudersvereniging en de Franse verenigingen te volgen.
Ik heb als Vlaams Brusselse imker zonet een mail gestuurd naar de voorzitter met de vraag om de leden zo snel mogelijk te informeren.

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » do 11 aug 2016, 14:22

Dat deed ik 10 dagen geleden ook. Ik stuurde een mail naar de voorzitter en de 2 ondervoorzitters van de konvib, met de oproep de vlaamse imkers te informeren. 1 reageerde dat die nog van niks wist. Hij ging dit verder opvolgen. Ondertussen zijn ze hopeloos te laat. Het wordt moeilijk om nu nog grondig bij te sturen.

Hetzelfde verhaal bij Het informatiecentrum voor bijenteelt onder leiding van Prof de graaf. Ik heb verschillende mails gestuurd en gebeld. Zelfs antwoorden op die mails is te veel gevraagd.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door tomer » do 11 aug 2016, 15:18

Idem. Ook mail gestuurd om het probleem te melden bij Konvib. Geen antwoord gekregen.
Alsof het enorm geminimaliseerd wordt en in de doofpot dreigt terecht te komen.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Alex Mönch » do 11 aug 2016, 17:23

Hallo Alex,

Heb jij al resultaten van de gereinigde kunstraat ? Zelf kan ik pas zaterdag a.s. in mijn volken kijken i.v.m. werk.



Morgen meteen na mijn werk ben ik ongeveer om 15.00 uur bij mijn miniplusstand om te kijken of het reinigen met sodawater en naspoelen met gebruik van de douchekop geholpen heeft.
Dan vermeldt ik het zo gauw als ik weer thuis ben op het forum.
Groet Alex

Marcje
Berichten:475
Lid geworden op:vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Marcje » do 11 aug 2016, 22:36

Steve_Delannoye schreef:Heel mooi, daar kunnen de Belgen nog iets van leren. Het blijft muisstil bij de KONVIB.
Zeg dat wel, zeer triest
Ik ben aangesloten bij de Algemene Vlaamse Imkervereniging - AVI vzw - en die laten niks van zich horen, of wachten af tot het te laat is, of zijn bang van hun hoofdsponsor......
Maar gelukkig ben ik ook lid van een lokaal Bijentelersgilde St-Ambrosius Lembeke , die kleine vereniging heeft al hun leden aangeraden om hier op dit forum mee te volgen en hebben ons ook de Lotnummers van de waswafels aangekocht bij xxxxxxxxx, na te kijken.
Ook om alles bij te houden zodat we samen sterker staan
Met dank aan Walter H. om direct te handelen en ons op de hoogte te brengen, dus er is toch nog een vereniging die achter hun leden staat in België :D

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » do 11 aug 2016, 23:26

Fijn om te horen Marc
Zijn er imkers in jou streek met problemen?

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door m.kolsters. » vr 12 aug 2016, 12:49

Om veel problemen te voorkomen doe ik in plaats van honingkamer ramen broedkamer ramen om honing in te oogsten.
Deze zijn geslingerd en nu kan ik deze gebruiken voor alle doel einden in de volken.
Dit doe ik al jaren en heb elk jaar mooie nieuwe uitgebouwde raten, als er dan wat mis is in de kast kan ik uitgebouwde raten hangen.
En als ik ze niet nodig heb stapel ik de broedkamers op met een beetje ijs azijn, in zuiver ramen komen geen was mot.
Dus veel voor deel met een kleine verandering.

En zelf geen was meer weg gooien alles omsmelten, dan hoeft de groot handel niet uit andere landen in te kopen
dan kan elke imker de was ruilen of zelf gieten.
Ik heb dit jaar al weer 40 kg zuivere was en dat brengt meer op dan honing.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Alex Mönch » vr 12 aug 2016, 15:56

Zojuist terug van mijn miniplus-stand Het reinigen van de kunstraat met een sterke soda oplossing en naspoelen met behulp van een douchekop, had geen enkel effect.
Ga dit weekend alle miniplus raampjes vervangen door miniplus raampjes waar ik stukken uitgebouwde schone honingkamer raampjes indruk.
De raatjes waar wat gesloten broed en ramen met wat larfjes hang ik in een miniplus toren met een koninginnen rooster eronder.
Wanneer deze zijn uitgelopen haal ik ze er af.
Jammer dat het reinigen niet gelukt is.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ErikS » vr 12 aug 2016, 16:03

Strak op schema en helemaal helder!,
dat wijst dan op een andere oorzaak als oppervlakte vervuiling / het lossingsmiddel.

succes met de volgende test.

grtz

erik.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Alex Mönch » vr 12 aug 2016, 18:06

Zojuist het zelfde probleem gevonden in mijn spaarkast,waar ik alle oude ramen vervangen heb door leeg geslingerde dit jaar gebouwde broedkamer ramen.
Alle oude voor zover mogelijk, gaan weer terug in de spaarkast.
Ramen met broed aan de zijkant gehangen.
Morgen de hele onderste broedkamer nakijken en de dit jaar gebouwde ramen eruit en de oude weer terug.
Laatst gewijzigd door Alex Mönch op vr 12 aug 2016, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten