The Rose Hive Method

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:
Re: The Rose Hive Method

Bericht door Ewout » do 10 jul 2014, 23:38

Volgens mij draai je de zaken om Alex... Bij zowel combinatieteelt als lijnteelt moet je homozygote ouderparen hebben om eigenschappen stabiel verervend vast te leggen. Alleen dan krijg je voorspelbare nateelt. En hoe krijg je die homozygote ouderparen? Precies - door tante neef paringen of andere methoden van inteelt!

Ik citeer:
Methoden van inteelt schreef:Een ideaal teeltsysteem bestaat uit het houden van raszuivere maar niet aan elkaar gerelateerde inteeltlijnen en deze te kruisen voor de productie van superhybriden.
Inderdaad, dan moet je de pedigrees uit de kast halen om het nog een beetje in de gaten te kunnen houden.

In de vrije natuur speelt dat hele verhaal niet omdat daar vrijwel geen homozygote ouderparen zijn (en dus 'helaas' ook geen 'superhybriden'). De resulterende combinaties zijn dan schier eindeloos, in tegenstelling tot bij de reinteelt (!). De koningin wordt in de vrije natuur/bij standbevruchting niet beperkt tot darren van geselecteerde volken. Als dat wel zo was, zou een bevruchtingsstation ook vrij nutteloos zijn.
Het verhaal was misschien anders geweest als Tim Rowe zijn afleggers uit 1 volk maakte van P moeren. Maar nakomelingen van een niet-reinteelt koningin kunnen verschillen als dag en nacht (andere afsplitsing van moedergenen, ze is immers niet homozygoot + andere vader).

Bedenk ook dat bijvoorbeeld op een eiland als Texel al 30 jaar vrijwel geen 'nieuw bloed' is geïmporteerd, en daar zijn de bijen nog kerngezond.
Net zoals FrancA denk ik dan: de natuur lost dat al lang genoeg zelf op - dit is waarom darren overal welkom zijn en zulke grote afstanden afleggen. Pas op het moment dat wij de touwtjes in handen willen hebben moeten we systemen gaan bedenken (lees: voorspelbare nateelt) om alles naar onze hand te kunnen blijven zetten.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » vr 11 jul 2014, 07:04

Nee,Ewout,ik draai niks om.
Bij een lokaal soort wordt er alleen ALS er bij toeval een tante neef paring heeft plaats gevonden niks mee gedaan in de zin dat zin dat er daarna geen super hybride uit voortkomen.
Goed lezen wat ik schrijf :D
Ik heb nooit gezegd dat het aan de lopende band gebeurt.
Hoe gezond en vitaal de bijen op Texel zijn weet ik niet.
Er zou eigenlijk een keer naar gekeken moeten worden of er regelmatig verschijnselen van inteelt zijn.
Ik twijfel of wij die hier ooit zullen horen.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » vr 11 jul 2014, 08:25

Alex Mönch schreef:Nee,echt niet...dan moet je je er meer in gaan verdiepen :D
Alex, ik zal je even bijpraten over het kleine beetje dat ik er van weet :)

Vroeger dachten genetici dat exact klonen mogelijk was, dus het creëren van een exacte kopie.
Tegenwoordig weten genetici door resultaten uit onderzoek dat dit een te simpele voorstelling van zaken was.

Dacht men vroeger dat de genenkaart een blauwdruk was, tegenwoordig weet men dat de genen niet meer zijn dan een palet van mogelijkheden met een vergrootte kans van overerving van eigenschappen.

Tegenwoordig weet men dat de draag- of verzorgende ouder (bij bijen) de schakelingen in de genen beïnvloedt doordat de draag- of verzorgende ouder zelf genetisch materiaal overdraagt, bij bijen door de samenstelling van de voedingsstoffen – koninginnegelei - en door omgevingsfactoren X.

Bij bijen komt het er dan op neer dat bij bijv. overlarven van potentiële dochtermoeren je daarnaast de samenstelling van de koninginnegelei niet volledig in de hand hebt en je ook andere omgevingsfactoren X nooit 100% gelijk kunt maken aan die van de moedermoer

Sterker nog: je weet niet eens welke genetische eigenschappen er precies in de larven zitten. En je weet ook niet welke genetische eigenschappen tijdens de verschillende broedstadia aan- of uitgeschakeld worden.

Dan zijn er ook nog vele andere stadia in het leven van de moer - met veel verschillende omgevingsfactoren X - die ook weer tot gevolg kunnen hebben dat verschillende genetische eigenschappen aan- of uitgeschakeld kunnen worden.

Een koninginneteler doet zijn/haar best en hoopt op een vergrootte kans van bepaalde eigenschappen en dat wordt dan vervolgens een 'succesvolle lijn' genoemd.

Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat jij e.e.a. met betrekking tot koninginneteelt wel 100% overziet en in de hand hebt en/of denkt dat andere koninginnetelers het bepalen van alle gewenste genetische eigenschappen wel volledig in de hand hebben.
Sorry als ik jou en/of andere koninginnetelers daarin heb onderschat.

Respect! :)

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Freek » vr 11 jul 2014, 08:53

Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat jij e.e.a. met betrekking tot koninginneteelt wel 100% overziet en in de hand hebt en/of denkt dat andere koninginnetelers het bepalen van alle gewenste genetische eigenschappen wel volledig in de hand hebben.
Sorry als ik jou en/of andere koninginnetelers daarin heb onderschat.
Ha ha.
Yep omgeving is een factor, is er voor die bijen te weinig te halen kun je nog zulk mooi materiaal hebben maar komt er van die koninginnen ook niet veel terecht, krijg je van die moertjes die net zo groot zijn als een werkbij.

Freek

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door semar » vr 11 jul 2014, 09:12

Alex Mönch schreef: De natuur zn gang laten gaan heeft bij bijen ook grote nadelen.
.

je kunt van deze methode niet zeggen dat je de bijen hun gang laat gaan,
de bijen stoppen er niet steeds een lege bak tussen, die zouden gaan zwermen.

integendeel denk ik dat dit een methode is die de bijen juits niet hun gang laten gaan,
los ervan of het een goede of niet goede methode is.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » vr 11 jul 2014, 09:53

semar schreef:
Alex Mönch schreef: De natuur zn gang laten gaan heeft bij bijen ook grote nadelen.
.

je kunt van deze methode niet zeggen dat je de bijen hun gang laat gaan,
de bijen stoppen er niet steeds een lege bak tussen, die zouden gaan zwermen.

integendeel denk ik dat dit een methode is die de bijen juits niet hun gang laten gaan,
los ervan of het een goede of niet goede methode is.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Semar, goed of niet goed, Tim Rowe maakt bij vermeerdering wel gebruik van moeren die anders gezwermd zouden hebben.
En dat is toch wel een heel klein beetje ietsiepietsie natuurlijker dan overlarven en KI, of niet dan toch soms wellicht misschien? :)

En dat bakkengedoe, tsja dat kan leiden tot een best wel indrukwekkende honingoogst.
En een imker wil toch ook leven?
:D

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Freek » vr 11 jul 2014, 10:11

Hoi allemaal,

Moet je ook maar net in een omgeving zitten waar je het je kunt permitteren zo te imkeren.
Had bastaardbijen en haalde gedurende zo'n 25 jaar nooit ergens een ander volk of koningin op.
Koos er wel af en toe voor om van de beste na te telen door daarvan eitjes in te hangen.
Dat ging best goed, en gemakkelijk ze haalden prima heidehoning maar je houd dan wel steekbijen (bastaarden,vuilnisbakras) natuurlijk, en ik denk wel dat het genetisch toch wel wat eenzijdig werd, zeker als iedereen in de omgeving besluit nooit iets nieuws te kopen.
Ga ik uit van niet steekbijen (buckfast/carnica/zo zuiver mogelijke zwarte bij) en haal ik niet materiaal op heb ik binnen de kortste keren weer steekbijen.
Dus zit er voor mij, wil ik bijen hebben die ik in deze omgeving (bebouwde kom) wil kunnen neerzetten zonder dat ze teveel steken toch wel materiaal moet ophalen.

Freek
Laatst gewijzigd door Freek op vr 11 jul 2014, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » vr 11 jul 2014, 10:55

Tim Rowe schijnt een aardig 'tuintje' te hebben waar hij zijn 100-tal bastaardbijenvolken met gemak in kwijt kan.
Tsja, dat maakt het houden van bastaardvolken idd een stuk eenvoudiger :)

Hoewel, hij heeft ook niet graag dat zijn bijenvolken bij zijn buren gaan zwermen.

Aan bastaardvolken hoef ik in mijn stedelijke omgeving vanwege stekerigheid ook niet te beginnen.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Jaap v.Popering » vr 11 jul 2014, 11:52

FrancA schreef:
Aan bastaardvolken hoef ik in mijn stedelijke omgeving vanwege stekerigheid ook niet te beginnen.
Blijkbaar geen ervaring ...Ik heb vele bastaardvolken en werk zonder beschermende kleding ..Dat dat allemaal stekers zijn is een ...fabel . :whistle:

Jaap v P

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » vr 11 jul 2014, 12:31

Jaap v.Popering schreef:
FrancA schreef:
Aan bastaardvolken hoef ik in mijn stedelijke omgeving vanwege stekerigheid ook niet te beginnen.
Blijkbaar geen ervaring ...Ik heb vele bastaardvolken en werk zonder beschermende kleding ..Dat dat allemaal stekers zijn is een ...fabel . :whistle:

Jaap v P
Zeelandse bijen :D
Of jij bent gewoon een aardige bijenhouder en draagt die eigenschap op jouw bijen over - zo bijenhouder, zo bij? :be9:

Veluwse bastaardbijen zijn stekeriger zo heb ik gehoord - zijn bijenhouders hier misschien stekeliger? :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten