Golz kasten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Golz kasten

Bericht door pieter1 » wo 18 mei 2011, 17:12

Rene K schreef:Ik heb er in gebruik, sinds kort, zal er eens wat foto's van maken en hier plaatsen.
Het zijn 20 raams kasten schweizer mass. De honingkamer is in 2en gemaakt zodat de raampjes niet zo groot zijn dit i.v.m. slingeren.
Als je maten wilt e.d. hoor ik het wel.

Rene
Hallo Rene, De ramen uit de honingkamer slinger je deze in een slinger die is gemaakt voor simplex ramen?

P.S. ik ben zou graag wel wat meer willen weten over de maten e.d. misschien dat je mij hierover eens wilt berichten? pieter.damstra@gmail.com

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door semar » wo 18 mei 2011, 18:14

Ja, ik werk dadant-us,

Ik heb in de productie volken buckfast standbevruchte moertjes (f1 volken), 95% zwermt niet,
als er doppen worden getrokken is breken en ruimte geven messtal genoeg om ze op andere gedachten te brengen.
Dat doe ik drie keer en zijn er dan nog belegde doppen dan maakt ik een aflegertje van de bijen uit de 2 honingbakken.
dan is het meestal over.
Ik heb doorlopende dracht van arpil tot beging july, daaarna kun je koningin doodknijpen, doppen breken varoa behandelen, en een nieuw gekweekte moer in voeren.
In mijn productievolken zijn de moeren die honinghalen 1 winter oud.

je wintert op 6-8 ramen in en de sluitblokken, de rest haal je eruit,
ik sta op een natte plek dus doe ik er een honingbak met 3 klimraatjes onder.
Bij de voorjaars inspectie haal je de niet bezette ramen en honingrand weg, en hang je nieuwe kunst raten in, in de loop van het seizoen verhuis je de oude ramen naar de kant zodat ze er in de herfst weer uit kunnen.

vriendelijke groet

Semar (Dominique)

Rene K
Berichten:101
Lid geworden op:ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie:Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door Rene K » wo 18 mei 2011, 23:31

pieter1 schreef:
Rene K schreef:Ik heb er in gebruik, sinds kort, zal er eens wat foto's van maken en hier plaatsen.
Het zijn 20 raams kasten schweizer mass. De honingkamer is in 2en gemaakt zodat de raampjes niet zo groot zijn dit i.v.m. slingeren.
Als je maten wilt e.d. hoor ik het wel.

Rene
Hallo Rene, De ramen uit de honingkamer slinger je deze in een slinger die is gemaakt voor simplex ramen?

P.S. ik ben zou graag wel wat meer willen weten over de maten e.d. misschien dat je mij hierover eens wilt berichten? pieter.damstra@gmail.com
Ze gaan in een gewone slinger

p.s. hoe krijg ik fotos geplaatst hier?

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door pieter1 » do 19 mei 2011, 13:39

Welke raammaat gebruik je dan voor de honingkamer?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten