Rust in de lattenkast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Bart de Coo »

Dat is nieuw voor mij, waar haal je die kennis vandaan?
Uit eigen ervaring en die van anderen. Ik heb zelf één keer honing uit een korf geperst. Dat rook vrijwel onmiddellijk naar gist. Ik hoorde het opnieuw op een cursus en toen ik onlangs op een vergadering voorstelde om met de vereniging eens een pers te regelen, merkte iemand onmiddellijk op dat pershoning als nadeel heeft dat het gauw gaat gisten. Verder was ik onlangs eens bij een imker in Apeldoorn op bezoek. Ook bij hem dezelfde ervaring: pershoning gist snel. Dus slaan imkers hun pershoning op, door een folietje op de honing te leggen en de emmer vervolgens goed af te sluiten. Daarna bewaren zij de honing in een koelhuis. Ik zie vast nog wat verhalen over het hoofd. Nee, mij breng je niet van mijn stuk: pershoning gist snel. (Dit verhaal geldt natuurlijk niet als de honing afkomstig is uit volkomen stuifmeelloze raten, die je bijvoorbeeld krijgt als je met een rooster werkt. Dan hou je nog het nadeel van de belletjes. Pershoning wordt 'bros' of 'schuimachtig', zeg maar)

Of dat komt door het stuifmeel is misschien wat speculatief. Het stuifmeel lijkt mij wel de meest waarschijnlijke oorzaak.


Groet,

Bart
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door martin b »

Ik meen me te herinderen van de lang geleden bijencursus, honing dat niet rijp is en geoogst wordt gaat gisten. Dat zou dan ook de oorzaak kunnen zijn.

Wanneer je mooie raathoning heb, kun je ook een mooi strookje in een potje doen en veder af vullen met honing, daar zijn ook klanten voor. Het aanbieden van verschillende soorten honing verkoopt altijd beter dan een soort. Dit najaar op de Oostmarkt bij de kruidentuin, waar we ook een bijenstal hebben, voor het eerst creme honing aangeboden in de verkoop, van de 20 potten er 17 verkocht. Ook een goede uitleg, na de vraag ----wat is dat dan voor soort honing---- helpt natuurlijk.
met een groet van martin
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Albert Stoter »

martin b schreef:Wanneer je mooie raathoning heb, kun je ook een mooi strookje in een potje doen en veder af vullen met honing, daar zijn ook klanten voor.
En het ziet er ook mooi uit (vind ik). Zie http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Brokhoning
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Oude Essink »

Een te hoog vochtgehalte is de normale oorzaak van gisting.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
gelmer
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 20:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door gelmer »

Bart,
Vaak zie je lattenkasten zonder bodem. Omdat de wind eronder vrij spel heeft, lijkt mij dat toch wat te koud. Wat heb jij onder je lattenkast?
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Bart de Coo »

Zie voor foto's:

http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... 0&start=20

Op een van de foto's kun je mooi zien wat ik eronder heb zitten: een aluminium gaatjesplaat van de Praxis. Geen idee waarvoor die dingen in de handel zijn.

In een open bodem zie ik geen gevaar: al mijn spaarkasten hebben open bodems en uit al die kasten heb ik de schuifla verwijderd. De bijen vinden het allemaal prima.

Wat ik veel linker vind met deze kasten, dat is het oxaalzuurdruppelen in december. Daarvoor zul je de vastgepropoliste latten moeten losbreken. Hm. Als dat maar goed gaat.

Bart
Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door willem »

Bart de Coo schreef:
Of dat komt door het stuifmeel is misschien wat speculatief. Het stuifmeel lijkt mij wel de meest waarschijnlijke oorzaak.
Lijkt mij meer zeer speculatief , als je tot 10% stuifmeel (bijenbrood) aan de honing toevoegd zou volgens jou theorie de hele handel spontaan aan het gisten moeten gaan. dat gebeurd dus niet. Te hoog vochtgehalte, zoals al eerder is gezegd, lijkt mij veel waarschijnlijker.
Groeten, Willem :violin:
gelmer
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 20:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door gelmer »

Ik wil mijn lattenkast aan de onderkant voorzien van een plank met gaasbodem (van de praxis). deze plank wil ik aan een lange kant laten scharnieren, dan kan ik hem eenvoudig schoonmaken. Kan ik dan ook eenvoudig via de open onderkant met een plantenspuit in december het volk een oxcaal behandeling geven?
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door martin b »

Als je na pagina 1 gaat van dit onderwerp, kun je op de foto met dat oranje geval nog zien hoe ik dat gedaan heb. Door het glas, nog net de gaasbodem die er ook uitgehaald kan worden, en links onder de gleufjes waar een lade in kan, voor als je de bodem wilt afsluiten. De latjes zijn van hardhout zodat het niet zo snel weg rot, en makkelijk te vervangen indien nodig.
met een groet van martin
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Bart de Coo »

Kan ik dan ook eenvoudig via de open onderkant met een plantenspuit in december het volk een oxcaal behandeling geven?
Nee, dat kan niet. De benevelen met de plantenspuit doe je tijdens het 'vliegseizoen', maar niet in december. In december kun je oxaalzuur verdampen en druppelen. Verdampen lijkt mij nogal een stunt in de lattenkast, maar zeg nooit nooit. Druppelen is het handigst, maar er liggen gevaren op de loer.

Je maakt een oplossing van 1 deel suiker en 1 deel water. Daar neem je 1 liter van. In die ene liter los je 37 gram oxaalzuurpoeder op. Ga uit van 3 milliliter van deze oplossing per straat bijen. In een goed bezette, enkele broedkamer van een spaarkast, druppel je dus 30 milliliter. Dat doe je bijvoorbeeld met een grote injectiespuit. Ik denk dat ik in de lattenkast hetzelfde ga doen als in de spaarkast: 30 ml.

De gevaren van druppelen in de lattenkast zijn de volgende. Je zult de latten moet losmaken en een beetje uit elkaar moeten schuiven. Daardoor verbreek je de propolislaag waarmee de bijen zichzelf hebben ingekapseld. Dat zou wel eens ten koste kunnen gaan van veel warmte. Ik heb op dit moment golfplaten op mijn kasten liggen, maar daar heb ik spijt van. Ik ga deze maand maar eens goede, geïsoleerde deksels maken. Verder is het zo dat de bijen in de lattenkast de raten altijd een klein beetje vastbouwen aan de wanden van de kast. In de loop van het vliegseizoen is dat niet erg: met een gekarteld broodmes zijn de raten zo losgesneden en uitneembaar. Maar als de bijen in september en oktober nog de raat hebben vastgebouwd aan de kastwand en je wilt de raten een beetje opzij schuiven om erbij te kunnen met de injectiespuit, dan kan dat wel eens een probleem worden. Maar misschien ook niet: als het koud is, dan worden de raten heel bros en breekbaar. Dus voor hetzelfde geld breken ze netjes af langs de kastwand. Dat denk ik eigenlijk wel.


Groet,


Bart de Coo
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten