verenigen en /of verplaatsen van volken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door heidecap » do 19 aug 2004, 23:13

Nu zit ik nog even met het probleem dat ik een 6-ramer met een mooie moer (op 10 meter afstand van mijn stal) wil verenigen met een volk in de stal welk staat op 2 broedbakken en een moer die mij niet aanstaat.
Zou ik, nu, half augustus, de moer nog moeten invoeren in een kluisje of kan ik de slechte moer verwijderen en het kleine volk overhangen in een 10 raams bak en dan bovenop het grote volk plaatsen. (met krant ertussen, natuurlijk)
Ik ben al eens eerder een moer kwijtgeraakt door verenigen op deze manier, maar toen was het juni. Zou het nu wel lukken ?


Bedankt, Thomas

StefaanDeputter
Berichten:84
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 21:15
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door StefaanDeputter » do 19 aug 2004, 23:26

Hello Thomas,

Wat ik zou doen ? De 6ramer op zijn plaats laten staan en uitbreiden tot een 10 ramer met broedramen (zonder de bijen) van de kast waarmee je wilt vereningen. Op de 10ramer een krant en de moerloze kast (die zou ik herleiden tot een 10ramer) erop.
Half september zet je dan die verenigde kast in je bijenstal.

Stefaan

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door heidecap » do 19 aug 2004, 23:31

Leuk idee, Stefaan!

Ik denk dat ik het zo ga aanpakken. Praktisch probleempje is dat ik nog wel een 10-raams broedkamer over heb, maar geen vliegplank.
Als ik alles in 1 handeling uitvoer zal het echter wel lukken.
Vliegen er op deze manier niet erg veel bijen terug, op zoek naar hun echte moeder ?
En, is het terugzetten half september niet een beetje vroeg. Dan halen ze toch nog belangrijk stuifmeel binnen ?


Groeten en bedankt, Thomas

StefaanDeputter
Berichten:84
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 21:15
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door StefaanDeputter » ma 23 aug 2004, 16:14

Hello Thomas,

Ik denk wel dat je die kast half september in je bijenstal kan plaatsen.
De bijen zullen wel de bijenstal vinden. Je kan ze natuurlijk ook dagelijks wat opschuiven of laten staan tot het kouder (vorst) geworden is.

Groeten,
Stefaan

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door jellehulzinga » za 28 aug 2004, 10:58

Goed je krijgt van mij nog een argument om de moer boven te plaatsen en geen kranten nat maken. Het gaat bij het verenigen met een krant om de drukinkt en vezels die tussen de raten van de onderbak (moerloos) heen dwarrelen en mede daardoor gaat de geur van inkt door de twee bakken heen. Op die wijze worden de bijen een beetje "belazerd".
Goeie morgen Hans,
Eergisteren bij een bevriende collega die najaarsvereniging via jouw methode toegepast. Zowel gisteren als vandaag bericht gehad dat alles prima is afgelopen en er zelf geen enkele dode bij te vinden is.
Namens hem (en mij) bedankt voor je goede advies!
Jelle

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten