Bijen verwarmen de kast niet?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door marc » za 15 dec 2012, 19:50

Om een te groot warmteverlies van de tros te vermijden hebben de bijen de keuze uit 2 dingen : zich beter isoleren (de mantel waarover je spreekt) of hun verliesoppervlak verkleinen.
Zij kiezen voor de tweede oplossing omdat zij dat kunnen en hier de meeste energiewinst in zit. Maar dat gaat ten koste van de isolatie van de 'mantel', die vermindert aanzienlijk (minder ingesloten lucht).
Anderen die hun 'lichaam' niet kunnen aanpassen moeten voor de andere oplossing kiezen (betere isolatie), dier/mens zetten hun haren recht, vogels gaan bol zitten enz.
Het steeds wisselen van de lagen (warmere bijen die naar buiten opschuiven) kan je ook niet echt energiezuinig noemen. Het is natuurlijk een keuze die ze moeten maken, ze kunnen hun buitenste bijen niet laten verkleumen, ze hebben ze hard nodig.
Dat isolerende mantelverhaal hoor je overal in imkerkringen, maar ik vind dat we daar toch wat voorzichtig mee moeten zijn.
Het lijkt er eerder op dat ze volledig de kaart 'verliesoppervlak verkleinen' kiezen ten koste van de mantelisolatie.

Een goede isolatie van de kast moet gepaard gaan met een goede vochtafvoer, het een kan niet zonder het ander. Verwaarloos je het tweede dan krijg je inderdaad het sauna-effect. Een goede kast kan dat volledig opvangen. Een warmere ruimte (rondom te tros) heeft natuurlijk meer voordelen dan alleen maar minder energieverlies voor de bijen, maar het is wel de voornaamste.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 16 dec 2012, 14:22

marc schreef:
Het grote probleem is dat er de laatste 100 jaar heel wat met de bijen zelf en hun omgeving is veranderd wat toch wel een andere kijk op de overwintering vraagt.

.
Ik heb de laatste tien jaar niet meer dan enkele procenten uitval per winter :D Wat is nodig om te verbeteren :o ?? :think: Ook ik streef naar 100 % :whistle:

Jaap v P

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door alfa vulgaris » zo 16 dec 2012, 14:52

Jaap v.Popering schreef: Wat is nodig om te verbeteren :o ?? :think: Jaap v P
Proberen te imkeren zonder het gebruik van organische zuren of andere varoacides?
Zo we nu bezig zijn lijkt wel stoer,maar dit gaat vast spaak lopen zo.

We zijn nu vast bijen aan het kweken die voornamelijk goed bestand zijn tegen organische zuren denk je ook niet?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 16 dec 2012, 15:09

alfa vulgaris schreef:
Jaap v.Popering schreef: Wat is nodig om te verbeteren :o ?? :think: Jaap v P
Proberen te imkeren zonder het gebruik van organische zuren of andere varoacides?
Zo we nu bezig zijn lijkt wel stoer,maar dit gaat vast spaak lopen zo.

We zijn nu vast bijen aan het kweken die voornamelijk goed bestand zijn tegen organische zuren denk je ook niet?

Ik citeer nog even ;
Re: Buckfast belangen vereningd heeft Facebook

Nieuw berichtdoor alfa vulgaris » 16 dec 2012 15:02
Hey Paul,ik heb ook bucko's mag ik er dan ook bij?
Einde citaat


Gewoon doorgaan met wat wij in de jaren '60 van de vorige eeuw ; De blikke stier " :think: noemden :whistle: .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten